Tupakointikielto, Hirsipadontie 2, Helsingin kaupungin asunnot Oy

HEL 2023-008373
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 93

Päätös Helsingin kaupungin asunnot Oy Hirsipadontie 2, 4, 6, 8 ja Kisällinkuja 1:n tupakointikieltohakemukseen

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti määrätä tupakkalain
(549/2016) 79 §:n mukaisen tupakointikiellon Helsingin kaupungin
asunnot Oy Hirsipadontie 2, 4, 6, 8 ja Kisällinkuja 1:n huoneistoparvekkeille.

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti hylätä hakemuksen siltä osin
kun se koskee huoneistojen sisätiloja, huoneistopihoja ja huoneistoterasseja.

Päätöksen voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätökseen velvoitetut

Ympäristöterveysyksikön päällikön antama määräys annetaan osoitteissa Hirsipadontie 2, 4, 6, 8 ja Kisällinkuja 1, 00640 Helsinki, kaikkien huoneistojen haltijoille. Huoneiston haltija vastaa siitä, että hänen huoneistossaan noudatetaan ympäristöterveysyksikön päällikön antamaa määräystä.

Hakemus

Hakemus on saapunut viranomaiselle 14.6.2023. Hakemusta on täydennetty 30.9.2023, 9.10.2023 ja 19.10.2023.

Hakemuksen tekijä

Helsingin kaupungin asunnot Oy
Y-tunnus 2379058-6

Hakemuksen sisältö

Helsingin kaupungin asunnot Oy Hirsipadontie 2, 4, 6, 8 ja Kisällinkuja 1 on hakenut tupakointikieltoa kaikille huoneistoparvekkeille, huoneistopihoille, terasseille ja asuinhuoneistojen sisätiloille osoitteissa Hirsipadontie 2, 4, 6, 8 ja Kisällinkuja 1, 00640 Helsinki.

Kuuleminen

Helsingin kaupungin asunnot Oy Hirsipadontie 2, 4, 6, 8 ja Kisällinkuja 1 on kuullut huoneistojen haltijoita tupakkalain 79 §:n mukaisesti. Vastanneista osa vastusti tupakointikieltoa. Vastustajat perustelivat kantaansa muun muassa siten, että tupakansavua ei pidetä häiritsevänä kun tupakointi tapahtuu parvekkeella, eikä vuokrasopimushetkellä tupakointia ollut kielletty. Lisäksi muina perusteluina on muun muassa esitetty, että parveketupakointikiellon myötä tupakointi siirtyy sisätiloihin ja tupakointikiellolle ei ole tarvetta.

Ympäristöpalvelut on kuullut hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti kaikkia tilojen haltijoita (omistaja/vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteella tiloja hallitseva). Kuulemisesta on ilmoitettu viranomaisen verkkosivuilla 23.10.2023. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska kuultavia oli yli 30. Ympäristöpalveluiden kuulemiseen ei saapunut määräaikaan mennessä yhtään vastinetta.

Päätöksen perustelut

Tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaan asuntoyhteisö voi hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin.

Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan on määrättävä tupakointikielto hakemuksessa tarkoitettuihin tiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.

Tupakointikielto saadaan määrätä asuinhuoneiston asuintilaan vain, jos savun kulkeutumista ei ole mahdollista rakenteiden korjaamisella tai muuttamisella kohtuudella ehkäistä ja asuintilan haltijalle on ennen kiellon määräämistä varattu mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään.

Asuinhuoneiston sisätilaan tupakointikielto voidaan määrätä poikkeuksellisesti ja tiukempien lisäedellytysten vallitessa. Helsingin kaupungin asunnot Oy Hirsipadontie 2, 4, 6, 8 ja Kisällinkuja 1:n hakemuksen liitteissä olevissa asiakirjoissa ei ole osoitettu, että taloyhtiö olisi tehnyt kohtuudella vaadittavat toimenpiteet rakenteiden korjaamiseksi ja että huoneiston haltijalle olisi varattu mahdollisuus ehkäistä savun leviämistä omilla toimenpiteillään. Lisäksi hakemuksen liitteissä ei ole osoitettu kokonaiskustannusarviota niistä toimenpiteistä, joilla savun kulkeutuminen saataisiin estettyä mutta joita pidetään kohtuuttomina. Hakemuksen liitteissä ei ollut myöskään riittävän tarkkaa teknistä selvitystä savun siirtymisestä huoneistosta toiseen.

Riittämättömien toimenpiteiden ja selvitysten vuoksi Helsingin kaupungin asunnot Oy Hirsipadontie 2, 4, 6, 8 ja Kisällinkuja 1:n hakemus hylätään huoneistojen sisätilojen osalta. Hakemus hylätään lisäksi huoneistopihojen ja huoneistoterassien osalta, koska ympäristöpalvelujen käsityksen mukaan huoneistoihin ei kuulu huoneistopihoja tai huoneistoterasseja, joille voisi kiellon asettaa.

Valtioneuvoston tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön antaman asetuksen (601/2016) 4 a §:ssä on säädetty siitä, mitä selvityksiä ja liitteitä asuntoyhteisön tupakointikieltoa koskevassa hakemuksessa on oltava.

Helsingin kaupungin asunnot Oy Hirsipadontie 2, 4, 6, 8 ja Kisällinkuja 1:n asuinkiinteistöön kuuluu kaksitoista vuonna 1973 valmistunutta asuinkerrostaloa, joissa on kolme kerrosta. Asuinkiinteistössä ei ole muista parvekkeista erillään olevia yksittäisiä huoneistoparvekkeita, vaan rakennusten kaikki huoneistoparvekkeet sijaitsevat pystylinjoissa päällekkäin. Rakennusten ilmanvaihtojärjestelmänä on koneellinen poistoilmanvaihto. Korvausilma johdetaan asuntoihin ikkunoiden karmiventtiilien kautta.

Helsingin kaupungin asunnot Oy Hirsipadontie 2, 4, 6, 8 ja Kisällinkuja 1:n huoneistoihin kuuluvat parvekkeet sijaitsevat niin, että tupakansavun on mahdollista kulkeutua parvekkeilta toisille tai korvausilman mukana asuntoihin.

Ympäristöterveysyksikön päällikön päätös perustuu tupakkalakiin, jota säädettäessä on otettu huomioon se, että kiellolla puututaan henkilön itsemääräämisoikeuteen, henkilökohtaiseen vapauteen ja yksityiselämän suojaan.

Ympäristöterveysyksikön päällikkö katsoo, ettei kuulemiseen tullut sellaisia vastustavia kannanottoja, joilla olisi vaikutusta tupakointikieltopäätökseen.

Tupakkalain 79 §:n mukaisen tupakointikiellon määräämiseen ei tarvita aiheutunutta tai todennettua haittaa.

Vuokrasopimuksen ehdolla ei ole mahdollista poiketa voimassa olevasta tupakkalain 79 §:n mukaisesta tupakointikiellosta, eikä tupakkalain parveketupakoinnin säännöksistä ole muullakaan tavoin mahdollista poiketa sopimuksin.

Sovelletut säännökset

Tupakkalaki (549/2016) 79, 90 ja 106 §

Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §

Hallintolaki (434/2003) 34 ja 62 §

Toimivaltaperuste

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt toimivaltansa tupakkalain 79 §:n mukaisten päätösten antamisesta ympäristöterveysyksikön päällikölle.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Tupakointikieltohakemus, päätös tupakointikiellon hakemisesta, asuntoluettelo, selvitys tupakkalain mukaisesta kuulemisesta ja kuulemiseen annetut vastineet, kuulemisen vastausten yhteenveto, selvitys savun kulkeutumisesta, julkisivukuvat ja kerrosten pohjapiirustukset, asukkaiden ilmoituksia häiritsevästä tupakoinnista, yhtiön laatima tiedote häiritsevästä tupakoinnista, kaupparekisteriote, pöytäkirjanote, tutkimusseloste ja viranomaisen kuulemiskirje sekä viranomaisen ilmoitus kuulemisesta.

Hakemuksen käsittelymaksu

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan vahvistaman taksan (ympäristö- ja lupajaosto 24.11.2022 §200) perusteella hakemuksen käsittelystä peritään 938 euron maksu. Lasku toimitetaan hakijalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi hakijalle ja tilojen haltijoille hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona viranomaisen verkkosivuilla, koska vastaanottajia on yli 30.

Lisätietojen antaja

Jari Mattila, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 38580

jari.mattila@hel.fi

Päättäjä

Heidi Öjst
yksikön päällikkö