Hankinta, digitaalinen työnvälityspalvelu nuorten työllistämiseen, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2023-004990
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 15

Päätös sopimusmuutoksesta koskien Digitaalisen työnvälityksen palveluhankintaa

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja

Päätös

Vs. toimialajohtaja päätti tehdä digitaalisen työvälityspalvelun nuorten työllistämiseen sopimukseen HEL 2021-009124 (Work Pilots Oy) hankintalain 136 §:n 2 momentin ja 3 kohdan perusteella sopimusmuutoksen.

Sopimusmuutos on voimassa enintään sopimuskauden loppuun.

Sopimusmuutoksen arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on enintään 50 % alkuperäisen hankinnan ennakoidusta arvosta. Hankintapäätöksessä 8.11.2021 § 68 hankinnan arvioiduksi arvonlisäverottomaksi kokonaisarvoksi on ilmoitettu 220 000 euroa ilman arvonlisäveroa. Nyt tehtävän sopimusmuutoksen ennakoitu arvo on 110 000 euroa ilman arvonlisäveroa.

Päätöksen perustelut

Palvelun avulla Helsingin kaupunki tai muu sen valtuuttama yhteistyökumppani pystyy tarjoamaan lyhyitä työtehtäviä työkokemusta tarvitseville nuorille. Hankittavalla palvelulla mahdollistetaan nuorille ensimmäisiä työkokemuksia, lisäten nuorten työelämätaitoja ja edesauttaen helsinkiläisten nuorten pääsyä työelämään.

Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala kilpailutti syksyllä 2021 digitaalisen lyhyiden työtehtävien välityspalvelun Helsingin kaupungin ja helsinkiläisten nuorten käyttöön. Hankinnan sopimuskausi on 1.1.2022-31.12.2023. Lisäksi sopimukseen sisältyy mahdollisuus yhden vuoden optiokauteen. Toimialajohtaja on päättänyt 8.11.2021§ 68 hankkia digitaalisen lyhyiden työtehtävien välityspalvelun Work Pilots Oy:ltä.

Sopimuksen arvo on suurempi kuin hankinnan valmistelunyhteydessä arvioitu arvo, koska palvelun käyttö on ollut paljon arvioitua laajempaa; nuorten tehtävät ikäihmisten apuna, tapahtumissa sekä muissa helsinkiläisiä hyödyttävissä, avustavissa tehtävissä, työtehtävien määrä on ollut yli 9000 tuntia vuodessa, se on 4000 tuntia enemmän kuin arvioitiin, kun tähän palveluun liittyvä kilpailutus toteutettiin ja arvio perustui sen hetkiseen tietoon nuorille tarjottavista työtehtävistä. Esimerkiksi kaupungin muutoin käyttämä ja nuorisopalveluiden käyttöönottama tilapäisen henkilöstöpalvelun toimittaja ei mahdollistanut alle 18-vuotiaiden työllistymistä tai yksittäisten palkkioiden maksamista, jolloin ko. tehtävät tulivat tehtäväksi sopimustoimittaja Work Pilots Oy:n toimesta. Myös kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan nuorisoyksiköissä tapahtuvaan alle 18-vuotiaiden nuorten työllistämisen tarve on ollut arvioitua suurempi.

Hankintalain 136 §:n 1 momentin mukaan hankintasopimusta ei saa olennaisesti muuttaa ilman lainmukaista uutta hankintamenettelyä. Hankintalain 136 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan hankintasopimukseen voidaan kuitenkin tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos muutoksen tarve johtuu olosuhteista, joita huolellinen hankintayksikkö ei ole voinut ennakoida eikä muutos vaikuta hankintasopimuksen yleiseen luonteeseen. Hankintalain 136 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetun muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Koska kaupungin muutoin käyttämä ja nuorisopalveluiden käyttöönottama tilapäisen henkilöstöpalvelun toimittaja ei mahdollistanut alle 18-vuotiaiden työllistämistä sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan nuorisoyksiköissä alle 18-vuotiaiden nuorten työllistämisen tarve on ollut arvioitua suurempaa ja nämä olosuhdemuutokset ovat tapahtuneet siten, että hankintayksikkö ei ole voinut niitä ennakoida, on kilpailutettuun sopimukseen tarpeen tehdä sopimusmuutos.

Lisätietojen antaja

Sami Komppula, suunnittelija, puhelin: 09 310 70849

sami.komppula@hel.fi

Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573

niina.lammi@hel.fi

Päättäjä

Laura Aalto
vs. kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja

Liitteet (pdf)

1. Sopimus
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.