Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 7.3.2022, LähiTapiola

HEL 2023-000930
Asialla on uudempia käsittelyjä
15. / 502 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 20.6.2023 § 209 (liukastuminen)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 20.6.2023 (209 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikkö on päätöksellään 20.6.2023 (209 §) hylännyt hakijan 19.1.2023 esittämän takautumisvaatimuksen koskien 7.3.2023 noin kello 11.30 Urheilukadulla tapahtunutta liukastumista. Vakuutusyhtiö vaatii takautumista kaupungilta maksamassaan liukastumisvahingossa 3502217954 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan työtapaturma- ja ammattitautilain perusteella esittämänsä määrältään 3 511,45 euron takautumisvaatimuksensa 7.3.2022 noin kello 11.30 jäisellä ja hiekoittamattomalla ajoradalla osoitteessa Urheilukatu tapahtuneeseen liukastumiseen liittyneiden kulujen korvaamisesta. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan, ettei kaupunki ole näyttänyt toteen ennen vahinkoa tehtyjä kunnossapitotoimenpiteitä. Päätöksen perusteella hakija ei ole voinut varmistua, kuinka kunnossapito vahinkopaikalla on tehty, sillä päätöksestä ei ilmene, mihin kellonaikaan kunnossapitotoimenpiteet vahinkopaikalla on suoritettu vahinkopäivänä eikä se, milloin kunnossapitotoimet on suoritettu edellisen kerran ennen vahinkopäivää. Päätöksestänne ei myöskään selviä, milloin siirtokyltein suoritettavat kunnossapitotoimet on suoritettu ennen vahinkoa edellisen kerran.

Perustelut

Lautakunta viittasi tiimipäällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyi tiimipäällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen ei pelkkä ajoittainen liukkaus talvella yksinään synnytä kaupungille vahingonkorvausvastuuta silloinkaan, kun siitä on aiheutunut jalankulkijan liukastuminen. Kaupungin vastuu kadun kunnossapitäjänä perustuu korostetun huolellisuusvelvollisuuden vaatimukseen, kuten hakija toteaa, mutta kyseessä ei kuitenkaan ole toiminta, jota koskisi tuottamuksesta kokonaan riippumaton ns. ankara vastuu mahdollisista vahingoista vastuualueella. Korvausvastuun syntymisen edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Vahingonkärsijän mahdollinen oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta.

Vahinkopaikka on hoitoluokkaan III kuuluvalla ajoradalla sijaitseva pysäköintialue, jota ei talvikunnossapidetä jalankulun tarpeita varten, vaan moottoriajoneuvoliikenteen tarpeisiin. Ajoradalla jalan liikkuvan tulee huomioida tämä ja noudattaa riittävää huolellisuutta sekä varovaisuutta.

Vahinko tapahtui ajankohtana, jolloin kaupunki oli poikkeuksellisen vaikean lumitilanteen vuoksi käynnistänyt ajalle 23.2.‒16.3.2022 varautumissuunnitelmansa, jonka aikana ensisijaisesti turvattiin liikenteen sujuvuus vilkkaimmin liikennöidyillä alueilla kantakaupungissa ja joukkoliikennekaduilla. Tästä seurasi mm. laatuvaatimuspoikkeuksia alemman kunnossapitoluokituksen kaduilla ja toimenpideaikojen kasvattamista kaikissa hoitoluokissa.

Kunnossapidolta saadun lisäselvityksen mukaan vahinkopaikalla Urheilukadulla on aurattu ja hiekoitettu vahinkopäivänä 7.3.2022 toimenpideaikojen puitteissa kello 12.11. Lisäksi ennen vahinkopäivää alueella on tehty lumen kauhomista ja hiekoitusta 6.3.2022 kello 4.41, hiekoitusta ja lanaamista 4.3.2022 kello 7.36, lumen kauhomista ja hiekoitusta 3.3.2022 kello 7.15, hiekoitusta ja lanaamista 2.3.2022 kello 4.14, lumen kauhomista ja hiekoitusta 1.3.2022 kello 15.03 sekä lumen kauhomista ja hiekoitusta 28.2.2022 kello 4.44. Tiedot tehdyistä kunnossapitotoimenpiteistä perustuvat GPS-tietoihin (liite 3). Edellisen kerran ennen vahinkoa on tehty siirtokyltein suoritettavat kunnossapitotoimenpiteet (nk. infosiivous) 17. ja 18.2.2022 Tiedot näistä kunnossapitotoimenpiteistä perustuvat päiväkirjamerkintöihin (liite 4).

Kaupunki katsoo, että vahinkoaikaan vallinneet olosuhteet sekä tehdyistä kunnossapitotoimenpiteistä saatu selvitys huomioon ottaen Urheilukadun kunnossapidosta on huolehdittu asianmukaisesti. Edellä esitetyillä ja muutoin vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan eikä kaupungin siten ole asiassa korvausvelvollinen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle liukastumisen seurauksena syntyneestä vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että tiimipäällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1‒4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 28.6.2023, saate
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Oikaisuvaatimus 28.6.2023
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. HEL 2023-00930, GPS-tiedot
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. HEL 2023-00930, edellinen Infosiivous
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.