Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Vahingonkorvaus, autovaurio, 21.12.2022, Helsinginkatu

HEL 2022-015372
Asialla on uudempia käsittelyjä
12. / 401 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 11.5.2023 § 155 (autovaurio)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 11.5.2023 (155 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikkö on 11.5.2023 (155 §) päätöksellään hylännyt 21.12.2022 Helsinginkadulla tapahtuneeseen ajoneuvon renkaan ja vanteen rikkoutumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessa määrältään 799,66 euron vahingonkorvausvaatimuksensa 21.12.2022 kello 8.50 osoitteessa Helsinginkatu tapahtuneeseen auton vaurioitumiseen liittyen. Hakijan ajoneuvon rengas ja vanne ovat vaurioituneet hakijan ajettua ajoradalla olleeseen kuoppaan. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksensa perusteina muun muassa, että Helsinginkatu ei ole ollut 21.12.2022 tyydyttävässä kunnossa kunnossapitolain edellyttämällä tavalla. Kadun kunnossapitoa ei ole hoidettu asianmukaisesti, ja tienhoito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai tienhoitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty.

Lisäksi oikaisuvaatimuksessa todetaan, että alueen kunnossapidosta vastaavalta saatu selvitys ei pidä paikkaansa, ja siinä on suuria ristiriitoja tapahtumien todellisen kulun kanssa. Hakijan mukaan kuoppaa ei luultavasti edes ole korjattu vahinkoa edellisenä päivänä, tai mikäli kuoppa olisikin korjattu jo vahinkoa edeltävä päivänä, voidaan katsoa, ettei työtä ole suoritettu hyvän työtavan mukaisesti, sillä paikkaus ei ole kestänyt edes vuorokautta. Hakija on itse nähnyt, että kuoppa on paikattu vahinkopäivänä kello 9.50.

Vahinkoalueella on ollut havaittavissa koko syksyn ja alkutalven selvää kulumaa ja kuoppautumisen alkua, joten päätöksessä mainitun tehostetun kunnonvalvonnan olisi pitänyt löytää ja korjata alue omatoimisesti jo kauan ennen vahinkotapahtumaa. Se, että kuoppautuminen on päästetty etenemään niin pitkälle että kuoppa hajottaa auton, ei ole äkillinen ja ennakoimaton tapahtuma ylläpidon kannalta.

Perustelut

Kaupunkiympäristölautakunta viittasi yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen sekä yhtyi yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen lopputuloksen muuttamiseen.

Vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää, että kadun kunnossapito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai että kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Tiimipäällikön päätös perustuu asiassa saatuun kunnossapitovastaavan selvitykseen. I-kunnossapitoluokkaan kuuluvan Helsinginkadun kuntoa on seurattu säännöllisesti ja korjaustoimenpiteitä tarvittaessa tehty. Kaupungilla on oltava kohtuullinen aika korjata päällystevauriot myös I-luokan kaduilla, sillä katuja ei voida pitää reaaliaikaisesti kaikilta osin hoitoluokan edellyttämässä kunnossa. Kohtuullinen aika lasketaan siitä, kun vaurio on havaittu kaupungin omassa tarkastuksessa tai vauriosta on saatu ilmoitus.

Tieto vahinkoa edeltävänä päivänä tehdystä korjauksesta perustuu paikkaustyön tehneeltä urakoitsijalta ja työnjohtajalta varmistettuun tietoon alkuperäisen selvityksen yhteydessä. Katujen reikiintyminen oli marras–joulukuussa siinä määrin nopeaa, että osaa kohdista jouduttiin korjaamaan päivittäin. Kyseessä ei myöskään ole työ- tai laatuvirhe, paikkamassa ei yksinkertaisesti pysy kauaa märässä asfaltissa, ja kuoppa voi siten vaatia toistuvaa korjausta. Korjausta ei voi myöskään tehdä muulla menetelmällä, koska asfalttiasemilla on vuoden lopun ja alkuvuoden aikana useamman kuukauden huoltotauot. Muutkin korjaustavat vaativat kuivan kelin ja sään ollakseen toimivia.

Kaikki kunnossapidon tekemät korjaustoimet eivät päädy raportointijärjestelmään esimerkiksi teknisten ongelmien vuoksi tai siksi, että ilmoituksia korjaustarpeista tulee ohi virallisten palautekanavien suoraan työnjohdolle kentälle mm. viranomaisilta. Kaikista tehdyistä korjaustoimenpiteistä ei tämän vuoksi ole kaupungilla olevasta kirjallisesta materiaalista saatavissa jälkikäteen tietoa. Vahingon aiheuttanut kuoppa on kuitenkin korjattu oikaisuvaatimuksen mukaan vahinkopäivänä jo kello 9.50 hakijan ilmoitettua kuopasta kaupungin asiakaspalveluun kello 9.00. Kaupungille on toimitettu myös toisen vahingonkorvausvaatimuksen yhteydessä vahinkopaikalta 21.12.2022 otettu valokuva, jossa tuore paikkaus on selvästi nähtävissä.

Kunnossapidosta saadun lisäselvityksen mukaan kuoppaa on jouduttu korjaamaan toistuvasti, mutta se ei osoita, että työ olisi epäonnistunut. Kohtaa on jouduttu korjaamaan useamman kerran, mikä on talvella vilkasliikenteisissä paikoissa täysin normaalia johtuen kelin ja sään, liikenteen sekä käytettävissä olevien materiaalien yhteisvaikutuksesta. Kohta on korjattu valuasfaltilla välittömästi, kun sitä on ollut saatavissa.

Vahingonkärsijän oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun. Tieliikennelain mukaan ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Selvityksen mukaan keskimääräinen vuorokausiliikenteen määrä vahinkopaikassa on 23 900 ajoneuvoa vuorokaudessa. Helsinginkadulla on kaupungille tehtyjen vahingonkorvausvaatimusten perusteella tapahtunut samana päivänä tämän vahingon lisäksi kaksi muuta rengasvauriota. Vuorokausiliikenteen määrä huomioon ottaen voidaan kuitenkin arvioida, että päällysteen purkaumat ovat olleet tieliikennelain edellyttämää tilannenopeutta ja varovaisuutta noudattaen autoilijoiden havaittavissa ja väistettävissä, koska vahinkoja ei tämän enempää ole sattunut.

Kaupunki katsoo hoitaneensa vahinkopaikan kunnossapidon asianmukaisesti. Kunnossapito on tarkkaillut aluetta säännöllisesti ja korjannut kuoppaa käytettävissä olevin keinoin ilman aiheetonta viivytystä asiassa saatujen selvitysten perusteella sekä 20.12. että 21.12.2022. Talvella 2022–2023 kuukausia tavanomaista aikaisemmin alkanut katujen reikiintyminen on huomioitu kunnossapidossa kohdistamalla paikkaustyöhön merkittävästi lisää resursseja niin henkilöstön kuin kaluston muodossa ja siten osaltaan on noudatettu hyvää tienpitotapaa ja huolellisuutta.

Edellä esitetyillä ja muutoin tiimipäällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitovelvoitettaan eikä siten ole asiassa vahingonkorvausvelvollinen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvon vaurioista.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 20.5.2023, saate 24.5.2023
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Oikaisuvaatimus 20.5.2023
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.