Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Vahingonkorvaus, autovaurio, 3.5.2023, Keriharju

HEL 2023-006646
Asialla on uudempia käsittelyjä
23. / 576 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 2.9.2023 § 327 (autovaurio)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 2.9.2023 (327 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikkö on 2.9.2023 (327 §) päätöksellään hylännyt 3.5.2023 klo 14.00 osoitteessa Keriharju tapahtuneeseen ajoneuvon vaurioitumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Vahingonkorvaustiimin päällikkö on 24.10.2023 korjannut päätöksessä olleen ilmeisen kirjoitusvirheen koskien vuorokausiliikenteen määrää Keriharjulla. Päätökseen oli kirjattu vuorokausiliikenteen olevan noin 1 700 ajoneuvoa, kun oikea luku on noin 100 ajoneuvoa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessa määrältään 350 euron vahingonkorvausvaatimuksensa 3.5.2023 klo 14.00 Keriharjulla tapahtuneeseen ajoneuvon vaurioitumiseen liittyen. Hakijan ajoneuvo vaurioitui hakijan ajettua ajoradalla olleisiin syviin monttuihin. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksensa perusteina muun muassa, että kaupunki on syyllistynyt kadun kunnossapidon laiminlyöntiin ja laiminlyönyt asettaa kadun huonosta kunnosta varoittavan liikennemerkin. Asiaa ei ole myöskään käsitelty huolellisesti ja asianmukaisesti, kun päätöksessä väitetään vahinkopaikan keskimääräisen vuorokausiliikenteen olevan vahinkopaikalla 1 700 autoa. Hakijan toimittavat valokuvat on ilmeisesti sivuutettu, sillä kuoppa on ollut teräväreunainen, toisin kuin vahinkopäivänä tehdyssä tarkastusajossa on todettu.

Perustelut

Kaupunkiympäristölautakunta viittasi tiimipäällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen sekä yhtyi tiimipäällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen lopputuloksen muuttamiseen.

Vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää, että kadun kunnossapito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai että kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Tiimipäällikön päätös perustuu asiassa saatuun kunnossapidosta vastaavan selvitykseen. Huolimatta siitä, että päätökseen on ollut kirjoitusvirhe koskien vahinkopaikan vuorokausiliikennettä, koskee sekä päätös että asiassa saatu selvitys juuri Keriharjulla olevaa vahinkopaikkaa.

Sorapintaisella, alimpaan III hoitoluokkaan kuuluvalla Keriharjulla on tehty 3.5.2023 kello 8.00–8.15 tarkastusajo, jossa on havaittu kuoppia ja todettu kevätmuokkaustarve. Sorateiden reikiintyminen on tyypillistä keväällä sää- ja keliolosuhteiden vuoksi. Keriharjun kevätmuokkaus on hakijan vaatimuksesta ja hakijalle sattuneesta vahingosta tietämättä tehty 11.5.2023 kello 7.30–8.50.

Hakijan toimittavat valokuvat on huomioitu vahingonkorvausasian selvittämisessä. Hakijan valokuvassa näkyvät kuopat ovat pyöreäreunaisia, kuten myös kunnossapidon vahinkopäivän aamuna tehdyssä tarkastusajossa on todettu.

Hakija on lisäksi katsoo, että kaupunki syyllistynyt laiminlyöntiin, kun se ei ole asettanut liikennemerkkiä varoittamaan kadun huonosta kunnosta. Tieliikennelain mukaisella varoituksella epätasaisesta tiestä varoitetaan tien yleiseen kuntoon nähden yllättävästä ja poikkeuksellisen epätasaisesta tienkohdasta. Ottaen huomioon, että soratiellä olleet kuopat eivät ole 3.5.2023 olleet kunnossapidon havaintojen mukaan liikenneturvallisuutta vaarantavia ja katu on lisäksi kunnostettu heti seuraavalla viikolla, ei niistä ole ollut syytä varoittaa erillisellä varoitusmerkillä. Jokaisen syntyvän kuopan kohdalle ei myöskään ole reaaliajassa mahdollista käydä pystyttämässä varoitusmerkkiä, eikä tieliikennelaki tätä edellytäkään.

Vahingonkärsijän oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun. Tieliikennelain mukaan ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. Risteysalueella ja suojatietä lähestyttäessä on lisäksi noudatettava erityistä varovaisuutta.

Vahinko on tapahtunut valoisaan aikaan poutaisella säällä. Alueella on voimassa alhainen 30 km/h nopeusrajoitus ja vahinkopaikka sijaitsee suojatien sekä risteyksen välittömässä läheisyydessä. Soratiellä olleet kuopat ovat siten olosuhteet huomioon ottaen havaittavissa ja väistettävissä.

Edellä esitetyillä ja muutoin tiimipäällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitovelvoitettaan eikä siten ole asiassa vahingonkorvausvelvollinen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvon vaurioista.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §, 27–28 §, liite 3.1 merkki A9 (epätasainen tie)

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 19.10.2023
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.