Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Vahingonkorvaus, autovaurio, 23.6.2022, Vanha talvitie 1

HEL 2022-009878
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 83
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet

Hakija on 17.8.2022 esittänyt kaupungille määrältään 255,12 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 23.6.2022 klo 10.40 tien päällystevaurioon ajettaessa osoitteessa Vanha Talvitie 1. Vaatimuksen mukaan tien pinta oli kuiva ja sää oli poutainen.

Sovellettavat säännökset

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä voi olla yksittäisiä viivahalkeamia ja urasyvyys saa olla vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita

Vanha Talvitie on kokoojakatu ja sen kunnossapito on luokiteltu II-hoitoluokkaan.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma tai asfaltin päällystevaurio ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn.

Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys. Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista. Asianmukaisen kunnossapidon tasoa arvioitaessa otetaan
huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikan päällystevaurio on tien päällysteen purkauma tai kaivannon sauma. Hakijan toimittaman valokuvan ja kunnossapidosta saadun selvityksen perusteella purkauma sijaitsee ajoväylän reunassa ja sen syvyys on noin 2 cm.

Vahinkopaikkaa on tarkkailtu kunnossapidon toimesta säännöllisesti. Vahinkoa edeltävän kahden kuukauden aikana kunnossapito on ajanut vahinkopaikan ohitse noin 50 kertaa. Viimeisin vahinkoa edeltänyt tarkkailuajo on tapahtunut 20.6.2022, eikä tuolloin ole todettu tarvetta tien päällysteen korjaamiselle. Kunnossapito on tehnyt alueella tarkistuksen 23.8.2022, ja korjausta vaativia kuoppia tai purkaumia ei ole havaittu.

Keskimääräinen vuorokautinen liikennemäärä vahinkopaikalla
on 10 000 ajoneuvoa/vrk. Kaupungin palautejärjestelmään ei ole tullut palautteita vahinkopaikan kunnossapitotarpeista, ja kaupungille ei ole esitetty vahinkopaikasta muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia.

Saadun selvityksen mukaan Vanha Talvitie on kokonaisuudessaan liikenteellisesti tyydyttävässä kunnossa, eikä siellä ole korjaustarvetta. Kadun yleisilme on kulunut ja kadun päällysteessä on lukuisten työmaiden kaivuutöiden saumoja ja kaivantojen paikkauksien aiheuttamia laikkuja. Kadun päällystettä on korjattu vuosina 2019 ja 2020 valuasfaltilla. Päällysteessä on pieniä levymäisiä purkaumia jotka ovat niin matalia, ettei niiden korjaaminen ole perusteltua eikä teknisesti mahdollistakaan.

Forecan Helsingin Kumpulan mittausaseman mittaustietojen mukaan vahinkoaikana 23.6.2022 säätila on ollut selkeä, poutainen ja aurinkoinen.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Asiassa saatujen selvitysten perusteella alueen kunnossapito on tarkkaillut vahinkopaikkaa säännöllisesti. Vahinkopaikan päällystevaurio ei ole ollut korjaustarvetta aiheuttava. Tien päällystevaurio on ollut hyvin matala ja se on sijainnut ajoradan reunassa. Säätila on vahingon tapahtuessa ollut selkeä, poutainen ja aurinkoinen. Edellä esitettyjen seikkojen perusteella voidaan todeta, että päällystevaurio on ollut havaittavissa ja väistettävissä.

Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1 - 4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Toimivalta päätöksenteossa

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5.000 euroa.

Lisätietojen antaja

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö