Vahingonkorvaus, autovaurio, 24.9.2022, Jollaksentie 33

HEL 2022-012939
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 142
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 1.11.2022 esittänyt kaupungille määrältään 200,00 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui ajettaessa ajoradalla olleeseen, kumoon kaadettuun heijastintolppaan 24.9.2022 kello 16.00 osoitteessa Jollaksentie 33. Vaatimuksen mukaan heijastintolppa on ollut ajoradalla siten, että sitä ei ole voinut kuljettajan paikalta nähdä.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten kadun korokkeiden, liikennemerkkien ja muiden vastaavien laitteiden kunnossapidon.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikasta on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Vahinkopaikalla sijaitsee heijastava ruutulippuputki, jolla varoitetaan ajoradalla olevasta töyssystä. Saadun selvityksen mukaan tapahtumapaikalla on tehty katutarkastus ennen vahinkoa 15.9.2022, jolloin havaintoa yliajetusta heijastavasta ruutulippuputkesta ei tehty.

Kaupunki sai hakijalta ilmoituksen kaatuneesta heijastavasta ruutulippuputkesta lauantaina 24.9.2022, jonka jälkeen kunnossapidosta vastaava sai siitä tiedon maanantaina 26.9.2022 ja on tehnyt vahinkopaikalla tarvittavan vaihtotyön seuraavana päivänä 27.9.2022.

Kaupungille ei ole esitetty kyseisestä vahinkopaikasta hakijan ilmoituksen ja vaatimuksen lisäksi muita asiakaspalautteita eikä muita vahingonkorvausvaatimuksia.

Forecan Kaisaniemen mittausasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahinkopäivänä 24.9.2022 sää on ollut poutainen eikä sateita ole esiintynyt. Aurinko on laskenut kello 19.14.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta tai laiminlyöntiä. Asiassa saatujen selvitysten perusteella kaupunki on ryhtynyt kunnossapitotoimiin välittömästi saatuaan tiedon kaatuneesta heijastavasta ruutulippuputkesta. Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti kadun kunnossapidon suhteen, eikä ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan.

Autoa vaurioittaneen putken kaatuminen ei ole johtunut putken rakenteesta tai muutoin kaupungin toiminnasta tai laiminlyönnistä vaan putken kaatuminen on aiheutunut tuntemattomasta syystä. Vahinko on tapahtunut valoisaan aikaan, vahinkopaikalla ei ole kiinteitä näköesteitä ja säätila on ollut poutainen. Vahingon aiheuttanut kaatunut putki olisi siten ollut havaittavissa ja väistettävissä.

Kaupunki katsoo, että asiassa ei ole kaupungin tuottamusta eikä siten myöskään syy-yhteyttä kaupungin tuottamuksen ja syntyneen vahingon välillä. Edellä olevan perusteella kaupunki ei ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Jenni Leikas, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 52275

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö