Hankinta, lisätyö, yleisten alueiden ulkomainonnan järjestämisen hankinta-asiantuntijapalvelut ja juridiset asiantuntijapalvelut

HEL 2023-001124
More recent handlings
§ 7

Hankinta-asiantuntijapalvelut ja juridiset asiantuntijapalvelut ulkomainoslaite projektille (DPS) 2022-2023, lisätilaus

Asiakkuusjohtaja

Päätös

Asiakkuusjohtaja päätti hankkia hankinta-asiantuntijapalveluita ja juridista asiantuntijapalvelua yleisten alueiden ulkomainonnan järjestämisen kilpailutus -projektiin Dominus Hankinnat Oy:ltä sen antaman tarjouksen 14.2.2023 mukaisesti.

Sopimusmuutoksena tehtävä lisätyötilauksen arvo on enintään 74 983,75 euroa (alv. 0%) ja siinä noudatetaan alkuperäisen sopimuksen HEL 2022-009507 mukaisia sopimusehtoja ja veloitushintoja.

Päätöksen perustelut

Yleisten alueiden ulkomainonnan järjestämisen hankintaan liittyvä hankinta-asiantuntijapalvelu ja juridiset asiantuntijapalvelut kilpailutettiin Helsingin kaupunkiympäristön toimialan dynaamisen hankintajärjestelmän kautta elokuussa 2022. Asiakkuusjohtajan päätöksen (1.9.2022 § 29, HEL 2022-009507) mukaisesti työ tilattiin kokonaistaloudellisesti edullisemman tarjouksen antaneelta Dominus Hankinnat Oy:ltä kokonaishintaan 150 000 euroa (alv. 0%).

Toimeksiannon aikana ulkomainonnan järjestämisen kilpailutus on osoittautunut arvioitua laajemmaksi. Hankinnan viiden osakohteen valmistelu ja niiden ominaispiirteet ovat vaatineet tarkempaa suunnittelua ja valmistelua kuin ennakkoon oli osattu arvioida. Lisäksi hankintaprosessin aikana päätettiin, että hankintaneuvotteluja järjestetään alkuperäisen kahden neuvottelukierroksen sijaista kolme. Edelleen hankinnan aikana on noussut esiin tarve täsmentää sopimusasiakirjoja kuvaamaan vahvemmin myös maankäyttöön liittyvää päätöksentekoa ja sen sisältöjä.

Hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, edellyttäen, että sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.

Lisäksi 136 §:n 3 momentin mukaan edellytetään, että 2 momentin 2 kohdan perusteella tehtävän sopimusmuutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Sopimusmuutoksena tehtävän lisätyötilauksen arvo on enintään 74 983,75 euroa (alv 0 %). Sopimusmuutoksen arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on siten alle 50 prosenttia alkuperäisen hankinnan arvosta.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 13.12.2022 § 711) mukaan asiakkuusjohtaja on hankintavaltuudet enintään 500 000 euron suuruisiin hankintoihin. Asiakkuusjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Ask for more info

Nea Kielenniva, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 39234

nea.kielenniva@hel.fi

Decisionmaker

Mari Randell
asiakkuusjohtaja

Attachments

1. Dominus Hankinnat Oy_Lisätyötarjous_14.2.2023
The attachment will not be published on the internet.
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.