Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, hel.fi sovellusylläpidon ja uuden sovellusalustan kehittämisen jatkotilaus, vuosi 2023

HEL 2023-008669
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 32

Helsingin kaupungin sovellusten kehitys- ja tuotantoympäristöjen palvelunhallinnan ja kehitystyön hankinta

Strategiajohtaja

Päätös

Strategiajohtaja päätti hyväksyä Helsingin kaupungin verkkosivustojen ja sovelluspalveluiden kehitys- ja tuotantoympäristöjen palvelunhallinnan ja kehitystyön lisähankinnan Oy IBM Ab:lta 31.12.2023 asti.

Hankinnan arvonlisäverottomat kustannukset saavat olla enintään
800 000 euroa. Ylläpitotyö maksetaan kaupunginkanslian käyttötalouden talousarviokohdalta 1 40 01 kaupunginkanslia, projektilta 1813006 ja kehitystyöt talousarviokohdalta 8 05 01 02 INV - Keskitetty tietotekniikka, projektilta 1897002.

Strategiajohtaja päätti delegoida sopimuksen allekirjoituksen digitalisaatiojohtajalle.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungilla, Oy IBM Finland Ab:lla ja Kyndryl Finland Oy:llä on voimassa oleva pääsopimus PS97003 hel.fi -viestintäpalveluiden ja asiointi.hel.fi -palveluiden alustan kokonaispalveluista. Kyseisen sopimuksen alkuperäinen hankinnan arvo neljältä vuodelta on ollut
4 880 264 euroa.

Kokonaispalveluihin kuuluu tekninen palvelualusta, sovellusten hallinta, tuotantoympäristön hallinta sekä kehitys- ja asiantuntijapalvelut. Käytöstä vuonna 2023 poistuva vanha palvelualusta on pääosin perustunut IBM:n portaalituotteeseen, jonka tuki on päättymässä.

Päätöksen HEL 2022-014195 puitteissa jatkettiin kehitystyötä kesäkuun 2023 loppuun saakka. Asiointi.hel.fi -palveluiden kehittäminen on edelleen kesken ennakoitua suuremmasta työmäärästä johtuen. Nykyisestä alustasta ei voida luopua asiointi.hel.fi- palveluiden toimivuuden varmistamiseksi.

Hankinta tehdään hankintalain 136 § 2 momentin 2 kohdan perusteella. Sopimuskumppanin vaihtaminen tässä vaiheessa ei ole mahdollista taloudellisista ja teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa ja kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle. Hankittava lisäpalvelu on väliaikainen ratkaisu, jolla varmistetaan vanhalla palvelualustalla olevien kriittisten sovelluspalveluiden laatu ja jatkuvuus siirtymäaikana. Lisäksi varmistetaan uuden palvelualustan ylläpito ja kehittäminen siihen saakka, kunnes nyt kilpailutusvaiheessa olevan hankinnan kautta saadaan uusi toimittaja.

Hankintalain 136 §:n 3 momentin perusteella edellä 2 momentin 2 ja 3 kohdassa tarkoitetun muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. Jos 2 momentin 2 tai 3 kohdassa tarkoitettuja muutoksia tehdään peräkkäin useampia, arvioidaan jokaista muutosta itsenäisenä. Tällaisten muutosten tavoitteena ei saa olla tämän lain säännösten kiertäminen. Hankinnan arvo ei ylitä 50% alkuperäisen hankinnan arvosta.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 1.4.2023 alkaen päätöksellään 25.4.2023, 65 §.

Lisätietojen antaja

Jari Eriksson, Palvelupäällikkö, puhelin: 050 3308551

jari.eriksson@hel.fi

Päättäjä

Markus Kühn
strategiajohtaja
Sami Viitaniemi
vs. digitalisaatiojohtaja