Hankinta, minikilpailutus, sängyt, Riistavuoren seniorikeskus

HEL 2023-003250
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 23

Minikilpailutus/Riistavuoren sängyt HEL 2019-008840

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella hankkia sänkyjä Riistavuoren seniorikeskukseen seuraavilta toimittajilta etusijajärjestyksessä:

Osa-alue 1, sängyt:
1. Lojer Oy (2552542-8)
2. Stiegelmeyer Oy (1773600-6)
3. Respecta Oy (1623211-3)
4. Ortobed Oy (2080043-5)

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 100 000 euroa (alv 0 %).

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.

Hankinnasta ei tehdä sopimuksia vaan ainoastaan tilaukset aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Päätöksen perustelut

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Hankinnan kohteena on sänkyjen hankinta Riistavuoren seniorikeskukseen. Hankinnan kohde koostuu yhdestä osa-alueesta.

Helsingin kaupungilla on voimassa oleva puitejärjestely (HEL 2019-
008840) sairaalakalustetoimittajien kanssa. Puitejärjestelyn ehtojen mukaan vähintään 60 000 euron hankinnat tulee kilpailuttaa puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken.

Hankinta toteutettiin puitejärjestelyn sisäisenä hankintamenettelynä, ns. minikilpailutuksena puitesopimustoimittajien kesken.

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %. Tarjousten vertailu tehtiin kohderyhmittäin ja vertailuhintana käytettiin kohderyhmän kokonaishintaa. Kohderyhmän kokonaisvertailuhinta saatiin laskemalla kohderyhmän sisältämien positioiden kokonaishinnat yhteen. Kohderyhmän sisältämien positioiden kokonaishinnat saatiin kaavalla: yksikköhinta x hankittava määrä (arvioitu hankintamäärä). Tarjoukset asetettiin etusijajärjestykseen kohderyhmittäin halvimman kokonaishinnan perusteella.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat tuotteet sekä hankittavien tuotteiden laadun ja ominaisuuksien vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyyntö lähetettiin puitejärjestelyssä mukana oleville toimittajille 8.3.2023 tarjouspalvelu.fi –portaalin kautta. Lisätietokysymykset hankintaan tuli esittää 20.3.2023 klo 10.00 mennessä. Asetettuun määräaikaan mennessä jätettiin yksi kysymys, siihen vastattiin 20.3.2023. Saapuneen kysymyksen perusteella hankintayksikkö korjasi tarjouspyyntöä ja lähetti korjatun tarjouspyynnön menettelyssä mukana oleville toimittajille 20.3.2023.

Tarjoukset

Määräaika tarjousten jättämiselle oli 29.3.2023 klo 10.00. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät: Lojer Oy, Stiegelmeyer Oy, Respecta Oy ja Ortobed Oy.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintapalvelut on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Kaikki tarjoukset otettiin mukaan tarjousvertailuun. Tarjoukset asetettiin kohderyhmittäin etusijajärjestykseen kohderyhmäkohtaisen kokonaishinnan perusteella. Tarjousten vertailu ja etusijajärjestyksen mukainen toimittajalistaus on tämän päätöksen liitteenä (liite 1) olevassa vertailutaulukossa.

Toimivaltaperuste

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 14.2.2023 § 28.

Lisätietojen antaja

Lotta Kauppila, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 78727

lotta.kauppila@hel.fi

Päättäjä

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja