Hankinta, DPS, sisäinen kilpailutus, siivouspalvelut kirjastokohteet, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2022-009076
§ 10

Malminkartanon kirjaston siivouspalvelujen hankinta

Aluekirjastopalvelujen johtaja

Päätös

Aluekirjastopalvelujen johtaja päätti hyväksyä IC Siivous Info Controller Oy:n tarjouksen Malminkartanon kirjaston siivouspalvelut neljäksi (4) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Hankintaan kuuluu yksi (1) yhden vuoden ja yksi (1) kahden (2) vuoden optiokautta, joiden käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Samalla aluekirjastopalvelujen johtaja delegoi varsinaisen siivouspalvelusopimuksen allekirjoituksen Malminkartanon kirjastonjohtajalle.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on 50 000 euroa mukaan lukien mahdolliset optiokaudet.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan 10.10.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2022-009076. Hankinta on kilpailutettu kaupunginkanslian yhteishankintana perustetun siivouspalveluiden dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS, H010-21/ HEL 2021-008058) sisäisenä kilpailutuksena.

Tarjouspyyntö lähetettiin sähköisesti toimittajaportaalin kautta kaikille DPS:ään hyväksytyille toimittajille. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 25.10.2022 klo 12.00. Määräaikaan mennessä saapui kuusi (6) tarjousta:H A Team Oy, IC Siivous Info Controller Oy, LT Siivous Oy, Palmia Oy, Services Netto ja Siskon Siivous Oy.

Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska jakaminen tekee sopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjoajien soveltuvuus on tarkastettu DPS:ään hyväksymisen yhteydessä.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Hankittavan palvelun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.

Tarjouspyynnön kohdan Hankinnan kohteen kriteerit mukaan hinnan painoarvo oli 60 % ja laadun 40 %.

Laadun arviointikriteereinä olivat digitalisaatio, työllistämisehto ja ylläpitosiivouksen ajankäyttösuunnitelma.

Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen sekä perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt IC Siivous Info Controller Oy.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelynratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 12.1.2022, § 3 siirtää hankintojen toimivaltaansa viranhaltijoille Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2. momentin 3. kohdan perusteella siten, että aluekirjastopalvelujen johtaja voi päättää hankinnoista 60 000 euroon saakka.

Lisätietojen antaja

Sanna Sivonen, kirjastonjohtaja, puhelin: 09 310 85642

sanna.sivonen@hel.fi

Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573

niina.lammi@hel.fi

Päättäjä

Saara Ihamäki
aluekirjastopalvelujen johtaja

Liitteet (pdf)

1. Vertailutaulukko
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.