Hankinta, monitorointi, maaperän liikkuvuuden mittausseuranta, kaupunkiympäristön toimiala
Geoteknistä monitorointia koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 1.4.2025-31.3.2027 (optiokausi 1 + 1 vuotta)
Päätös
Maankäyttöjohtaja hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja päätti, että seuraavien tarjoajien kanssa tehdään geoteknistä monitorointia koskevat puitesopimukset:
Osa-alue 1. Monitorointipalvelut automaattisille painumatarkkailupisteiden mittauksille
1. Mitta Oy
2. FinMeas Oy
Osa-alue 2. Monitorointipalvelut automaattisille painumien linjamittauksille (painumaletkumittauksille)
1. Mitta Oy
2. FinMeas Oy
Osa-alue 3. Monitorointipalvelut automaattisille inklinometrimittauksille
1. Mitta Oy
2. FinMeas Oy
3. Taratest Oy
Osa-alue 4. Monitorointipalvelut automaattisille huokosvedenpainemittauksille
1. Mitta Oy
2. Mittausguru Oy
3. FinMeas Oy
Osa-alue 5. Monitorointipalvelut automaattisille maanpäällisten rakenteiden siirtymä-, suunta- ja kallistuskulmamuutosten mittauksille
1. Koherent Oy
2. FinMeas Oy
3. Mitta Oy
Osa-alue 6. Kokonaistoimitus: Monitorointipalvelut 1-5
1. Mitta Oy
2. FinMeas Oy
Puitejärjestely on kilpailutettu hankintarenkaana, jonka muodostavat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala ja Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara.
Tarjouspyynnössä hankintarenkaan arvonlisäveroton ennakoitu arvo koko sopimuskauden aikana mahdollinen optiokausi mukaan lukien on 1 170 000 - 1 960 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 1 960 000 euroa. Hankinnan arvot jakautuvat hankintarenkaan osapuolien kesken seuraavasti:
Kaupunkiympäristön toimialan tilausten ennakoitu enimmäisarvo on 1 210 000 euroa (alv 0 %). Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara tilausten ennakoitu enimmäisarvo on 750 000 euroa (alv 0 %).
Puitejärjestelyn edellä mainittu arvo jakaantuu osa-alueille arviolta seuraavasti sisältäen myös optiokaudet:
Osa-alue 1: 150 000 - 300 000 euroa (alv 0 %)
Osa-alue 2: 90 000 - 150 000 euroa (alv 0 %)
Osa-alue 3: 200 000 - 350 000 euroa (alv 0 %)
Osa-alue 4: 30 000 - 60 000 euroa (alv 0 %)
Osa-alue 5: 150 000 - 300 000 euroa (alv 0 %)
Osa-alue 6: 550 000 - 800 000 euroa (alv 0 %)
Puitesopimus tulee voimaan, kun puitesopimus on allekirjoitettu, kuitenkin aikaisintaan 1.4.2025. Puitesopimus päättyy 31.3.2027. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja.
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintarenkaan osa-puolet tekevät hankinnasta omat hankintapäätöksensä. Puitesopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota palveluntuottajille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.
Hankintasopimusta ei voida tehdä, ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.
Päätöksen perustelut
Hankinnan perustiedot
Puitejärjestelyllä hankitaan geoteknistä seurantamittauspalvelua eli monitorointia. Geoteknisellä seurantamittaamisella eli monitoroinnilla tarkoitetaan maan käyttäytymisen ja ominaisuuksien tai geoteknisten rakenteiden toiminnan tarkastelua ennen rakentamista, rakentamisen aikana ja rakentamisen jälkeen.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.3.2027 saakka. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja ilmoittaa tästä palveluntuottajille kirjallisesti ennen sopimuksen päättymistä. Sopimuksen enimmäiskesto on kuitenkin yhteensä neljä (4) vuotta; 2+1+1.
Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.
Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu kuuteen (6) osa-alueeseen seuraavasti:
Osa-alue 1. Monitorointipalvelut automaattisille painumatarkkailupisteiden mittauksille
Osa-alue 2. Monitorointipalvelut automaattisille painumien linjamittauksille (painumaletkumittauksille)
Osa-alue 3. Monitorointipalvelut automaattisille inklinometrimittauksille
Osa-alue 4. Monitorointipalvelut automaattisille huokosvedenpainemittauksille
Osa-alue 5. Monitorointipalvelut automaattisille maanpäällisten rakenteiden siirtymä-, suunta- ja kallistuskulmamuutosten mittauksille
Osa-alue 6. Kokonaistoimitus: Monitorointipalvelut 1-5
Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista.
Puitesopimustoimittajiksi valitaan osa-aluekohtaisesti kolme (3) kokonaistaloudellisesti edullisinta tarjousta tehnyttä tarjoajaa. Jos osa-alueen tarjousten vertailussa on vähemmän kuin 3 tarjousta, osa-alueelle voidaan valita myös vähemmän palveluntuottajia.
Hankintamenettely
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 17.1.2025 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-004042. Tarjouskyselyn tekivät yhdessä Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan ja Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran muodostama hankintarengas. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 19.1.2025 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 19.2.2025 klo 12.00 mennessä tarjouksen jätti viisi (5) tarjoajaa:
Osa-alue 1:
FinMeas Oy
Mitta Oy
Osa-alue 2:
FinMeas Oy
Mitta Oy
Osa-alue 3:
FinMeas Oy
Mitta Oy
Taratest Oy
Osa-alue 4:
FinMeas Oy
Mitta Oy
Mittausguru Oy
Taratest Oy
Osa-alue 5:
FinMeas Oy
Koherent Oy
Mitta Oy
Osa-alue 6:
FinMeas Oy
Mitta Oy
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.
Vastuuvakuutus
Palveluntuottajalla tulee olla sopimuskaudella voimassa oleva vastuuvakuutus vastuu- ja vahinkotapausten varalle, jonka enimmäismäärä tulee olla vähintään miljoona euroa.
Riskiluokka
Tarjoajalla on oltava riittävä vakavaraisuus, taloudellinen kantokyky sekä maksukyky hankinnan kohteena olevien palvelujen tuottamiseen. Tarjoajan taloudellinen tilanne katsotaan riittäväksi, jos tarjoajan riskiluokka on Suomen Asiakastieto Oy:n Riskimittarin riskiluokituksessa tarjousajan päättyessä 1-3.
Tekninen ja ammatillinen pätevyys
Tarjoajaa koskevat referenssivaatimukset esitettiin osa-aluekohtaisesti tarjouspyynnön liitteellä B Referenssit Osa-alueet 1-6.
Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan halvimman hinnan perusteella.
Halvinta hintaa voitiin käyttää vertailuperusteena, koska hankintaa koskevat laatutekijät otettiin huomioon tarjoajaa koskevissa soveltuvuusvaatimuksissa ja hankinnan kohteelle asetetuissa laatua koskevissa vähimmäisvaatimuksissa.
Kokonaistaloudellisesti edullisimpia ovat tarjoukset, jotka ovat hinnaltaan halvimpia. Tarjousten vertailu tehdään osa-aluekohtaisesti seuraavasti: Hintojen vertailussa käytetään tarjouksen hintalomakkeen kokonaisvertailuhintaa, joka muodostuu automaattisesti hintalomakkeelle sille varattuun kohtaan. Kokonaisvertailuhinta on tarjouksen kokonaishinta eli kaikkien osa-alueella hinnoiteltavien tuotteiden ja palveluiden vertailuhinnat yhteensä.
Tarjousten vertailu pisteytyksineen käy ilmi liitteestä Vertailutaulukko.
Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoajat osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1. Monitorointipalvelut automaattisille painumatarkkailupisteiden mittauksille
1. Mitta Oy
2. FinMeas Oy
Osa-alue 2. Monitorointipalvelut automaattisille painumien linjamittauksille (painumaletkumittauksille)
1. Mitta Oy
2. FinMeas Oy
Osa-alue 3. Monitorointipalvelut automaattisille inklinometrimittauksille
1. Mitta Oy
2. FinMeas Oy
3. Taratest Oy
Osa-alue 4. Monitorointipalvelut automaattisille huokosvedenpainemittauksille
1. Mitta Oy 2. Mittausguru Oy 3. FinMeas Oy
Osa-alue 5. Monitorointipalvelut automaattisille maanpäällisten rakenteiden siirtymä-, suunta- ja kallistuskulmamuutosten mittauksille
1. Koherent Oy
2. FinMeas Oy
3. Mitta Oy
Osa-alue 6. Kokonaistoimitus: Monitorointipalvelut 1-5
1. Mitta Oy
2. FinMeas Oy
Ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä tarkastetaan vielä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Tilaukset palveluntuottajilta tehdään ensisijaisesti päätöksen liitteenä olevan vertailutaulukon mukaisilta palveluntuottajilta vertailun mukaisessa etusijajärjestyksessä. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensimmäinen palveluntuottaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai palveluntuottajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon kattohinnasta, tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta palveluntuottajalta.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa sopimuksessa määritellyissä tilanteissa.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan maankäyttöjohtajalla on hankintavaltuudet enintään 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Maankäyttöjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 07.03.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Ilkka Satola, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37817
Mirva Koskinen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37821
Pertti Keränen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 31852
Tuija Linden, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37405