Testisisältö

Liikenteenohjaussuunnitelma, Koksikadun ja Vilhonvuorenkadun jatke

HEL 2022-011314
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 73

Koksikadun ja Vilhonvuorenkadun jatkeen liikenteen ohjaussuunnitelma

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että toteutetaan liikenteen ohjausjärjestelyjen Koksikadulla ja Vilhonvuorenkadulla piirustuksen 7329 mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Saadun palautteen ja tehtyjen havaintojen perusteella Vilhonvuorenkadun ja Koksikadun risteysjärjestelyt koetaan osittain epäselvinä. Kaikkien autoliikenteen ajosuuntien merkitseminen loivasti kääntyviksi sekä Koksikadulla että Vilhonvuorenkadulla tukee paremmin katugeometriaa. Jotta auto- ja pyöräliikenteen välinen väistämisvelvollisuus on yksiselitteinen, Vilhonvuorenkadun ylittävälle pyöräliikenteelle osoitetaan väistämisvelvollisuus liikennemerkein ja tiemerkinnöin. Järjestely myös tukee sujuvaa, tulevaisuudessa kasvavaa bussiliikennettä. Päivitetään piirustusta 6905, liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätös 28.6.2019.

Koksikadun pohjoispään työnaikaiset liikennejärjestelyt jatkuvat ja kadun pysyviin järjestelyihin on tulossa muutoksia (liikennesuunnitelmaehdotus 7233, kylk 13.9.2022). Päätös Koksikadun pohjoispään liikenteen ohjausjärjestelyistä tehdään, kun osuuden katusuunnitelma on hyväksytty.

Sörnäisten rantatielle lisätään jalkakäytävän ja pyörätien merkit selventämään kulkureittejä ylikulkusillalta saapuville.

Kustannusennuste

Rakennukset ja yleiset alueet, rakennuttaminen 1500 euroa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.

Lisätietojen antaja

Riikka Österlund, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37312

riikka.osterlund@hel.fi

Päättäjä

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö