Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Vahingonkorvaus, 6.4.2022 kiinteistövaurio Keinutie, As Oy Kaarenjalka 3

HEL 2022-011129
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 14

Vahingonkorvausvaatimus kiinteistön korjauskustannuksista

Pelastuskomentaja

Päätös

Pelastuskomentaja päätti hylätä As Oy Kaarenjalka 3:n (jäljempänä hakija) vaatimuksen saada korvausta kiinteistön korjauskustannuksista.

Päätöksen perustelut

Pelastuslain (379/2011) 11 §:n mukaan kiinteistön omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että hälytysajoneuvoille tarkoitetut ajotiet ja muut kulkuyhteydet (pelastustiet) pidetään ajokelpoisina ja esteettöminä ja että ne on merkitty asianmukaisesti. Pelastustielle ei saa pysäköidä ajoneuvoja eikä asettaa muutakaan estettä.

Pelastuslain 36 §:n mukaan pelastustoiminnan johtajalla on toimivalta ryhtyä sellaisiin välttämättömiin toimenpiteisiin, joista voi aiheutua vahinkoa kiinteälle tai irtaimelle omaisuudelle. Muun muassa kohteeseen murtautuminen kuuluu tällaisiin tilanteisiin.

Pelastuslain 101 §:n mukaan vahingon korvaamisesta on muutoin voimassa, mitä vahingonkorvauslaissa (412/1974) säädetään.

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Saman luvun 2 §:n mukaan julkisyhteisö on velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä virheen tai laiminlyönnin johdosta aiheutuneen vahingon, mutta kuitenkin vain milloin toimen tai tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia ei ole noudatettu.

Vahingonkärsineen on osoitettava vahingon syntymisen edellytysten täyttyminen.

Korvausvaatimus

Vahingonkorvausvaatimuksessaan hakija vaatii Helsingin kaupungin pelastuslaitosta korvaamaan kiinteistön raja-aidan ajoportin ja porraskäytävän sisäänkäynnin ikkunan korjauskustannuksista 1195,72 euroa. Hakemuksen liitteeksi on toimitettu lasku ikkunasta 674,29 euroa (alv 0%) ja lasku ajoportista 1280,00 euroa (alv 0%) sekä kaksi (2) valvontakameratallennetta.

Viranomaisselvitys

Helsingin pelastuslaitoksen operatiivisen osaston ensihoitoyksikön kirjallisen selvityksen mukaan kohteessa on ollut eloton potilas, joka oli tavoitettava mahdollisimman nopeasti. Tämän vuoksi RHE6115 on joutunut rikkomaan oven.

Pelastustoiminnan johtajan laatiman onnettomuusselvityksen mukaan kyseessä on ollut kiireellisyysluokan A tehtävä, joka edellyttää välitöntä ihmisen, ympäristön tai suuren omaisuusarvon pelastamista.

Pelastustoiminnan antaman selvityksen mukaan tapaushetken tilannetietojen nojalla pelastusyksikön RHE6115 toiminta on ollut pelastustoimen tekniikan ja taktiikan mukaista kohteen saavuttamiseen liittyvän toiminnan osalta (pelastustien ajoportin ylitys ja porraskäytävän lasin rikkominen).

Korvausvastuun arviointi

Pelastustoiminnan johtajan toiminnan arvioinnissa on huomioitu, että pelastustoiminnan johtajan tehtävänä on kaikin käytettävissä olevin voimin ja tarpeen vaatiessa omia sekä muiden viranomaisten toimivaltuuksia käyttäen johtaa pelastustoimintaa siten, että onnettomuus tai sen uhka saadaan torjuttua tai vahingot estettyä taikka rajoitettua. Pelastustoiminnassa vaadittavia nopeita ratkaisuja tehtäessä pelastustoiminnan johtajalla ei varsinkaan tilanteen alkuvaiheessa ole mahdollisuuksia vaihtoehtojen ja niiden seurausten perusteelliseen harkintaan. Pelastustoiminnan johtajan harkintansa mukaan suoritettavaksi määräämät toimenpiteet ovat sallittuja edellytyksin, että niistä aiheutuva vahinko on oleellisesti pienempi kuin vahinko, jonka se torjuu. Pelastustoiminnan johtajan suorittama etuvertailu uhrattavan ja pelastettavan edun välillä on taktinen ratkaisu, jonka jälkikäteisessä arvioinnissa on otettava huomioon tilanteen aikana vallinneet olosuhteet ja tiedossa olleet tiedot.

Pelastuslaitoksen korvausvelvollisuuden edellytykset eivät täyty. Vahingon on katsottava syntyneen julkisen vallan käytön yhteydessä pelastustoiminnan välttämättömän toiminnan seurauksena. Pelastustoiminnan johtajalla on ollut tapaushetken tilannetietojen nojalla perusteltu syy olettaa potilaan hengen ja terveyden olevan välittömässä vaarassa ja kohteen saavuttamiseen liittyvän toiminnan (pelastustien ajoportin ylitys ja porraskäytävän lasin rikkominen) olevan välttämätöntä. Näin ollen pelastustehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia on noudatettu.

Pelastuskomentajan toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 25.1.2023 § 36.

Lisätietojen antaja

Tomi Kuula, lakimies, puhelin: 09 310 30040

tomi.kuula@hel.fi

Päättäjä

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja