Vahingonkorvaus, polkupyörävahinko, 18.11.2022, Huopalahden asema

HEL 2022-015034
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 151
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, polkupyörävaurio

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 16.12.2022 esittänyt kaupungille määrältään 64,80 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan polkupyörä vaurioitui hakijan törmättyä irrallaan olevaan mukulakiveen Huopalahden aseman polkupyörätunnelissa 18.11.2022 klo 8.48. Vaatimuksen mukana on toimitettu kartta ja valokuva vahinkopaikasta, sekä valokuva kivestä, joka oli aiheuttanut vahingon. Hakija on maininnut vaatimuksessaan, että kivi saattaisi olla jäänyt vahinkopaikalle läheisyydessä olevalta työmaalta.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa, ja siistinä sekä terveydellisesti tyydyttävänä. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun puhtaanapito käsittää mm. kadulle kerääntyneen lian, lehtien, roskien ja irtonaisten esineiden sekä rikkaruohon poistamisen ajoradalta ja jalkakäytävältä.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Vahinkopaikka on kevyen liikenteen väylä, joka kuuluu puhtaanapidon vyöhykkeeseen 3.

PV3-luokan kadut siistitään kiviaineksesta, liukkautta aiheuttavasta kasvillisuusjätteestä ja muista roskista siten, että katu pysyy tyydyttävässä kunnossa. Pieniä ja isompia roskia sallitaan melko vähän sekä kasvillisuusjätekerrosta ei saa olla häiritsevän paljon. Likaa ei saa olla häiritsevästi. Vaaraa aiheuttavat roskat kuten lasi ja huumeneulat pyritään poistamaan katu- ja puistoalueilta välittömästi.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossa- ja puhtaanapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikan läheisyydessä olevat työmaat eivät ole työskennelleet tunnelissa, jossa vahinko tapahtui.

Kunnossapidosta vastaava ei ole tehnyt havaintoja tai saanut ilmoituksia irtonaisista kivistä tunnelissa. Tunnelissa suoritetaan puhtaanapito lakaisemalla ja pesemällä noin kahden viikon välein, ja roska-astiat tyhjennetään noin kerran viikossa. Roska-astioiden tyhjennys on suoritettu vahinkoa edeltävänä päivänä, ja irtonaisista kivistä ei ole tuolloin tehty havaintoa.

Kaupungin palautejärjestelmään ei ole tullut palautteita vahinkopaikan irtonaisista kivistä tai muista vastaavista kunnossapitotarpeista. Kaupungille ei ole esitetty kyseisestä vahinkopaikasta muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Polkupyörää pidetään tieliikennelaissa ajoneuvona. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kaupungin vahingonkorvausvastuu konkretisoituu vain, mikäli kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.

Saatujen selvitysten perusteella vahinkopaikkaa on puhtaanapidetty kaupungin normien mukaisesti. Tunnelissa on suoritettu puhtaanapitotöitä päivää ennen vahinkoa, ja irrallaan olevasta kivestä ei ole tehty havaintoja. Kunnossapito ei ole saanut ilmoituksia tai ole tehnyt havaintoja tunnelissa olleesta irtonaisesta kivestä. Kaupungin palautejärjestelmään ei ole tullut palautteita vahinkopaikan irtonaisista kivistä tai muista vastaavista kunnossa- tai puhtaanapitotarpeista, eikä kaupungille ole esitetty kyseisestä vahinkopaikasta muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia.

Polkupyörää pidetään tieliikennelaissa ajoneuvona, ja ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi, kun liikenneturvallisuus edellyttää. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ottaen huomioon, että vahinko on tapahtunut valaistussa tunnelissa, irrallaan ollut kivi on ollut havaittavissa ja väistettävissä. Siitä, miten kivi on joutunut tunneliin, ei ole tietoa. Kaupunki ei vastaa kolmansien osapuolten toisilleen aiheuttamista vahingoista.

Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan. Vahingon aiheuttanut kivi ei ole päätynyt tunneliin kaupungin toiminnan tai laiminlyönnin vuoksi vaan tuntemattomasta syystä. Asiassa ei näin ollen ole kaupungin tuottamusta, ei asiassa siten ole näytetty myöskään syy-yhteyttä kaupungin tuottamuksen ja syntyneen vahingon välillä. Kaupunki katsoo, ettei se näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1 - 4 §, 9 - 10 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5.000 euroa.

Lisätietojen antaja

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö