Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Virkasuhteen täyttäminen, Pohjoisen asiakasohjaus, asiakasohjaaja, työavain SOTE-03-202-23

HEL 2023-002907
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 10

Asiakasohjaajan viran täyttäminen, Pohjoisen asiakasohjaus, työavain SOTE-03-202-23

Asiakasohjauspäällikkö

Päätös

Asiakasohjauspäällikkö päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden perusteella sosionomi ********** asiakasohjaajan virkaan (vakanssi 026992, toimintayksikkö 397130, työpiste 100050) 1.4.2023 lukien 2754,41 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

Koeaikaa ei aseteta.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan otetun terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan otettu on esittänyt hyväksyttävän selvityksen tartuntatautilain 48 §:n mukaisesta rokotussuojastaan. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Asiakasohjaajan virka tuli avoimeksi 1.1.2023.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 22.12.2022 § 199 mukaan asiakasohjaajan virkaan ottaa arviointitoiminnan asiakasohjauspäällikkö.

Asiakasohjaajan tehtävänä ovat laaja-alaiset palvelutarpeenarvioinnit asiakkaiden kotona ja osastojaksoilla. Arvioida asiakkaiden palvelutarpeen päivätoiminnan, omaishoidontuen, kotiin vietävien palveluiden, arviointi-ja kuntoutusjaksojen, kriisitilanteiden, sosiaalityön- ja ohjauksen, lyhytaikaisen tai pitkäaikaisen ympärivuorokautisen hoivan suhteen sekä tehdä palveluista päätökset ja järjestää asiakkaille palveluita. Tehdä myös iäkkäiden täydentävän ja ennaltaehkäisevän toimeentulotuen päätökset. Koordinoida asiakkaiden palveluiden kokonaisuutta asiakassuunnitelman avulla.

Asiakasohjaajan viran kelpoisuusvaatimuksena on sosiaalihuollon ammattihenkilölain 817/2015 (8§) mukainen sosiaalialalle soveltuva ammattikorkeakoulututkinto (sosionomi, geronomi tai kuntoutuksen ohjaaja) tai terveydenhuollon ammattikorkeakoulututkinto (sairaanhoitaja) tai aikaisempi sosiaali- ja terveysalan opistoasteinen tutkinto.

Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito ja tyydyttävä ruotsin kielen suullinen taito.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Asiakasohjaajalta odotetaan avointa ja innostunutta asennetta, hyviä verkosto-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä vahvaa dokumentointiosaamista. Työssä on tärkeää osata kohdata erilaisia asiakkaita kunnioittavasti. Työ on sekä moniammatillista tiimityötä että itsenäistä työskentelyä. Työssä tulee osata hahmottaa lukuisat asiakas- ja palveluprosessit. Tehtävässä täytyy sisäistää paljon ohjeita ja kyetä soveltamaan niitä tarvittavilta osin. Tehtävässä edellytetään myös rohkeutta itsenäiseen päätöksentekoon ja arvostamme hyvää organisointi- ja priorisointikykyä.

Tehtävässä edellytetään tartuntatautilain 48§ mukaista rokotussuojaa.

Asiakasohjaajan virka (vakanssinumero 026992) on ollut julkisesti haettavana 2. - 17.2.2023 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun ulkoisessa haussa ja TE-palvelujen verkkosivulla.

Määräajassa hakemuksen jätti 20 hakijaa. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.

Vaadittu kelpoisuus on 14 hakijalla.

Hakemusten perusteella haastatteluihin kutsuttiin kolme hakijaa: 17.2.2023 ********** ja ********** sekä 21.2.2023 **********

Haastattelut suoritti asiakkuuspäällikkö **********

********** on valmistunut kuntoutuksen ohjaajaksi Oulun seudun ammattikorkeakoulusta vuonna 2013 ja lähihoitajaksi Oulun seudun ammattiopistosta vuonna 2006. **********

********** on valmistunut sosionomiksi Laureasta vuonna 2022 ja lähihoitajaksi Suomen diakoniaopistosta vuonna 2017. **********

********** on valmistunut sosionomiksi YAMK Metropoliasta vuonna 2022, sosionomiksi YAMK Jönköping University vuonna 2019 ja sosionomiksi AMK Laureasta vuonna 2018. **********

Hakemuksen, haastatteluiden ja työssä osoitetun sopivuuden perusteella ********** osoitti asiakasohjauksen asiakasohjaajan virassa edellytettäviä vahvuuksia. Hän on hoitanut asiakasohjaajan sijaisuudessa asiakasohjauksen kaikkia asiakasprosesseja ja erityisen ansiokkaasti vaativaa omaishoidon tuen prosessia. Hänellä on hyvät verkosto-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot. Hänellä on myös hyvät valmiudet laaja-alaiseen asiakaslähtöiseen asiakastyöhön ja hän kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja päätöksentekoon.

Koulutuksen, kokemuksen ja työssä sekä haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella sekä haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella ********** on parhaat edellytykset asiakasohjaajan viran hoitamiseen Pohjoisessa asiakasohjausyksikössä.

Lisätietojen antaja

Elina Määränen, asiakkuuspäällikkö, puhelin: 09 310 23317

elina.maaranen@hel.fi

Päättäjä

Eeva Raulos
asiakasohjauspäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Hakijaluettelo SOTE-03-202-23
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.