Hankinta, lisätyö, yleisten alueiden ulkomainonnan järjestämisen hankinta-asiantuntijapalvelut ja juridiset asiantuntijapalvelut

HEL 2023-001124
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 7

Hankinta-asiantuntijapalvelut ja juridiset asiantuntijapalvelut ulkomainoslaite projektille (DPS) 2022-2023, lisätilaus

Asiakkuusjohtaja

Päätös

Asiakkuusjohtaja päätti hankkia hankinta-asiantuntijapalveluita ja juridista asiantuntijapalvelua yleisten alueiden ulkomainonnan järjestämisen kilpailutus -projektiin Dominus Hankinnat Oy:ltä sen antaman tarjouksen 14.2.2023 mukaisesti.

Sopimusmuutoksena tehtävä lisätyötilauksen arvo on enintään 74 983,75 euroa (alv. 0%) ja siinä noudatetaan alkuperäisen sopimuksen HEL 2022-009507 mukaisia sopimusehtoja ja veloitushintoja.

Päätöksen perustelut

Yleisten alueiden ulkomainonnan järjestämisen hankintaan liittyvä hankinta-asiantuntijapalvelu ja juridiset asiantuntijapalvelut kilpailutettiin Helsingin kaupunkiympäristön toimialan dynaamisen hankintajärjestelmän kautta elokuussa 2022. Asiakkuusjohtajan päätöksen (1.9.2022 § 29, HEL 2022-009507) mukaisesti työ tilattiin kokonaistaloudellisesti edullisemman tarjouksen antaneelta Dominus Hankinnat Oy:ltä kokonaishintaan 150 000 euroa (alv. 0%).

Toimeksiannon aikana ulkomainonnan järjestämisen kilpailutus on osoittautunut arvioitua laajemmaksi. Hankinnan viiden osakohteen valmistelu ja niiden ominaispiirteet ovat vaatineet tarkempaa suunnittelua ja valmistelua kuin ennakkoon oli osattu arvioida. Lisäksi hankintaprosessin aikana päätettiin, että hankintaneuvotteluja järjestetään alkuperäisen kahden neuvottelukierroksen sijaista kolme. Edelleen hankinnan aikana on noussut esiin tarve täsmentää sopimusasiakirjoja kuvaamaan vahvemmin myös maankäyttöön liittyvää päätöksentekoa ja sen sisältöjä.

Hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, edellyttäen, että sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.

Lisäksi 136 §:n 3 momentin mukaan edellytetään, että 2 momentin 2 kohdan perusteella tehtävän sopimusmuutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Sopimusmuutoksena tehtävän lisätyötilauksen arvo on enintään 74 983,75 euroa (alv 0 %). Sopimusmuutoksen arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on siten alle 50 prosenttia alkuperäisen hankinnan arvosta.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 13.12.2022 § 711) mukaan asiakkuusjohtaja on hankintavaltuudet enintään 500 000 euron suuruisiin hankintoihin. Asiakkuusjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Lisätietojen antaja

Nea Kielenniva, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 39234

nea.kielenniva@hel.fi

Päättäjä

Mari Randell
asiakkuusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Dominus Hankinnat Oy_Lisätyötarjous_14.2.2023
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.