Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Poikkeaminen, Munkkiniemi

HEL 2022-014607
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 36

Munkkiniemi, Lokkalantie 11, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 30. kaupunginosan (Munkkiniemi) korttelin 42 tonttia 2 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 10518 seuraavasti:

-       poiketaan asemakaavaan merkitystä enimmäisrakennusoikeudesta (9 700 k-m2) 837 k-m2:llä (8,6 %)
-       poiketaan tontin rakennusalan rajasta

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • laajennus tulee mittakaavaltaan ja materiaaleiltaan sovittaa  olemassa olevaan koulurakennukseen, erityisesti suojellut rakennusosat huomioiden
  • ennen rakennusluvan myöntämistä tulee hakea ja saada kaupungin sijoituslupa ja muut tarvittavat luvat Kivitorpanpuistoon maaston muokkauksille, puiden kaatamiselle ja puistoon sijoitettaville rakenteille. Hyväksytty sijoituslupa tulee liittää rakennuslupahakemukseen
  • pihasuunnitelma tulee liittää rakennuslupahakemukseen. Ennen rakennusluvan myöntämistä tulee järjestää puukatselmus paikalla.  Merkittävät puut tulee säilyttää ja suojata rakennustyömaan ajaksi.

Maksu

2 910 euroa

Hakija

Munkkiniemen yhteiskoulu kannatusosakeyhtiö

Rakennuspaikka

30. kaupunginosan (Munkkiniemi) korttelin 42 tontti 2

Hakemus

Hakija hakee lupaa Munkkiniemen yhteiskoulun laajentamiseen (846 k-m²), joka edellyttää poikkeamista voimassa olevasta asemakaavasta nro 10518 siten, että asemakaavaan merkitty enimmäisrakennusoikeus (9 700 k-m2) ylitetään 837 k-m2:llä (8,6 %) ja siten, että laajennusosa sijoitetaan kokonaan asemakaavakarttaan merkityn rakennusalan ulkopuolelle ja maanalaisia rakenteita ja maaston muotoiluja ulotetaan puiston puolelle.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että 950 oppilaan koulun tilatarpeet ovat kasvaneet. Lisätiloja tarvitaan mm. oppilashuollon, ohjauksen ja laaja-alaisen erityisopetuksen kasvaviin tarpeisiin. Hakija perustelee rakennusoikeuden ja rakennusalan ylitystä sillä, että voimassa oleva asemakaava vuodelta 1997 laadittiin mahdollistamaan vuonna 1999 toteutettua laajennusta liikuntahalleineen, jolloin rakennusoikeus ja rakennusala merkittiin kaavaan täsmälleen 1990-luvun hankkeen tarpeiden mukaan. Uuden laajennuksen sijoittamista tontin kaakkoisnurkkaan perustellaan toiminnallisilla ja kaupunkikuvallisilla syillä. Laajennus sijoitetaan nykyisen rakennuksen 1. kerroksen tasolle, joka on ympäröivää puistoa alemmalla korkotasolla. Laajennuksen räystäskorko pysyy alisteisena 1950-luvun lapekatteisen rakennusmassaan nähden. Maaston muokkauksia, sekä ulkoportaan, hulevesikaivon ja maanalaisten rakenteiden sijoittamista puiston puolelle perustellaan sillä, että suorakaiteen muotoinen laajennus mahdollistaa tehokkaan ja toimivan pohjaratkaisun ja säästää sen eteläpuolella olevaa kasvillisuutta.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 20.2.1998 vahvistettu asemakaava nro 10518. Korttelin käyttötarkoitus on YO/s, opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialue, jolla ympäristö säilytetään. 1950-luvun rakennusosat on suojeltu merkinnällä sr-2. Suurin sallittu kerrosluku on IV. Asemakaavan mukaan rakentamatta jäävät tontin osat, joita ei käytetä kulkuteinä, oleskelualueina tai pysäköimiseen, on istutettava.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi A2, joita tulee pääosin kehittää asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa 1,0–2,0.

Munkkiniemen yhteiskoulu on vuodelta 1951. Pohjoissiipi ja juhlasali rakennettiin vuonna 1957. Vuonna 1999 rakennettiin uusia hallinto- ja luokkatiloja sekä suuri liikuntahalli vanhan osan itäpuolelle.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (11.1.2023). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle. Naapurit eivät ole esittäneet muistutuksia.

Helsingin kaupungin maaomaisuuden kehittäminen ja tontit-palvelu on naapurina/Kivitorpanpuiston omistajana todennut, että, mikäli laajennus sijoitetaan alustavan suunnitelman mukaisesti, puiston puolelle sijoitettaville rakenteille ja maaston muokkauksille tulee saada kaupungin sijoituslupa ja kaivuuluvat.

Hakemuksesta on pyydetty lausunnot kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalta sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalta. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kanssa (ELY-keskus) on keskusteltu hankkeessa. Kaupunginmuseo on sähköpostiviestissään 9.3.2023 ilmoittanut, että he pitävät laajennushanketta ongelmattomana, eikä heillä ole lausuttavaa hankkeesta. ELY-keskus toteaa viestissään 15.3.2023, että laajennus vaikuttaa mahdolliselta rakennussuojelun osalta, eikä erilliselle lausunnolle ole tarvetta.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa. Laajennus mahdollistaa koulun toiminnan kehittämisen. Alustavissa suunnitelmissa esitetty laajennusosa on mittakaavaltaan ja materiaaleiltaan hyvin sovitettu olemassa olevaan suojeltuun rakennukseen. Laajennus sijoittuu luontevasti koulutontin kaakkoisnurkan painanteessa olevalle laatoitetulle alueelle, joka on toiminut kulkureittinä kaakkoiskulman nykyiselle sisäänkäynnille. Rakennuspaikan vieressä olevat puut säästetään pääosin. Tärkeä kulkuyhteys Lokkalantieltä Kivitorpanpuistoon säilyy.

Hankkeen toteuttaminen edellyttää hakemuksen mukaan maaston muokkauksia kaupungin puiston puolella ja lisäksi ulkoportaan, hulevesikaivon ja maanalaisten rakenteiden sijoittamista puiston puolelle. Kuten maaomaisuuden kehittäminen ja tontit-palvelu lausunnossaan toteaa, nämä seikat edellyttävät kaupungilta haettavia lupia, kuten sijoituslupaa ja kaivuulupaa. Luvat tulee olla saatuna, ennen kuin hankkeeseen voidaan ryhtyä.

Poikkeamisen erityinen syy koulutoiminnan kehittäminen ja alueen palvelutason parantaminen.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a
Rakennusvalvontataksa 2023, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Lisätietojen antaja

Marina Fogdell, arkkitehti, puhelin: 09 310 64271

marina.fogdell@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja