Hankinta, DPS, hakijat vuonna 2022-2023, alle 65-vuotiaiden monisairaiden ympärivuorokautiset asumispalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-014771
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 122
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinta - dynaamisen puitejärjestelyn 1. avaaminen

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä Alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden ympärivuorokautisen palveluasumisen dynaamiseen puitejärjestelyyn lisättäväksi seuraavat tarjoukset:

  • Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille asiakkaille
    - Yrjö & Hanna Oy
  • Ympärivuorokautinen palveluasuminen työikäisille ns. nuorille muistisairaille asiakkaille
    - Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy.

Hyväksytyt tarjoukset on lisätty dynaamiseen puitejärjestelyyn tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesti. Koko dynaamisen puitejärjestelyn päivitetty vertailutaulukko on esitetty liitteessä 1.

Hyväksyttyjen uusien tarjousten osalta sopimuskausi alkaa 1.1.2023 ja päättyy dynaamisen puitejärjestelyn päättyessä 31.12.2027. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo perussopimuskaudella on noin 60 000 000 euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset (mm. Valviran lupa-asiakirjat uusien kohteiden osalta) ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Hankinnan kohteena oli Helsingin kaupungin Alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden ympärivuorokautinen palveluasuminen dynaamisena puitejärjestelynä. Osatarjoukset olivat sallittuja siten, että tarjoaja on voinut tarjota yhtä tai useampaa seuraavista neljästä osa-alueesta:

1. Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille päihteiden nykyisille ja entisille ongelmakäyttäjille (kohde A) arviolta noin 30–40 paikkaa sopimuskaudella.
2. Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille asiakkaille (kohde B) arviolta noin 200–250 paikkaa sopimuskaudella.
3. Ympärivuorokautinen palveluasuminen työikäisille ns. nuorille muistisairaille asiakkaille (kohde C) arviolta noin 30–40 paikkaa sopimuskaudella.
4. Osavuorokautinen hoito työikäisille ns. nuorille muistisairaille asiakkaille (kohde D) arviolta noin 10–20 paikkaa sopimuskaudella.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 25.5.2021, § 107.

Samalla lautakunta oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätökset, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankintamenettely

Hankinta toteutetaan dynaamisena puitejärjestelynä, joka on tarkoitus avata uudelleen vuosittain, hankintayksikön harkitsemana aikana. Dynaamisen puitejärjestelyn avauduttua uudestaan palveluntuottaja, joka ei ole jättänyt tarjousta tai ei ole tullut valituksi palveluntuottajaksi dynaamisen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa, voi jättää tarjouksen ja tulla valituksi palveluntuottajaksi.

Lisäksi dynaamisen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa valitut
palveluntuottajat voivat jättää dynaamisen puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä uuden tarjouksen uusien asumisyksiköiden tai osa-alueiden osalta.

Dynaamiseen puitejärjestelyyn valitut palveluntuottajat voivat esittää hinnantarkistuksia sopimuksessa esitetyin ehdoin.

Tämä on dynaamisen puitejärjestelyn ensimmäinen avaus ja palveluntuottajilla oli mahdollisuus ehdottaa ainoastaan hinnanalennuksia. Puitejärjestelyn avautuessa toisen kerran vuonna 2023, palveluntuottajat voivat esittää joko hinnan alennuksia tai korotuksia puitesopimuksen ehtojen mukaisesti.

Dynaaminen puitejärjestely perustettiin 3.7.2021 julkaistulla tarjouspyynnöllä ja sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan hankintapäätöksellä 47 §, 27.10.2020.

Dynaamisen puitejärjestelyn 1. avaaminen

Dynaaminen puitejärjestely avattiin uusille tarjouksille ensimmäisen kerran 2.11.2022 julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa julkaistulla hankintailmoituksella.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimukset ovat yhtenevät dynaamisen puitejärjestelyn perustamisessa julkaistujen vaatimusten kanssa, ja niiden tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjousaikana palveluntuottajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 4.11.2021 klo 12 mennessä. Kysymyksiä saapui yhteensä 2. Esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 15.11.2021.

Saadut tarjoukset

Tarjousten jättämisen määräaikaan 22.11.2022 klo 12.00 mennessä saapui yhteensä 2 tarjousta.

Kohde A - Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille päihteiden nykyisille ja entisille ongelmakäyttäjille
- ei tarjouksia
Kohde B - Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille asiakkaille (1 tarjous)
- Yrjö & Hanna Oy
Kohde C - Ympärivuorokautinen palveluasuminen työikäisille ns. nuorille muistisairaille asiakkaille (1 tarjous)
- Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy
Kohde D - Osavuorokautinen hoito työikäisille ns. nuorille muistisairaille asiakkaille
- ei tarjouksia.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille ja palvelulle asetettavat soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyyntöasiakirjojen vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjoajan soveltuvuutta, tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi. Tarjoajat täyttivät tarjouspyyntöasiakirjoissa asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Hankintayksikkö on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Molempien saatujen tarjousten todettiin täyttävän tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu

Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen ehdottomien vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan palvelulle vaadittavan laatutason, joten tarjousten valintaperusteena käytetään halvimpaan hintaan perustuvaa kokonaistaloudellista edullisuutta.

Hankintasopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään puitesopimus.

Sopimuskausi alkaa 1.1.2023 lukien. Sopimuskausi päättyy 31.12.2027.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Palveluntuottajan irtisanomisaika on kuusi (6) kuukautta irtisanomisesta lukien. Palveluntuottajan ensimmäinen mahdollinen irtisanomisajankohta on 30. kesäkuuta 2023 ja ensimmäinen mahdollinen sopimuksen päättymisajankohta on siten 31.12.2023. Tilaajalla on oikeus irtisanoa sopimus päättymään kolmen (3) kuukauden kuluttua irtisanomisesta lukien.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Lisätietojen antaja

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi

Minna Pihlavamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241

minna.pihlavamaki@hel.fi

Päättäjä

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja