Hankinta, vaununpesukone, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-004288
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 42

Vaununpesukoneen hankinta

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella vaununpesukoneen ja sen takuuajan jälkeisten huoltojen toimittajaksi Getinge Finland Oy:n (2067684-1).

Suunniteltu sopimuskausi takuuajan jälkeisille huolloille on kolme (3) vuotta ja sen suunniteltu alkamisajankohta on 1.2.2027. Sopimus tulee voimaan, kun molemmat osapuolet ovat sen allekirjoittaneet.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo koko sopimuskaudelle on 230 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin huoltojen osalta, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen, sillä ehdolla, että valittu toimittaja toimittaa asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Kilpailutettu hankinta koskee yhden vaununpesukoneen ja sen takuuajan jälkeisten huoltojen hankintaa. Hankinnan tavoitteena on tehdä hankintasopimukset pesukoneesta ja huolloista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön keskitettyihin vainajatiloihin.

Tarjouskilpailu

Vaununpesukoneen ja sen takuuajan jälkeisten huoltojen hankinnan ennakoitu arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, tarkoittaman EU-kynnysarvon. Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 21.7.2024 julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin vähimmäisvaatimukset tarjoajien soveltuvuudelle sekä määriteltiin hankittava tuote ja palvelu sekä hankittavan tuotteen ja palvelun laadun vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnön mukaisesti tarjouskilpailussa oli tarkoitus valita yksi toimittaja. Hankintaa ei ollut jaettu osiin ja tarjouskilpailussa ei sallittu osatarjouksia.

Tarjoajien oli mahdollista esittää tarjousaikana hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä 21.8.2024 klo 15.00 mennessä. Määräaikaan mennessä kysymyksiä saapui yksi ja kysymykseen vastattiin 28.8.2024. Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 11.9.2024 klo 15.00 mennessä.

Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat tarjoajat:
- Getinge Finland Oy
- DEKO MedTech Oy
- Clinichem Oy Ltd.

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjouksia käsitellessään hankintayksikkö totesi, että DEKO MedTech Oy:n tarjouksessa tarjotun vaununpesukoneen sähkön tarve on suurempi kuin tarjouspyyntöasiakirjoissa on esitetty kiinteistön sähköpääkeskuksen pystyvän tarjota. Sähköpääkeskuksessa saatavilla olevan syötön nimellisvirta on enimmillään 125A ja tarjottu laite ylittää tämän vaatien 200A. Näin ollen DEKO MedTech Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen ja tarjous hylätään.

Muut tarjoukset olivat tarjouspyynnönmukaisia, joten Getinge Finland Oy:n ja Clinichem Oy Ltd:n tarjoukset otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Kilpailutuksen tulos

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena oli halvin hinta. Tarjousten laadulliset kriteerit otettiin huomioon asettamalla hankinnan kohteelle tiukat vähimmäisvaatimukset. Vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä.

Hintojen vertailussa käytettiin vaununpesukoneelle ja sen takuuajan jälkeisille määräaikaishuolloille tarjottuja hintoja. Hintavertailu toteutettiin tarjouspyynnössä määritellyllä tavalla siten, että kaikkien kohteiden vertailuhinnat laskettiin yhteen, josta muodostui kokonaisvertailuhinta.

Vaununpesukoneen kohdekohtainen vertailuhinta muodostui sille tarjouksessa annetusta yksikköhinnasta. Takuuajan jälkeisten määräaikaishuoltojen kohdekohtainen vertailuhinta laskettiin kertomalla tarjouksessa annettu yksikköhinta ko. kohteen arvioidulla hankittavalla määrällä.

Kohteiden vertailuhinnat laskettiin yhteen. Tarjouksen saama kokonaisvertailuhinta muodostui siten yhteenlasketuista kohdekohtaisista vertailuhinnoista. Kokonaisvertailuhinnaltaan halvimman tarjouksen jättänyt tarjoaja valittiin toimittajaksi.

Sopimus

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Hankintavaltuudet

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 27.8.2024 § 167.

Lisätietojen antaja

Essi Kangastie, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37358

essi.kangastie@hel.fi

Päättäjä

Pia Nurme
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja