Hankinta, hankinta-asiantuntija- ja juridiset palvelut, kaupunkiympäristön toimiala
Hankinta-asiantuntija- ja juridisia palveluja koskevan puitejärjestelyn jatkaminen optiokaudelle 11.9.2025-10.9.2027
Päätös
Toimialajohtaja päätti jatkaa Hankinta-asiantuntija- ja juridisia palveluja koskevaa puitejärjestelyä kaupunkiympäristön toimialan käyttöön entisin ehdoin 2 vuoden pituisen optiokauden ajan.
Puitesopimuksia jatketaan 11.9.2025-10.9.2027 seuraavien yritysten kanssa:
Osa-alue 1: Rakentamisen julkiset hankinta-asiantuntijapalvelut
Vison Oy
Suomen Hankintajuristit Asianajotoimisto Oy
PTCServices Oy
CAPEX advisors Oy
Osa-alue 2: Yleiset julkiset hankinta-asiantuntijapalvelut
Lawder Oy
KPMG Oy
Vison Oy
Dominus Hankinnat Oy
Osa-alue 3: Rakennuttamisen kilpailutuksiin liittyvä juridinen konsultointi
Suomen Hankintajuristit Asianajotoimisto Oy
PTCServices Oy
Hankintakumppanit Oy
Osa-alue 4: Yleinen hankintoihin liittyvä juridinen konsultointi
Lawder Oy
KPMG Oy
Suomen Hankintajuristit Asianajotoimisto Oy
PTCServices Oy
Optiokauden käyttö perustuu kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätökseen 24.10.2023 § 37.
Lisäksi toimialajohtaja päätti hyväksyä puitesopimusten mukaisen PTCServices Oy:n määräaikaan mennessä esittämän hintojen tarkistuksen.
Hankintojen arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo koko puitejärjestelykaudella on noin 700 000 euroa optiokausi mukaan lukien.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan
3.7.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-003259. Hankinta on
toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun
lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on liitteen E mukainen kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kanssa tehtiin puitesopimukset ajalle 20.11.2023-10.9.2025. Sopimuksia on mahdollista jatkaa yhdellä (1) kahden (2) vuoden optiokaudella.
Puitesopimuksen jatkamisen yhteydessä puitesopimustoimittajilla on voimassa olevan sopimuksen mukaan oikeus tarkistaa hintoja seuraavasti.
Palveluntuottajan alkuperäisessä tarjouksessaan antamat hinnat ovat kiinteät puitesopimuksen varsinaisen sopimuskauden ajan. Hintoja voidaan kiinteähintaisen sopimuskauden jälkeen muuttaa kohteen todellista kustannuskehitystä vastaavasti. Hinnanmuutosta koskeva ehdotus voidaan tehdä vain kaikkien seuraavien edellytysten täyttyessä:
- Hinnanmuutos perustuu hankittavan palvelun yleiseen kustannuskehitykseen;
- Hinnanmuutoksen peruste on syntynyt Sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen;
- Hinnanmuutoksen peruste vaikuttaa välittömästi hankittavan palvelun hintaan;
- Hinnanmuutoksen peruste ei johdu muutosta ehdottavan Osapuolen omasta toiminnasta (pois lukien yleiseen palkkakehitykseen perustuvat muutokset);
- Hinnanmuutos ei voi ylittää 2 prosenttia kulloinkin voimassa olevista hinnoista.
Ehdotus hinnan muuttamiseksi on tehtävä kirjallisesti ja siinä on esitettävä asianmukainen selvitys hinnanmuutoksen perusteena olevasta kustannuskehityksestä. Ehdotus on tehtävä vähintään neljä (4) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä eikä määräajan jälkeen toimitettuja tarkistusehdotuksia oteta huomioon. Hinnantarkistusesitys toimitetaan Sopimuksessa nimetylle yhteyshenkilölle. Mikäli Tilaajalle ei anneta hinnantarkistusesitystä määräaikaan mennessä, aikaveloitushinnat pysyvät alkuperäisen tarjouksen mukaisina, jos optiokausi otetaan käyttöön.
PTCServices Oy:n määräaikaan mennessä esittämät hinnantarkistusesitykset ovat hyväksyttävissä. Uudet sopimushinnat koskevat ainoastaan optiokaudella käynnistyviä uusia toimeksiantoja, jollei yksittäistä toimeksiantoa tilattaessa erikseen toisin sovita.
Muut sopimustoimittajat eivät ilmoittaneet, että ne tarkistaisivat hintojaan. Puitesopimusta jatketaan muiden sopimustoimittajien osalta allekirjoitetun sopimuksen mukaisilla sopimusehdoilla ja hinnoilla.
Hankintamäärät ovat lisääntyneet 2025 alkuvuodesta siten, että hankintapalveluiden omat resurssit eivät ehdi kaikkia hankintoja kilpailuttaa. Hankintojen määrän ennustetaan kasvavan entisestään ja option käyttöönotolla voidaan varmistaa, että palvelutaso voidaan säilyttää nykyisellä tasolla. Puitejärjestelyn yhteistyö puitesopimustoimittajien kanssa on sujunut hyvin, eikä uudella kilpailutuksella arvioida saatavan tässä vaiheessa merkittävää kustannushyötyä, tai muuta etua. Puitesopimuksen jatkaminen yhdellä (1) kahden (2) vuoden optiokaudella on siten perusteltua.
Optiokausi alkaa 11.09.2025 ja päättyy 10.09.2027, jolloin sopimus päättyy ilman erillistä irtisanomista.
Viranhaltijan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan toimialajohtajalla on hankintavaltuudet päättää optioista (hankintalain 41 §:n 2 mom.) ilman eurorajaa. Toimialajohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 24.06.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Jaakko Röpetti, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 32096