Hankinta, Eteläisen Postipuiston massojen vastaanotto, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-008751
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 9

Sopimusmuutos, lisähinnan lisäys, puitejärjestely, Eteläinen Postipuisto, pilaantuneiden ja jätteellisten maa-ainesten vastaanotto- ja loppusijoituspalvelut, 2024–2027 (optio 2027–2028)

Tonttipäällikkö

Päätös

Tonttipäällikkö päätti hyväksyä ”Eteläisen Postipuiston asemakaava-alueella sijaitsevan vanhan, kaatopaikan pilaantuneiden ja jätteellisten maa-ainesten vastaanotto- ja loppusijoituspalvelut sekä puhtaan täyttömaa-aineksen osto tarvittaessa” -puitejärjestelyyn tehtävän sopimusmuutoksen asbestia sisältävän maa-aineksen lisähinnan osalta.

Sopimusmuutos asbestia sisältävän maa-aineksen lisähinnan osalta tehdään seuraavien asbestin lisähinnasta tarjouksen antaneiden palveluntuottajien osalta:

Fortum Waste Solutions Oy
GRK Suomi Oy
Kiertokapula Oy
L&T Teollisuuspalvelut Oy
Suomen Erityisjäte Oy

Lisähintaa käytetään puitejärjestelyn perusteella tilattavissa toimeksiannoissa. Lisähinnan osalta kyse on hankintalain (1397/2016) 136.2 §:n 2 kohdan mukaisesta muutoksesta puitejärjestelyyn.

Puitejärjestely on kilpailutettu hankintarenkaana yhdessä Posti Group Suomi Oy:n ja VR-Yhtymä Oyj:n kanssa. Asbestia sisältävän maa-aineksen osalta lisätilausten arvioitu yhteenlaskettu enimmäisarvo varsinaisella sopimuskaudella ja sekä mahdollisella optiokaudella on 1 500 000 euroa (alv 0 %), josta Helsingin kaupungin osuus on enintään 709 500 euroa (alv 0 %). Lisätöiden kustannukset jakautuvat tilaajien kesken maanomistuksen perusteella seuraavien prosenttiosuuksien mukaisessa suhteessa: Helsingin kaupunki 47,3 % Posti Group Suomi Oy 43,8 % VR-Yhtymä Oyj 8,9 %.

Sopimusmuutos ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun sopijapuolet ovat allekirjoittaneet erillisen sopimusmuutosasiakirjan. Ennen allekirjoittamista sopimusmuutoksesta julkaistaan sopimusmuutosilmoitus.

Päätöksen perustelut

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi 13.6.2024 § 84 seuraavat tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset ja oikeutti maankäyttöjohtajan tekemään näiden kanssa kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat puitesopimukset Eteläisen Postipuiston pilaantuneen maa-aineksen, jätteen ja ylijäämämaan käsittelyn ja vastaanoton sekä puhtaan maa-aineksen ostosta (tarvittaessa), sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:

Fortum Waste Solutions Oy
GRK Suomi Oy
Kiertokapula Oy
L&T Teollisuuspalvelut Oy
Salpamaa Oy
Suomen Erityisjäte Oy
Veikko Lehti Oy

Kaupunkiympäristölautakunta oikaisi 13.8.2024 § 373 hankintalain 132 §:n mukaisesti kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston hankintapäätöstä 13.6.2024 § 84, Eteläisen Postipuiston asemakaava-alueella sijaitsevan vanhan kaatopaikan pilaantuneiden ja jätteellisten maa-ainesten vastaanotto- ja loppusijoituspalvelut sekä puhtaan täyttömaa-aineksen osto tarvittaessa, puitejärjestely 2024 - 2027 (optio 2027 - 2028), siten että Veikko Lehti Oy:n tarjous pilaantumattoman maa-aineksen ja vaarattoman jätteen sekä erotelluiden jätteiden osalta on mukana vertailutaulukossa.

Tarjouspyynnössä hankintarenkaan hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana mahdollinen optiokausi mukaan lukien on 30 000 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 40 000 000 euroa.

Kustannukset jakautuvat tilaajien kesken maanomistuksen perusteella seuraavien prosenttiosuuksien mukaisessa suhteessa: Helsingin kaupunki 47,3 % Posti Group Suomi Oy 43,8 % VR-Yhtymä Oyj 8,9 %. Prosenttiosuuksien mukainen osuus hankinnan ennakoidusta arvosta on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan osalta arvonlisäverottomana 14 190 000 ja enimmäisarvo arvonlisäverottomana 18 920 000 euroa.

Hankinnan kohteena on Eteläisen Postipuiston asemakaava-alueella sijaitsevan vanhan, kaatopaikan pilaantuneiden ja jätteellisten maa-ainesten vastaanotto- ja loppusijoituspalvelut sekä puhtaan täyttömaa-aineksen osto tarvittaessa. Alueella on sijainnut vuosina 1949–1963 Helsingin puhtaanapitolaitoksen pääkaatopaikka ja ennen vuotta 1949 VR:n kaatopaikka.

Eteläisen Postipuiston asemakaava-alueelta poistetaan kauttaaltaan kaatopaikkajäte, joka korvataan pilaantumattomalla maa-aineksella. Arvioitu poistettava ja loppusijoitettava massamäärä on noin 600 000 t. Asemakaava-alueen maanomistajia Helsingin kaupungin lisäksi ovat Posti Group Suomi Oy ja VR-Yhtymä Oyj. Kaatopaikan kunnostus toteutetaan yhteistyössä em. maanomistajien kanssa.

Lisähinta

Eteläisen Postipuiston maanrakennusurakan aikana on tutkimuksissa todettu maa-ainesta, jonka seassa on asbestia. Kyseinen materiaali vaatii vastaanottopaikassa lisäkäsittelyä, jonka vuoksi sen esiintyminen maa-aineksessa nostaa käsittelykustannuksia. Asbesti ei esiinny omana jakeenaan vaan sekoittuneena maa-ainekseen ja jätteeseen. Asbestia sisältävän maa-aineksen määräksi arvioidaan noin 120 000 t ja sitä voi esiintyä kaikissa puitesopimuksen luokissa 1–4 koko sopimuskauden aikana.

Edellä olevan perusteella Helsingin kaupunki lähetti 16.12.2024 tilaajien puolesta kirjeen puitesopimuskumppaneille, jossa tiedusteltiin mahdollisuutta ottaa vastaan asbestipitoista maa-ainesta sekä lisähintaa asbestijätteen vastaanotto- ja loppusijoituspalvelulle.

Määräaikaan 8.1.2025 mennessä kaksi toimittajaa Veikko Lehti Oy ja Salpamaa Oy ilmoittivat, etteivät tarjoa asbestipitoisen maan vastaanottoa. Viisi toimittajaa Fortum Waste Solutions Oy, GRK Suomi Oy, Kiertokapula Oy, L&T Teollisuuspalvelut Oy ja Suomen Erityisjäte Oy tarjosivat vastaanotto- ja loppusijoituspalvelua ja lisähintaa kyseiselle jätteelle.

Hankintalain 136.2 §:n 2 kohdan mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.

Eteläisen Postipuiston maanrakennusurakan töiden edetessä maa-ainesten vastaanotto- ja loppusijoituspalvelun tarpeet ovat muuttuneet edellä kuvatuin tavoin ja siten on syntynyt tarve pyytää lisähinta asbestin osalta. Tilaamiseen alkuperäisiltä sopimuskumppaneilta on hankintalain 136.2 §:n 2 kohdan mukaiset perusteet.

Hankintalain 136.2 §:n 2 kohdassa tarkoitetun muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. Nyt tehtävän lisätilauksen arvo on vähemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. Muutosten yhteenlaskettu arvo on kaupunkiympäristön toimialan osalta enintään 709 500 euroa (alv 0 %).

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (28.1.2025 § 43) mukaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 41 §:n 1 momentin tarkoittamissa lisätilauksissa sekä 136 §:n mukaisissa sopimusmuutoksissa hankintavaltuus määräytyy lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella, eikä hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti (alkuperäinen hankinta ja siihen liittyvät tilaukset yhteensä). Edellä mainitun kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen mukaan tonttipäälliköllä on hankintavaltuudet enintään 800 000 euron suuruisiin hankintoihin. Tonttipäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään sopimusmuutoksesta.

Lisätietojen antaja

Johanna Hytönen, vs. johtava ympäristöasiantuntija, puhelin: 09 310 36414

johanna.hytonen@hel.fi

Päättäjä

Sami Haapanen
tonttipäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Vertailutaulukko, julkinen
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.