Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 25.2.2022, Aurinkotie, Protector Vakuutus

HEL 2022-010031
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 8
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Takaisinsaantivaatimus, liukastuminen, Protector Vakuutus

Hallintopäällikkö

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikkö päätti hylätä hakijan takaisinsaantivaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet

Hakija on 22.8.2022 esittänyt kaupungille määrältään 19 515,56 euron
takaisinsaantivaatimuksen. Takaisinsaantivaatimuksen mukaan vakuutusyhtiö on oikeutettu takaisinsaantiin maksamassaan liukastumisvahingossa 1142804 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n ja 271 §:n perusteella. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä on liukastunut 25.2.2022 noin klo 6.40 osoitteessa Aurinkotie. Vahingonkärsijän vakuutusyhtiölle antaman selvityksen mukaan vahingonkärsijän oikea jalka "luisti" yllättäen eteenpäin ja hän liukastui liukkaalla kohdalla juuri ennen kävelytielle siirtymistä. Vahingonkärsijän piirtämän kartan ja kuvauksen perusteella vahinkopaikka on sijainnut ajoradalla.

Sovellettavat säännökset

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten jalankulun tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on ajorata ja sen kunnossapito hoidetaan III-luokan mukaisesti. Kyseisen ajoradan reunassa ei ole erillistä jalkakäytävää. Silloin, kun kadulla ei ole jalkakäytävää, on sen toisen reunan liukkaudentorjunta hoidettava saman ylläpitoluokan kevyen liikenteen väylän vaatimusten mukaan eli C-luokan mukaisesti.

C-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on aurauksen osalta kahdeksan tuntia, kuitenkin niin, että klo 13 ja klo 4 välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 12 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on viisi tuntia, kuitenkin niin, että klo 16 ja klo 7 välisenä aikana havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 12 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla on tehty polanteen poistoa vahinkoa edeltäneenä päivänä 24.2.2022 klo 7.21 ja ajorata on hiekoitettu klo 10.52. Vahinkopäivänä 25.2.2022 vahinkopaikalla on tehty auraus klo 10.54.

Vahinkopaikan kunnossapitotarpeista ei ole tullut palautteita kaupungin palautejärjestelmään eikä kaupungille ole esitetty muita vahingonkorvausvaatimuksia kyseiseen vahinkopaikkaan liittyen.

Forecan mukaan vahinkopäivänä 25.2.2022 lämpötila on vaihdellut Kumpulan mittausasemalla tehdyissä mittauksissa 2,7 °C ja 0,5 °C asteen välillä. Lämpötila klo 7 on ollut 1,3 °C ja silloin on esiintynyt vähäistä lumisadetta. Sää on ollut pilvinen. Lämpötila on pysynyt plussan puolella vuorokauden koko vuorokauden. Lumensyvyys on ollut vuorokauden alussa 57 cm ja vuorokauden lopussa 55 cm.

Vahinkoa edeltäneenä päivänä 24.2.2022 lämpötila on ollut vuorokauden alussa pakkasen puolella, ollen vuorokauden alussa -0,6 °C. Lämpötila nousi plussan puolelle noin klo 5. Vuorokauden lopussa lämpötila on ollut 2,7 °C. Lumensyvyys on ollut vuorokauden alussa 63 cm ja vuorokauden lopussa 57 cm.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kulkuväylät eivät koskaan olisi liukkaat (KKO:1998:147). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.)

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Vahinkopaikan liukkaudentorjunnasta on huolehdittu asianmukaisesti. Vahinkopaikalla on vahinkoa edeltäneenä päivänä tehty polanteenpoistoa ja tämän jälkeen ajorata on hiekoitettu. Sää on ollut plussan puolella, joten lisähiekoitukselle ei ole ollut 24.2.2022 tehdyn hiekoituksen jälkeen tarvetta ennen vahinkotapahtumaa. Lisäksi C-luokan kevyen liikenteen väylät tulee toimenpideaikojen mukaisesti kunnossapitää klo 12 mennessä, eli vasta vahinkotapahtuman jälkeen.

Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 § ja 271 §

Toimivalta päätöksenteossa

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallintopäällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on yli 15 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Mikko Ravantti
hallintopäällikkö