Hankinta, minikilpailutus, Itäkeskuksen palvelutalon hoivakalusteet 2023, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-000334
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 13

Itäkeskuksen palvelutalon hoivakalusteiden hankinnan keskeytys

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti keskeyttää Itäkeskuksen hoivakalusteiden hankinnan lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 125 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Hankintamenettely

Hankinnan kohteena on hoivakalusteiden hankinta Itäkeskuksen palvelutaloon. Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo on 150 000 euroa.

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on voimassa oleva puitejärjestely (HEL 2021-001443) kolmen hoivakalustetoimittajan kanssa. Puitejärjestelyn ehtojen mukaan vähintään 60 000 euron hankinnat tulee kilpailuttaa puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken.

Hankinta toteutettiin puitejärjestelyn sisäisenä hankintamenettelynä, ns. minikilpailutuksena puitesopimustoimittajien kesken. Hankinta oli tarjouspyynnössä jaettu neljän (4) eri kalusteryhmän muodostamaan osa-alueeseen:
Osa-alue 1: Ruokapöydät ja -tuolit
Osa-alue 2: Muut pöydät ja tuolit
Osa-alue 3: Senkit
Osa-alue 4: Nojatuolit, sohvat ja keinutuolit.
Tarjouksen pystyi jättämään joko yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat tuotteet sekä hankittavien tuotteiden laadun ja ominaisuuksien vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyyntö lähetettiin puitejärjestelyssä mukana oleville toimittajille 25.1.2023 tarjouspalvelu.fi –portaalin kautta. Lisätietokysymykset hankintaan tuli esittää 6.2.2023 klo 10.00 mennessä. Asetettuun määräaikaan mennessä jätettiin 28 kysymystä, ja niihin vastattiin 8.2.2023. Saapuneiden kysymysten perusteella hankintayksikkö korjasi tarjouspyyntöä ja lähetti korjatun tarjouspyynnön menettelyssä mukana oleville toimittajille 8.2.2023.

Tarjoukset ja hankinnan keskeyttämisen perusteet

Määräaika tarjousten jättämiselle oli 17.2.2023 klo 10.00. Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti Martela Oyj (0114891-2) osa-alueeseen 3. Osa-alueisiin 1, 2 ja 4 ei saapunut yhtään tarjousta.

Hankintalain 125 §:n mukaan hankinta voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankinta päätettiin keskeyttää, koska määräaikaan mennessä saapui vain yhteen osa-alueeseen yksi tarjous ja kilpailua ei syntynyt.

Toimivaltaperuste

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 14.2.2023 § 28.

Lisätietojen antaja

Lotta Kauppila, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 78727

lotta.kauppila@hel.fi

Päättäjä

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja