Hankinta, metron junakulunvalvontajärjestelmä, Liikenneliikelaitos HKL
Tietopyyntö ATC-hankinnan asiakirjoista
Päätös
Toimitusjohtaja päätti, ettei ryhmittymä GTS-NRC:lle toimiteta ATC Metron kulunvalvontajärjestelmän ja siihen liittyvien palvelujen hankintaan (1H22) liittyviä ryhmittymän CAF GROUP (CAF SIGNALLING ja Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A., jäljempänä ’’CAF’’ ) tarjoukseen sisältyviä tietoja siltä osin, kun ne sisältävät CAF:n liikesalaisuuksia sekä henkilötietoja.
Päätöksen perustelut
GTS-NRC on tehnyt liikenneliikelaitokselle (HKL) tietopyynnön, jossa pyydetään HKL:ää luovuttamaan CAF:n tarjousaineiston kokonaisuudessaan asianosaisaseman perusteella siten, että siitä on peitetty ainoastaan liikesalaisuudet sekä tekemään valituskelpoinen perusteltu päätös niiltä osin kuin tietoja on peitetty.
Hankintayksikkö on pyytänyt CAF:n näkemystä tarjousaineiston liike- ja ammattisalaisuudeksi katsottaviin tietoihin. Laissa viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999) on kuitenkin jätetty hankintayksikölle harkintavalta siitä, mikä on liike- tai ammattisalaisuutta.
Hankintayksikkö toimittaa tämän päätöksen tiedoksiannon yhteydessä CAF:n tarjousasiakirjoista GTS-NRC:lle versiot, joista on poistettu CAF:n liikesalaisuudet ja henkilötiedot.
Tietopyynnön arviointi
Vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista annetun lain (1398/2016, erityisalojen hankintalaki) 126 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön asiakirjojen julkisuuteen sekä asianosaisen tiedonsaantioikeuteen sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999, julkisuuslaki), jos hankintayksikkö on mainitun lain 4 §:ssä tarkoitettu viranomainen tai jos sen on muualla laissa olevan säännöksen perusteella noudatettava sanottua lakia.
Julkisuuslain 11 §:n 1 momentin mukaan asianosaisella on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Saman säännöksen 2 momentin mukaan tätä oikeutta ei kuitenkaan ole julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liike- tai ammattisalaisuutta koskeviin tietoihin; tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava (kohta 6).
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa.
Liikesalaisuuslain (595/2018) 2 §:n mukaan liikesalaisuudella tarkoitetaan tietoa a) joka ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä tällaisia tietoja tavanomaisesti käsitteleville henkilöille yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa; b) jolla a alakohdassa tarkoitetun ominaisuuden vuoksi on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa; ja c) jonka laillinen haltija on ryhtynyt kohtuullisiin toimenpiteisiin sen suojaamiseksi.
Julkisuuslain 26 §:ssä säädetään perusteista, joiden nojalla viranomainen voi antaa tiedon salassa pidettävästä asiakirjasta. 1 momentin 2 kohdan mukaan tieto salassa pidettävästä asiakirjasta voidaan antaa, jos se, jonka etujen suojaamiseksi salassapitovelvollisuus on säädetty, antaa siihen suostumuksensa.
CAF ei ole antanut suostumustaan siihen, että GTS-NRC:lle annettaisiin tieto CAF:n liikesalaisuuksia sisältävistä tarjousasiakirjoista. Mikäli CAF:n tarjousaineisto liikesalaisuuksineen tulisi kokonaisuudessaan kilpailijoiden tietoon, se antaisi CAF:n kilpailijoille perusteetonta etua tulevissa tarjouskilpailuissa esimerkiksi vertailutekijöiden ja tuotekehityksen suhteen ja siten se voisi aiheuttaa merkittävää haittaa ja vahinkoa CAF:lle.
Asiantuntijoiden nimet ja yhteistyökumppanit ovat CAFin liikesalaisuuksia kuten myös tarjottuun ratkaisuun tai sen käyttöönottoon liittyvät yksityiskohdat. Niitä ei julkaista esim. CAFin verkkosivuilla, vaan ne on suojattu liikesalaisuuslain mukaisesti. Tiedot eivät pääsääntöisesti ole alalla työskenteleville yleisesti tunnettuja tai helposti selville saatavissa, niillä on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa ja CAF on suojannut nämä tiedot, kuten liikesalaisuuslain 2 §:ssä on säädetty. Henkilötietoja ei voida antaa myöskään yleisen tietosuoja-asetuksen (EU 2016/679) nojalla, koska henkilötietoja saa käsitellä vain, mikäli siihen on laissa määritelty peruste.
Toimivalta
Hallintosäännön 24 luvun 3 § mukaan toimielin voi siirtää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:ssä tarkoitettua asiakirjan antamista koskevaa ratkaisuvaltaa alaiselleen viranhaltijalle.
Johtokunta siirsi 13.11.2025, 13 §, kumoten asiassa aiemmin tekemänsä päätökset, viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999, julkisuuslaki) 14 §:n mukaisen toimivallan päättää liikenneliikelaitoksen (HKL) asiakirjojen antamisesta HKL:n toimitusjohtajalle.
Päätös tullut nähtäväksi 21.11.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.