Testisisältö

Hankinta, suun terveydenhuollon laatu- ja vaikuttavuusmittariston ja benchmarking palvelu, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-013062
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 133
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Suun terveydenhuollon laatu- ja vaikuttavuusmittariston sekä benchmarking- palvelun suorahankinta

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä Nordic Healthcare Groupin (NHG) 5.10.2022 antaman tarjouksen suun terveydenhuollon laatu- ja vaikuttavuusmittariston hankinnasta ja mittaristoon liittyvästä benchmarking-palvelusta. Suorahankinta perustuu hankintalain (L1397/2016) § 40, 2 mom. 2 kohtaan.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo koko sopimuskaudelle (mahdolliset optiokuukaudet mukaan lukien) on maksimissaan
88 200,00 euroa (+ alv).

Päätöksen perustelut

Taustaa

Suun terveydenhuollolla ja NHG:llä on ollut voimassa 1.1.2017-31.12.2018 suun terveydenhuollon laaturekisteriä koskeva sopimus. Sopimusta on jatkettu ajalle 1.1.2019-30.6.2020. Jatkosopimuskaudelle on palveluun lisätty benchmarking- palvelu.

Voimassa oleva, määräaikainen laatu- ja vaikuttavuusmittariston (sisältäen benchmarking-palvelun) sopimuskausi on alkanut 1.3.2021 ja päättyy 31.12.2022.

Perustelut

Helsingin suun terveydenhuolto on osallistunut laatu- ja vaikuttavuusmittaristoon vuosina 2017–2022 ja benchmarking-palveluun 1.1.2019-30.6.2020 ja uudelleen 1.3.2021 alkaen. Laatu- ja vaikuttavuusmittariston sekä benchmarking palvelun nykyinen sopimuskausi on päättymässä 31.12.2022.

Suun terveydenhuollon aiemmin käyttämän Effica-potilastietojärjestelmän, 5.2.2018 käyttöön otetun Lifecare-järjestelmän ja 24.4.2021 käyttöönotetun Apotin sisältämät vakioraportit eivät tue riittävästi hoidon laadun ja vaikuttavuuden arviointia ja tiedolla johtamista.

Suun terveydenhuollon laadun ja vaikuttavuuden sekä benchmarkingin mittaristot mahdollistavat toiminnan vaikuttavuuden sekä työn ja prosessin laadun mittaamisen toimintayksiköittäin ja työntekijäkohtaisesti. Palvelun avulla voidaan tarkastella myös osallistujien suun terveydenhuollon tuottavuutta, resursointia ja kustannuksia, sekä jakaa ja oppia toimialan parhaita käytäntöjä. Mittariston tuloksia on hyödynnetty strategisissa ja operatiivisissa johtamispäätöksissä, hammaslääkäreiden kehityskeskusteluissa ja mm. potilashoidon kliinisten prosessien kehittämisessä ja henkilöstön koulutustilaisuuksissa. Helsingin suun terveydenhuolto on myös osallistunut NHG:n vertaiskehittämisen tilaisuuksiin yhdessä muiden suun terveydenhuollon palveluntuottajien kesken (mukana yhteensä 64 kuntaa).

Benchmarking-verkosto jakaa parhaita käytäntöjä keskenään. Benchmarking-palvelussa on neljä osa-aluetta, jotka mahdollistavat omien toimintatapojen vertailun muihin toimijoihin:

1. benchmarking-tilaisuudet ja niitä ennen

2. järjestettävät kehitystilaisuudet

3. organisaatioiden sisäiset tulosten esittelytilaisuudet

4. verkkoraportoinnin.

Lisäksi osallistujat valitsevat kahdesti vuodessa ajankohtaisen teeman tarkempaan analyysiin.

Mittaristo pohjautuu rekisterinpitäjien potilastietojärjestelmien tietokannasta yhtenäisillä kriteereillä poimittavaan pseudonymisoituun aineistoon. Potilaiden henkilötunnisteiden pseudonymisointi tapahtuu tilaajan tietoympäristössä ennen tietojen toimittamista NHG:lle. NHG käsittelee ja analysoi kunkin rekisterinpitäjän aineistot erillään yhtenäisten periaatteiden mukaisesti siten, etteivät aineistot voi yhdistyä keskenään. Rekisterinpitäjien välinen vertailu tapahtuu summatason tilastotiedoilla.

Suun terveydenhuolto ei ole Apotin käyttöönoton (04/2021) jälkeen voinut hyödyntää palvelua täysimääräisesti, koska Helsingin Apotista saamat tiedot ovat olleet osittain puutteellisia. Tämä on johtanut puutteellisen tiedon siirtymiseen NHG:lle ja osaltaan estänyt NHG:ta tuottamasta kaikkia palvelun mittaritietoja luotettavasti. Näistä syistä palvelua on kohdennettu yllä mainittujen käyttökohteiden lisäksi myös Apotin toimittamien aineistojen laadun arviointiin sekä laatuongelmien viestintään Apotille.

Apotin tuottaman tiedon validointityötä on tehty ja edelleen jatketaan Helsingin, Vantaan ja Keravan suun terveydenhuoltojen, Apotin ja NHG:n yhteistyötapaamisissa.

Nykyistä suun terveydenhuollon laatumittariston ja benchmarkingin summatietoa on hyödynnetty voimassa olevassa tuotteistukseen ja kustannuslaskentaan liittyvässä suun terveydenhuollon ja NHG:n välisessä, 18.2.2023 päättyvässä toimeksiantosopimuksessa.

Mikäli laatu- ja vaikuttavuusmittariston ja benchmarking-sopimus päättyisi 31.12.2022, olisi sillä vaikutusta edellä mainittuun sopimukseen, koska sopimuksen päättyminen aiheuttaisi NHG:n käsittelyoikeuden päättymisen suun terveydenhuollon aineistoihin. Nykyisen sopimuksen mukaan Toimittajan on myös poistettava kaikki pseudonymisoidut Tilaajalta sopimuskauden aikana saadut tiedot sopimuskauden päättyessä.

Suun terveydenhuolto katsoo, että palvelun jatkaminen 1.1.2023 alkaen on toiminnan laadun jatkuvan kehittämisen ja vertailutiedon sekä tuotteistuksen ja kustannuslaskennan jatkon mahdollistamiseksi vuoksi erittäin tärkeää. Saatua tietoa käytetään paitsi nykyisen toiminnan johtamiseen ja kehittämiseen, myös sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen edellyttämässä tiedolla johtamisen kehittämisessä. Aikasarjojen vertailusta eri ajanjaksoilta saadaan tietoa toteutetuista uudistuksista ja niiden vaikuttavuudesta.

Suorahankinnan tarkoituksena on hyödyntää aiemman toimeksiannon myötä NHG:lle kertynyttä osaamista ja ymmärrystä. Mikäli palveluntuottaja vaihtuisi, jouduttaisiin jatkokehittämiseen käyttämään moninkertainen aika, jos aiempien toimeksiantojen myötä tehdyn työn ja sen myötä saadun ymmärryksen sisäistäminen jouduttaisiin työstämään uudelleen toisen palveluntuottajan kanssa.

THL:n kansallisten laaturekisterien kehittämistyön vaikutukset sopimukseen

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa (THL) on rakenteilla yhdeksän kansallista laaturekisteriä, joista yksi on suun ja hampaiden sairauksien hoidon laaturekisteri. Laaturekisterit sisältävät tietoa potilaiden saamista hoidoista ja saavutetuista hoitotuloksista. Tietojen avulla voidaan jatkossa seurata, vertailla ja arvioida terveydenhuollon laatua ja vaikuttavuutta. Suun ja hampaiden hoidon kansallinen laaturekisteri tulee jatkossa korvaamaan nykyisen NHG:n laatu-ja vaikuttavuusmittariston. Helsingin suun terveydenhuolto siirtyy lähivuosina THL:n kehittämistyön edetessä käyttämään kansallista laaturekisteritietoa ja sen yhteyteen rakentuvaa palvelunjärjestäjien ja- tuottajien vertaiskehittämistä.

Sopimus ja sopimuskausi

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Hankinnasta julkaistaan päätöksenteon jälkeen, ennen sopimuksen allekirjoittamista suorahankintailmoitus julkisten hankintojen ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi.

Päätöksen perusteella solmittavassa sopimuksessa noudatetaan 8.3.2021 allekirjoitetun sopimuksen HEL 2020-010585 ehtoja niiltä osin, kuin tämän päätöksen perusteella solmittavassa sopimuksissa ei ehdoista ole poikettu.

Perussopimuskausi on 1.1.-31.12.2023. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus enintään 24 kuukauden mittaiseen optiokauteen, joka voidaan ottaa käyttöön yhdessä tai useammassa erässä. Optiokauden käyttöönotosta ja pituudesta päättää tilaaja viimeistään kolme (3) kuukautta ennen kunkin sopimuskauden päättymistä.

Hankintavaltuudet

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 24.5.2022 § 104 hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla.

Lisätietojen antaja

Nora Hiivala, ylihammaslääkäri, puhelin: 040 649 5648

nora.hiivala@hel.fi

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 341 2834

eeva.rantala@hel.fi

Päättäjä

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja