Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

UHF-11836 lazybuild toimii niinkuin pitääkin

Tupakointikielto, Kolsarintie 4-8, As Oy Kolsarintie 4-8

HEL 2023-001646
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 48

Päätös Asunto Oy Kolsarintie 4-8:n tupakointikieltohakemukseen

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti määrätä tupakkalain (549/2016) 79 §:n mukaisen tupakointikiellon Asunto Oy
Kolsarintie 4-8:n huoneistoparvekkeille. Hakemus hylättiin sisätilojen osalta.

Päätöksen voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätökseen velvoitetut

Ympäristöterveysyksikön päällikön antama määräys annetaan osoitteissa Kolsarintie 4, Kolsarintie 6 ja Kolsarintie 8, 00390 Helsinki, kaikkien huoneistojen haltijoille. Huoneiston haltija vastaa siitä, että hänen huoneistossaan noudatetaan ympäristöterveysyksikön päällikön antamaa määräystä.

Hakemus

Hakemus on saapunut viranomaiselle 2.3.2023.

Hakemuksen tekijä

Asunto Oy Kolsarintie 4-8
Y-tunnus 0119113-6

Hakemuksen sisältö

Asunto Oy Kolsarintie 4-8 on hakenut tupakointikieltoa kaikille huoneistoparvekkeille ja asuintiloihin osoitteissa Kolsarintie 4-8, 00390 Helsinki.

Kuuleminen

Asunto Oy Kolsarintie 4-8 on kuullut huoneistojen haltijoita tupakkalain 79 §:n mukaisesti. Kieltoa puollettiin muun muassa terveyshaittaan vedoten. Kieltoa vastustettiin muun muassa omistajan oikeuteen vedoten.

Ympäristöpalvelut on kuullut hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti kaikkia tilojen haltijoita (omistaja/vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteella tiloja hallitseva) ja hakijaa. Kuulemisesta on ilmoitettu viranomaisen verkkosivuilla 3.5.2023. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska kuultavia oli yli 30. Ympäristöpalveluiden kuulemiseen saapui määräaikaan mennessä kaksi vastinetta. Kieltoa puoltavassa vastineessa vedottiin tupakansavun aiheuttamiin haittoihin. Kieltoa vastustavassa vastineessa tupakointikielto nähtiin turhana ja parvekelasitusten arvioitiin estävän tupakansavun leviämisen.

Päätöksen perustelut

Tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaan asuntoyhteisö voi hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin.

Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan on määrättävä tupakointikielto hakemuksessa tarkoitettuihin huoneistojen ulkotiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.

Tupakointikielto saadaan määrätä asuinhuoneiston asuintilaan vain, jos savun kulkeutumista ei ole mahdollista rakenteiden korjaamisella tai muuttamisella kohtuudella ehkäistä ja asuintilan haltijalle on ennen kiellon määräämistä varattu mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään.

Valtioneuvoston tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön antaman asetuksen (601/2016) 4 a §:ssä on säädetty siitä, mitä selvityksiä ja liitteitä asuntoyhteisön tupakointikieltoa koskevassa hakemuksessa on oltava.

Asunto Oy Kolsarintie 4-8 koostuu kolmesta vuonna 1963 valmistuneesta asuinkerrostalosta. Huoneistoissa on koneellinen poistoilmanvaihto ja korvausilmaventtiilit sijaitsevat ikkunoiden yhteydessä. Huoneistoihin kuuluvat parvekkeet sijaitsevat linjoissa päällekkäin ja/tai vierekkäin niin, että tupakansavun on mahdollista kulkeutua parvekkeilta toisille tai korvausilman mukana asuntoihin. Parvekelasitukset eivät myöskään estä savun kulkeutumista parvekkeelta tai parvekkeelle.

Asuinhuoneiston sisätilaan tupakointikielto voidaan määrätä poikkeuksellisesti ja tiukempien lisäedellytysten vallitessa. Kiellon määrääminen tulee kyseeseen vain, jos savun kulkeutumista ei ole mahdollista rakenteiden korjaamisella tai muuttamisella kohtuudella ehkäistä. Riittämättömien toimenpiteiden ja selvitysten vuoksi Kolsarintie 4-8:n hakemus hylättiin asuintilojen osalta.

Ympäristöterveysyksikön päällikön päätös perustuu tupakkalakiin, jota säädettäessä on otettu huomioon se, että kiellolla puututaan henkilön itsemääräämisoikeuteen, henkilökohtaiseen vapauteen ja yksityiselämän suojaan. Tupakkalain 79 §:n mukaisen tupakointikiellon määräämiseen ei tarvita aiheutunutta tai todennettua haittaa.

Ympäristöterveysyksikön päällikkö katsoo, ettei kuulemiseen tullut sellaisia vastustavia kannanottoja, joilla olisi vaikutusta tupakointikieltopäätökseen.

Sovelletut säännökset

Tupakkalaki (549/2016) 79, 90 ja 106 §

Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §

Hallintolaki (434/2003) 34 ja 62 §

Toimivaltaperuste

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt toimivaltansa tupakkalain 79 §:n mukaisten päätösten antamisesta ympäristöterveysyksikön päällikölle.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Tupakointikieltohakemus, pöytäkirjan ote yhtiökokouksesta, lainvoimaisuustodistus, asukas- ja osakeluettelot, selvitys tupakkalain mukaisesta kuulemisesta ja kuulemiseen annetut vastineet, julkisivukuvat ja kerrosten pohjapiirustukset, viranomaisen kuulemiskirje, viranomaisen ilmoitus kuulemisesta, viranomaisen kuulemiseen saapuneet vastineet.

Hakemuksen käsittelymaksu

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan vahvistaman taksan (ympäristö- ja lupajaosto 24.11.2022 § 200) perusteella hakemuksen käsittelystä peritään 804 euron maksu. Lasku toimitetaan hakijalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi hakijalle ja tilojen haltijoille hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona viranomaisen verkkosivuilla, koska vastaanottajia on yli 30.

Lisätietojen antaja

Hanna Vatanen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 31032090

hanna.vatanen@hel.fi

Päättäjä

Heidi Öjst
yksikön päällikkö