Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, 17.1.2022, henkilövahinko, LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö

HEL 2023-001220
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 50

Vahingonkorvausvaatimus Itäkeskuksen bussiterminaalissa tapahtuneesta liukastumisesta

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja hylkäsi hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet

Hakija on 16.10.2023 toimittanut liikenneliikelaitokselle (HKL) vahingonkorvausvaatimuksen liukastumisvahingossa. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä on liukastunut 17.1.2022 noin klo 14.40 Itäkeskuksen bussiterminaalissa bussilinja 550:n odotuslaiturilla olleessa jäisessä kohdassa. Vaatimuksen mukaan vahingon sattuessa oli pakkassää, vahinkopaikalla oli lunta ja jäätä eikä aluetta ollut hiekoitettu.

Hakija ei ole yksilöinyt vaatimansa vahingonkorvauksen määrää.

Sovellettavat säännökset

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten jalankulun tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Tiedot vahinkopaikasta ja säätilasta

Helsingissä Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) kunnossapitovastuulla ovat metroasemat sekä niiden yhteydessä sijaitsevia alueita, kuten Itäkeskuksen bussiterminaali.

HKL:n hallinnoimien metroasemien ja niiden yhteydessä sijaitsevien yleisten alueiden talvikunnossapidossa noudatetaan kohotettua hoitovalmiutta, jolloin kunnossapidosta vastaava urakoitsija hoitaa lumenpoiston ja liukkaudentorjunnan metron liikenteen käynnistymiseen mukaisesti ja tarpeen mukaan säätilan niin vaatiessa lumenpoistoa ja liukkaudentorjuntaa jatketaan läpi päivän.

Ilmatieteenlaitoksen mukaan Kumpulan mittausasemalla tehdyissä mittauksissa vahinkopäivänä lämpötila on vaihdellut 1,3 °C ja -4,3 °C asteen välillä. Vahingon aikaan lämpötila on ollut -3,2 °C. Vahinkohetkellä ei ole satanut lunta ja sää on ollut pilvetön. Vahinkopäivänä on satanut räntää ja lunta klo 3–8 välisenä aikana, joka kasvatti lumen syvyyttä noin 6 cm, mikä vastaa vedeksi muutettuna 3,1 millimetriä vettä. Vahinkopäivän jälkeen sateita on mitattu vasta vahingon jälkeen.

Itäkeskuksen bussiterminaalin odotuslaiturit on osittain katettu. HKL:lle ilmoitettu tapaturman tapahtumapaikka on saattanut siten olla osin sääolosuhteilta suojassa.

Kaupungin palautejärjestelmään ei ole tullut palautteita vahinkopaikan liukkaudesta tai muista kunnossapitotarpeista ennen vahinkotapahtumaa. Kaupungille ei ole esitetty kyseisestä vahinkopaikasta muita vahingonkorvausvaatimuksia.

HKL on vastaanottanut kunnossapidosta vastaavalta urakoitsijalta selvityksen suoritetuista kunnossapitotoimenpiteistä vahinkopaikalla vahinkopäivänä ja sitä edeltävinä päivinä.

Tapahtumapaikka oli hiekoitettu ennen vahinkopäivää edellisen kerran 15.1.2022.

Vahinkopäivänä 17.1.2022 lumisade oli edellä mainittujen tietojen perusteella loppunut aamulla noin klo 8, ja liukastuminen on tapahtunut noin klo 14.40. Saadun selvityksen mukaan vahinkopäivänä lumenpoisto ja liukkaudentorjunta aloitettiin alueen metroasemilla kello 1 ja jatkettiin aina kello 22 asti.

Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden HKL katsoo toimineensa huolellisesti ja kunnossapitolain mukaisesti. Näin ollen HKL ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Toimivalta

Vahingonkorvauksista päättäminen kuuluu hallintosäännön 11 luvun 2 § 1 kohdan mukaiseen liikelaitoksen toimitusjohtajan yleistoimivaltaan.

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Päättäjä

Saara Kanto
toimitusjohtaja