Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteet 1.1.2023 alkaen, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2022-010429
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 30 §

Esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteet 1.1.2023 alkaen

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti, että 1.1.2023 alkaen noudatetaan seuraavia esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteita:

1. Esiopetuspaikka osoitetaan sekä kunnallisessa esiopetuksessa olevalle lapselle että esiopetukseen ilmoittautuneelle lapselle. Ilmoittautuminen koskee niitä lapsia, jotka eivät ole olleet kunnallisessa varhaiskasvatuksessa ennen esiopetuksen alkua. Paikka osoitetaan lapsen kotiosoitteen mukaiselta esiopetuksen oppilaaksiottoalueelta. Lapsen esiopetuspaikan osoittamisessa huomioidaan lapsen kotiosoitteen mukainen lähikoulu. Esiopetuspaikka osoitetaan sellaisesta esiopetuksen toimipaikasta, jonka yhteistyökouluksi lapsen tuleva lähikoulu on nimetty. Esiopetuspaikka voidaan osoittaa muusta toimipaikasta kohdassa 4 esitellyissä tilanteissa.

2. Mikäli huoltaja ei ota vastaan lapselle osoitettua esiopetuspaikkaa, osoitettu paikka raukeaa ja huoltajan tulee hakea toivomaansa esiopetuspaikkaa hakemiselle määriteltynä ajankohtana. Jos lapsi ei ole ollut kunnallisessa varhaiskasvatuksessa ennen esiopetusta ja huoltaja ei ole ilmoittanut lasta esiopetukseen, huoltajan tulee hakea esiopetuspaikkaa. Huoltaja voi esittää hakemuksessa 1-2 hakutoivetta.

3. Mikäli hakijoita on enemmän kuin esiopetuksen toimipaikassa on vapaita paikkoja, huomioidaan ensin lapsen kotiosoitteen mukainen lähikoulu ja se, tekeekö esiopetuksen toimipaikka yhteistyötä kyseisen koulun kanssa. Tarvittaessa käytetään lisäksi arvontaa, jos hakijoita on enemmän kuin esiopetuksen toimipaikassa on tilaa ja hakijat ovat opinpolun suhteen tasavertaisessa asemassa. Arvonnassa ilman paikkaa jääneille lapsille osoitetaan esiopetuspaikka omalta esiopetuksen oppilaaksiottoalueelta.

4. Lapselle voidaan osoittaa esiopetuspaikka myös muulta kuin kotiosoitteen mukaiselta esiopetuksen oppilaaksiottoalueelta kielikylvyn, lapsen erityisen tuen tarpeen tai vuorohoidon tarpeen vuoksi. Mikäli lapsi on ollut varhaiskasvatuksessa kielikylvyssä, hänelle osoitetaan esiopetuspaikka kielikylpypolun mukaisesti kielikylpyesiopetukseen. Mikäli lapsen tuen tarve sitä edellyttää, hänen esiopetuksensa voidaan järjestää myös muulla kuin omalla esiopetuksen oppilaaksiottoalueella tai toimipaikassa, jossa ei järjestetä esiopetusta. Mikäli lapsi tarvitsee vuorohoitoa esiopetusvuoden aikana, huoltaja ilmoittaa lapsen vuorohoidon tarpeen esiopetukseen ilmoittautumisen yhteydessä. Huoltajan tulee todentaa vuorohoidon tarve.

Mikäli esiopetusta järjestävässä toimipaikassa on oman esiopetuksen oppilaaksiottoalueen lasten jälkeen tilaa, voidaan vapaille esiopetuspaikoille sijoittaa lapsia toissijaisen oppilaaksioton periaatteella edellyttäen, ettei toimipaikkaan synny tämän vuoksi uutta ryhmää. Toissijaisella oppilaaksiotolla tarkoitetaan sitä, että huoltaja hakee lapselleen esiopetuspaikkaa muulta kuin lapsen kotiosoitteen mukaiselta esiopetuksen oppilaaksiottoalueelta.

Mikäli huoltaja hakee lapselle esiopetuspaikkaa esiopetuksen ilmoittautumis- ja hakuajan ulkopuolella, lapselle osoitetaan ensisijaisesti esiopetuspaikka siitä toimipaikasta, johon huoltaja on toivonut tai lapsen kotiosoitteen mukaiselta esiopetuksen oppilaaksiottoalueelta. Jos lapsen esiopetuksen oppilaaksiottoalueella ei ole vapaita esiopetuspaikkoja eikä uusien esiopetuspaikkojen avaaminen ole mahdollista, voidaan paikka osoittaa myös toiselta esiopetuksen oppilaaksiottoalueelta lapsen kotia lähimpänä olevasta toimipaikasta, jossa on vapaita esiopetuspaikkoja.

Yksityisen esiopetuksen osalta oppilaaksiottoalueena on koko kaupunki. Yksityiseen esiopetukseen haetaan paperisella hakulomakkeella suoraan kyseiseen päiväkotiin.

Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti lisäksi kumota 8.9.2020 (§ 33) tehdyn päätöksen esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteista, kun uudet perusteet astuvat voimaan 1.1.2023.

Esittelijä

varhaiskasvatusjohtaja
Miia Kemppi

Lisätietojen antaja

Petteri Räisänen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 20349

petteri.raisanen@hel.fi

Annika Kantola, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 22759

annika.kantola@hel.fi