Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Poikkeaminen, Kaarela, Vanhaistentie 3a, Asunto Oy Helsingin Duuri

HEL 2022-013943
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 31

Kaarela, Vanhaistentie 3a, 3b, 3c ja 3d, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 33. kaupunginosan (Kaarela) korttelin 33130 tontteja 10, 11, 18 ja 19 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 12381 seuraavasti:

  • sijoitetaan asuntojen aputiloja maanalaisten pysäköintitilojen rakennusalueelle.
  • maanalaisten pysäköintitilojen ulkoseinä sijoittuu tontin itäpuolella n. 2,8 m rakennusalueen rajan ulkopuolelle.
  • pienennetään puin ja pensain istutettavaa alueen osaa maanalaisten pysäköintitilojen ylityksen verran: n. 2,8 m (pienennyksen kokonaispinta-ala 93 m²).

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Maanvaraiseksi jäävälle piha-alueen osalle, tonteilla 33131/10 ja 11, tulee istuttaa kookkaiksi kasvavia puita.

Maksu

2 910 euroa

Hakija

Asunto Oy Helsingin Duuri

Rakennuspaikka

33. kaupunginosan (Kaarela) korttelin 33130 tontit 10, 11, 18 ja 19

Hakemus

Hakija hakee lupaa maanalaisten aputilojen sijoittamiselle voimassa olevan kaavan ma-merkinnän rakennusalueelle. Tontille 33130/19 sijoittuvan hankkeen aputiloja sijoittuu osin tontin 33130/18 puolelle. Vastaava poikkeaminen koskee tontin 33130/19 lisäksi tontteja 33130/18, 11 ja 10.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että alueryhmä on aikaisemmassa kokouksessaan (17.5.2022) puoltanut esitystä asuinkorttelin pysäköintikellarin ulkoseinän sijoittumisesta rakennusalueen rajan ulkopuolelle (2,8 m). Ja vastaavasti puin ja pensain istutettavan alueen osan pienentämistä pysäköintitilojen ylityksen verran 2,8 m. Tämä on mahdollistanut asuinrakennusten rakenteiden suunnittelemisen järkevämmin siten, että asuinrakennusten kantavat seinälinjat jatkuvat pysäköintikellarin seininä. Maanalainen parkkihalli on saatu tällä ratkaisulla rakenteellisesti toimivaksi kokonaisuudeksi. Ratkaisu ei huononna kaavan tilannetta, jossa maanalaiset paikoitustilat ovat esitettyä ratkaisua paljon laajemmalla alueella. Pysäköintiä keskittämällä korttelin itäpuolelle, jää pohjoisemmille tonteille enemmän maanvaraista piha-aluetta. Tontilla 33130/19 maanalaiset tilat sijoittuvat jo louhitulle alueelle (puretun rakennuksen kellarin kohdalle) ja niiden rakentaminen näin on tarkoituksenmukaista, kun jo olemassa oleva maanalainen tila saadaan hyötykäyttöön. Maanalaisiksi suunniteltujen asumisen aputilojen paikalle ei voisi istuttaa suuria puita, koska ne tulisivat liian lähelle suunniteltuja rakennuksia tai pelastusauton reitille. Poikkeamisen perusteena on tontin tarkoituksenmukainen käyttö. Ratkaisut eivät huononna kaavan tavoitteita vaan edistävät sen toteutumista.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 31.8.2016 vahvistettu asemakaava nro 12381. Asemakaavassa alueelle on osoitettu lähes 27 000 k-m² asuntokerrosalaa ja 2 750 k-m² liiketilojen kerrosalaa. Asemakaavassa on mahdollistettu Kannelmäen vanhan ostoskeskuksen alueen muuttaminen asuntopainotteiseksi kaupunkikortteliksi. Asemakaavaan liittyvässä viitesuunnitelmassa alueen pysäköinti on ratkaistu yksikerroksisena, laajana ja yhtenäisenä maanalaisena pysäköintiratkaisuna. Asuinkerrostalot ovat pääasiassa pitkänomaisia ns. lamellitaloja, jotka on sijoitettu kohtisuoraan Vanhaistentiehen nähden. Lamellitalojen välissä sijaitsevat asukaspihat ovat viitesuunnitelmassa lähes kokonaisuudessaan maanalaisten pysäköintitilojen päälle sijoittuvia kansipihoja.

Ennen voimassa olevan asemakaavan voimaan tuloa suunnittelualue on ollut rakennettua ympäristöä liikerakennuksineen ja pinnoitettuine kulkuväylineen. Istutetut alueet ovat olleet verrattain pieniä ja puiden määrä on ollut vähäinen. Alueella ei ole ollut varsinaisia luontokohteita. Alueen pohjois- ja itäosa ovat olleet pysäköintialueena, kun alueella on vielä toiminut Kannelmäen vanha ostoskeskus.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu liike- ja palvelukeskusta C1 alueeksi ja asuntovaltaiseksi alueeksi A2. Liike- ja palvelukeskusta-aluetta kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena kaupan ja julkisten palveluiden, toimitilojen, hallinnon ja asumisen alueena. Alue erottuu ympäristöään tehokkaampana ja toiminnallisesti monipuolisempana. Asuntovaltaisen alueen A2 korttelitehokkuus on pääasiassa 1,0–2,0. Alueen keskeisten katujen varsilla tulee mahdollistaa liike- tai muuta toimitilaa.

Alueen vanhat liikerakennukset on purettu ja uusien asuinkerrostalojen rakentaminen on aloitettu. Voimassa olevan kaavan mukainen uudisrakentaminen on aloitettu alueen eteläosasta, tonteilla 33130/5, 6, 14, 12, 16 ja 17.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (3.2.2023). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia saatiin 1 kpl. Muistuttajan mielestä tontin puin ja pensain istutettavaa alueen osaa ei tulisi sallia pienennettävän poikkeamishakemuksessa esitetyn laisesti. Muistuttaja vetoaa muistutuksessaan tulossa olevaan EU:n ennallistamisasetukseen ja siihen, että esitetty poikkeaminen on vastoin ennallistamisasetuksen linjauksia.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetusta muistutuksesta. Hakija ilmoittaa vastineessaan, että rakennusyhtiön tulee noudattaa kulloinkin voimassa olevaa lainsäädäntöä. Lisäksi hakija toteaa vastineessaan, että nykyisillä suunnitelmilla parkkihallin peittoala pienenee verrattuna voimassa olevassa asemakaavassa mahdollistettuun parkkihallin peittoalaan. Suunnitelmassa tulee lisäksi huomioida kaavan edellyttämät viihtyisät leikki- ja oleskelualueet, jotka syövät piha-alueesta valtaosan. Korttelin yhteiskäyttöisiä piha-alueita pitää tarkastella käytöltään ja viihtyvyydeltään kokonaisuutena, eikä yksittäisen tontin osalta.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska sillä ei ole merkittäviä kaupunkikuvallisia vaikutuksia. Haettu muutos parantaa asemakaavan toteutettavuutta ja lisää maanvaraisen piha-alueen pinta-alan määrää suunnittelualueella voimassa olevan asemakaavan ratkaisuun nähden (lisäys 667,5 m²).

Poikkeamisen erityinen syy on asuntorakentamisen ja asemakaavan toteutumisen edistäminen.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a
Rakennusvalvontataksa 2022, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Lisätietojen antaja

Minna Koskinen, arkkitehti, puhelin: 09 310 37469

minna.koskinen@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja