Hankinta, Pakkalan ruokatuotteet, Palvelukeskusliikelaitos

HEL 2022-013332
Asialla on uudempia käsittelyjä
2. / 18 §

Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan 6.2.2023 päätöksen § 6 kumoaminen ja hankintapäätöksen uudelleenratkaisu

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti kumota 6.2.2023 § 6 tekemänsä hankintapäätöksen, Palvelukeskus Helsinki, Ruokatuotteiden hankinta HEL 2022-013332 ja ratkaista uudelleen aiemmin tekemänsä hankintapäätöksen siten, että hankinta keskeytetään.

Hankintamenettely ja hankintapäätös

Palvelukeskusliikelaitos pyysi 23.11.2022 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia ruokatuotteiden HEL 2022-013332 hankinnasta. Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta teki asiasta hankintapäätöksen 6.2.2023, jolla ruokatuotteiden toimittajiksi valittiin Feelia Oy (2113001-5), HKScan Finland Oy (1951458-9) ja Compass Group Finland Oy (0873697-9). Hankintapäätös, vertailutaulukko sekä muutoksenhakuohjeet toimitettiin tarjoajille 15.2.2023.

Hankintaoikaisuvaatimus

Compass Group Finland Oy (0873697-9) ilmoittaa 24.2.2023 päivätyssä hankintaoikaisuvaatimuksessaan Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan hankintapäätöksen olleen virheellisen ja pyytää, että Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

1) poistaa Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen ruokatuotteiden toimittajia koskevan valintapäätöksen 6.2.2023 HEL 2022-013332 T 02 08 01 00 ja
2) suorittaa tarjouskilpailun uudestaan.

Compass Group Finland Oy (0873697-9) perustelee vaatimustaan sillä, että

1) tarjouspyynnössä hankinnan kohdetta ei kuvata tavalla, joka mahdollistaa keskenään vertailukelpoisten tarjousten antamisen eikä näin ollen turvaa yritysten tasapuolisia mahdollisuuksia tarjota palveluja. Tarjouspyynnössä ei kuvata mitkä poikkeamat tuotteen käytön kannalta ovat niin olennaisia, että ne johtavat tarjouksen hylkäämiseen. Sen sijaan hankintayksikkö on asettanut itselleen oikeuden määritellä hylkäämisen johtavat poikkeamat vasta tarjouspyynnön jättämisen jälkeen ja on hankintapäätöksen mukaan myös hyödyntänyt sitä.

2) tarjouspyyntö ei näin ollen täytä EU:n hankintadirektiivin ja hankintalain kohdassa 3 kuvattuja vaatimuksia ja Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen tulee siksi poistaa valintapäätös ja suorittaa tarjouskilpailu uudestaan tavalla, joka täyttää nämä vaatimukset.

Sovellettavat oikeussäännöt

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 67 §:n 1 momentin mukaan tarjouspyyntö, neuvottelukutsu ja niiden liitteet on laadittava niin selviksi, että niiden perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

Hankintalain 68 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan tarjouspyynnössä, hankintailmoituksessa, ehdokkaille osoitetussa kutsussa tai niiden liitteissä on oltava hankinnan kohteen määrittely tai hankekuvaus sekä hankinnan kohteeseen liittyvät muut laatuvaatimukset, 11 kohdan mukaan keskeiset sopimusehdot sekä 12 kohdan mukaan muut tiedot, joilla on olennaista merkitystä hankintamenettelyssä ja tarjousten tekemisessä.

Hankintain 71 §:n 1 momentin mukaan hankinnan kohdetta kuvaavat määritelmät sekä niihin mahdollisesti sisältyvät tekniset eritelmät on esitettävä hankintailmoituksessa, tarjouspyynnössä, neuvottelukutsussa tai näiden liitteissä ja niissä on vahvistettava rakennusurakoilta, palveluilta tai tavaroilta vaadittavat ominaisuudet. Määritelmien on mahdollistettava tarjoajille yhtäläiset mahdollisuudet osallistua tarjouskilpailuun, eivätkä ne saa perusteettomasti rajoittaa kilpailua julkisissa hankinnoissa.

Hankintalain 71 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan hankinnan kohdetta kuvaavat määritelmät on laadittava sellaisten suorituskykyä koskevien tai toiminnallisten vaatimusten perusteella, jotka ovat riittävän täsmällisiä, jotta tarjoajat pystyvät määrittämään hankinnan kohteen ja hankintayksiköt pystyvät tekemään hankintasopimuksen.

Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Hankintalain 79 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan on hankintayksikön ennen tarjousten valintaa tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen sekä 2 kohdan mukaan että tarjouksen on antanut tarjoaja, jota ei ole suljettu menettelyn ulkopuolelle 80 tai 81 §:n nojalla ja joka täyttää hankintayksikön asettamat 83 §:ssä tarkoitetut soveltuvuusvaatimukset.

Hankintalain 123 §:n 2 momentin mukaan päätöksestä tai siihen liittyvistä asiakirjoista on käytävä ilmi ratkaisuun olennaisesti vaikuttaneet seikat, joita ovat ainakin ehdokkaan, tarjoajan tai tarjouksen hylkäämisen perusteet sekä keskeiset perusteet, joilla hyväksyttyjen tarjousten vertailu on tehty.

Hankintalain 125 §:n 1-2 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.

Hankintalain 133 §:n 1-3 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty. Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä hankintaoikaisun tekemistä tai hankintaoikaisun käsittelyä. Hankintaoikaisu voi koskea myös lainvoimaiseksi tullutta hankintayksikön päätöstä, jos asiaa ei ole saatettu markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Helsingin kaupungin hallintosäännön luvun 19 § 4 mukaisesti liikelaitoksen johtokunnan ja sen alaisen viranhaltijan päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee liikelaitoksen johtokunta.

Esittelijä

toimitusjohtaja
Minna Hoffström

Lisätietojen antaja

Antti Virtanen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 27969

antti.virtanen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 24.2.2023
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.