Testisisältö

Poikkeaminen, Tapaninkylä

HEL 2023-008042
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 87

Tapaninkylä, Tiilentekijänpolku, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 39. kaupunginosassa (Tapaninkylä) sijaitsevaa n. 851 m²:n suuruista vuokra-aluetta kiinteistöllä ********** (osoitteessa Tiilentekijänpolku ********** ) koskevan poikkeamishakemuksen. Olemassa oleva varastorakennus korvataan uudella varasto- ja saunarakennuksella. Hanke edellyttää poikkeamista säännöksistä seuraavasti:

  • Voimassa olevasta asemakaavasta nro 9040 siten, että puistoalueelle (VP) rakennetaan talousrakennuksia. Lisäksi talousrakennuksille ei ole osoitettu kaavassa rakennusalaa.
  • Ympäristöministeriön asetuksesta rakennuksen käyttöturvallisuudesta (1007/2017 5 §) ulkoportaiden mitoituksen osalta.

Maksu

2 910 euroa

Hakija

**********

Rakennuspaikka

39. kaupunginosassa (Tapaninkylä) sijaitseva n. 851 m²:n suuruinen vuokra-alue kiinteistöllä **********

Hakemus

Hakija hakee lupaa saunarakennuksen ja varaston (39 k-m²) rakentamiseen. Suunnitellut rakennukset sijoittuvat puistoalueella sijaitsevan Franzenin torpan pihapiiriin. Hanke poikkeaa asemakaavan nro 9040 määräyksistä vuokra-alueen käyttötarkoituksen, rakennusoikeuden ja rakennusalan osalta. Alueen käyttötarkoitus on määritelty asemakaavassa puistoksi (VP). Alueelle ei ole määritelty rakennusoikeutta, eikä rakennusalaa. Suunniteltu rakentaminen ei näin ollen täytä asemakaavan määräyksiä.

Hakija perustelee poikkeamista asemakaavasta seuraavasti:

  • Vuokra-alueella sijaitsee ennestään oleva asuinrakennus (Franzenin torppa). Helsingin kaupungin ja luvan hakijoiden välisessä maanvuokrasopimuksessa vuokra-alueen käyttötarkoitus on määritelty asumista varten.
  • Uuden talousrakennuksen tilat parantavat olevan asumisen laatua ja tukevat vuokra-alueen tarkoituksenmukaista käyttöä.
  • Suojellun asuinrakennuksen säilymistä edesautetaan sijoittamalla rakenneteknisesti riskialttiita märkätiloja erilliseen uudisrakennukseen (talousrakennus).
  • Uudisrakennus rajaa tarkemmin vuokra-alueen yksityisen pihapiirin ja erottaa sen vieressä kulkevasta yleisestä virkistysreitistä, mikä lisää vuokra-alueen yksityisyyttä ja turvallisuutta sekä vähentää mahdollista ilkivaltaa.

Alustavissa suunnitelmissa on lisäksi esitetty vähäinen poikkeama toissijaisen portaan mitoitukselle. Portaan etenemä ei ole ympäristöministeriön asetuksen "Asetus rakennuksen käyttöturvallisuudesta 1007/2017” mukainen. Esitetty etenemä on 245 millimetriä, 130 millimetrin nousu on asetuksen mukainen.

Hakija perustelee poikkeamista seuraavasti:

  • Esitetty porras seuraa päätyseinän mitoitusta.
  • Porras ja sisäänkäynti ovat toissijaisia kulkureittejä.
  • Porrasaskelmat toteutetaan lomittuvina, jolloin käytännössä etenemä on pidempi kuin laskennallinen etenemä.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 8.5.1986 vahvistettu asemakaava nro 9040. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on puistoa (VP). Franzenin torpan asuinrakennus on merkitty Ar-merkinnällä asuinrakennukseksi. Lisäksi rakennus on merkitty Sr-1-suojelumerkinnällä kulttuurihistoriallisesti arvokkaaksi rakennukseksi, jota ei saa purkaa. Torpan tontti on luokiteltu VP-merkinnällä puistoalueeksi.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi (A3), jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön.

Tiilentekijänpolulla sijaitseva pienimittakaavainen puurakennus tunnetaan Franzenin torppana, sitä 1800-luvun lopulla asuttaneen ratavartija Franzenin mukaan. Rakennus on satulakattoinen, vaatimaton hirsirunkoinen asuinrakennus.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Rakennuspaikka sijaitsee kaupungin omistamalla puistoalueella. Kaupunki on kuullut lähimpiä naapuritontteja. Hakemuksesta on tiedotettu kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (14.7.2023). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamispäätöksellä ei ole merkitystä naapureiden edun kannalta laajemmalle alueelle.

Hakemuksesta on pyydetty lausunto kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalta (kaupunginmuseo).

Kaupunginmuseo toteaa lausunnossaan (15.8.2023), että kulttuuriympäristön vaalimisen näkökulmasta poikkeamiselle ei ole estettä. Franzenin torppa korjataan yhden perheen kodiksi, mutta sen pienen koon vuoksi sauna- ja varastotiloja osoitetaan nyt suunniteltuun uudisrakennukseen ja varastorakennukseen. Suunnitellut uudisrakennukset sauna ja varasto asettuisivat tontin pohjoissivulle, jossa sijaitsevat myös nykyinen varastorakennelma ja tontin sisäänajoliittymä. Lisäksi saunarakennuksen suunnitelmissa on hyvin otettu huomioon tontin vanhan rakennuksen asettamat lähtökohdat.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska se turvaa suojellun asuinrakennuksen käyttöönoton estämättä puiston virkistyskäyttöä. Asumisen lisätilojen toteuttaminen mahdollistaa asemakaavalla suojellun Franzenin torpan käyttöön ottamisen yhden perheen kodiksi. Suojellun asuinrakennuksen säilymistä edesautetaan sijoittamalla rakenneteknisesti riskialttiita märkätiloja erilliseen uudisrakennukseen.

Talousrakennukset voidaan toteuttaa alustavien suunnitelmien mukaisesti korvaamaan paikalla ollutta huonokuntoista varastoa. Uudet tilat parantavat asumisen laatua ja tukevat vuokra-alueen tarkoituksenmukaista käyttöä.

Ympäristöministeriön asetuksesta rakennuksen käyttöturvallisuudesta (1007/2017 5 §) ulkoportaiden mitoituksen osalta voidaan poiketa alustavien suunnitelmien mukaisesti. Poikkeaminen on luonteeltaan vähäinen ja ratkaisultaan hyväksyttävissä.

Poikkeamisen erityinen syy on vuokra-alueen tarkoituksenmukainen käyttö ja suojelutavoitteiden edistäminen.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2023, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Lisätietojen antaja

Joakim Kettunen, arkkitehti, puhelin: 09 310 37289

joakim.kettunen@hel.fi

Katariina Hirvonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 21300

katariina.hirvonen@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Alustavat suunnitelmat ja asemapiirros
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.