Tupakkalain mukainen määräys, Pouch Embassy, Valo SWE Oy

HEL 2023-010962
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 24 §

Tupakkalain 96 §:n mukaisten kieltojen antaminen ja uhkasakkojen asettaminen Valo SWE Oy:lle

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti antaa Valo SWE Oy:lle seuraavat kiellot uhkasakolla tehostettuna:

1. Myyntipaikassa Pouch Embassy ei saa myydä vaatteita, joissa on tupakan vastikkeen tuotemerkki

2. Myyntipaikassa Pouch Embassy ei saa olla tupakan vastikkeiden mainoskylttejä

3. Myyntipaikassa Pouch Embassy tupakan vastikkeet eivät saa olla mainonnallisesti esillepantu lasikupujen alle

4. Myyntipaikassa Pouch Embassy ei saa olla esillä eikä asiakkaiden itse otettavissa tuotetietoja tai kuvastoja, jotka eivät ole sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden vähittäismyynnistä (593/2016) mukaisia

Jokaisen kiellon tehosteeksi asetetaan 5 000 euron uhkasakko, jolloin uhkasakkojen yhteissumma on 20 000 euroa.

Uhkasakko voidaan tuomita uhkasakkolain (1113/1991) 10 §:n nojalla maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.

Toimija

Valo SWE Oy (3177353-2), PL 13, 00561 HELSINKI

Myyntipaikka

Pouch Embassy, Keskuskatu 4, 00100 Helsinki

Täytäntöönpano

Tämä päätös tulee noudatettavaksi, kun se saa lainvoiman.

Asiaan liittyvät taustatiedot

Pouch Embassy myy toimipaikassaan nikotiinipusseja, mitkä ovat tupakkalain 2.1 §:n kohdan 14 mukaisia tupakan vastikkeita. Pouch Embassy myymälään on tehty 22.8.2023 (liite 1), 1.11.2023 (liite 2) ja 30.1.2024 (liite 3) tupakkalain mukaiset tarkastukset.

Tarkastuksilla 22.8.2023, 1.11.2023 ja 30.1.2024 on todettu, että toimija markkinoi myymälässä tupakan vastikkeita tupakkalain 68 §:n vastaisesti seuraavasti:

  • Myyntipaikassa tupakan vastikkeet (nikotiinipussit) olivat mainonnallisesti esillepantu lasikupujen alle. Lasikupujen alla oli avattuja tuotteita, joita ei ollut tarkoitus myydä asiakkaille
  • Lasikupujen edessä oli kylttejä, joissa annettiin asiakkaille tietoja tuotteista
  • Myyntipaikassa oli myynnissä Valo Sweden -paitoja
  • Myyntipaikassa oli seinällä Valo Sweden -valotaulu
  • Myyntipaikassa oli seinällä Stockholm White -valotaulu
  • Myyntipaikassa olleet kuvastot eivät olleet Sosiaali- ja terveysministeriön tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden vähittäismyynnistä (593/2016) annetun asetuksen mukaisia, koska niissä mm. annettiin kiellettyjä tuotetietoja.
 

Kuuleminen

Valo SWE Oy:tä on kuultu tupakkalain 96 §:n mukaisen kiellon antamisesta, asetettavasta määräajasta sekä uhkasakosta 4.12.2023 päivätyllä kirjeellä (liite 4).

Toimija on toimittanut vastineensa 18.12.2023 (liite 5 ja 6).

Toimijan mukaan tupakkalain 71 §:n mukaisessa erikoiskaupassa ei ole rajoitettu tupakan vastikkeiden esillepanoa, vaan tuotteet saavat olla liikkeessä näkyvillä, kunhan tuotteita ja tavaramerkkejä ei voi nähdä myyntipaikan ulkopuolelta. Erikoisliikkeessä olevat tuotteet, ja niiden tavaramerkit nauttivat lakisääteisestä esilläpito-oikeudesta.

Lisäksi toimija esittää, että vaatimukselle nikotiinipussien poistamisesta lasikupujen alta ei ole edellytyksiä, koska tupakkalaissa ei ole määritelty esilläpidon osalta millaisessa hyllyssä, vitriinissä tai kuvussa tuotteet voivat olla esillä, eikä tupakkalaissa ole myöskään määritelty mitään vähittäis- tai enimmäismääriä kuinka monta tuotetta saa olla esillä ja pitääkö tuotteet olla suljettu tai auki.

Toimija esittää myös, että vaatimus tavaramerkkikyltin poistamisesta on tupakkalain sekä Suomen perustuslain vastainen. Tupakkalaissa erikseen sallitaan tavaramerkkien esilläpito, ja Valo Sweden tavaramerkki on laillisesti rekisteröity ja yhtiön omistama, joka on esillä liikkeen seinällä siten, ettei se näy myyntipaikan ulkopuolelle. Suomen perustuslaissa on säädetty omaisuuden suoja eikä sitä voida rajoittaa ilman, että viranomainen syyllistyy perustuslaillisten oikeuksien loukkaamiseen. Rekisteröidyt tavaramerkit lasketaan myös sananvapauden piiriin kuuluvaksi perustuslailliseksi oikeudeksi.

Toimija katsoo myös, että päätösehdotus ei ole yhdenvertaisuusperiaatteen mukainen eikä johdonmukainen, koska muissa Helsingin alueilla olevissa liikkeissä tuotteet ovat esillä erityyppisissä lasikaapeissa, eikä toimijan näkemyksen mukaan liikkeen seinällä olevaan Stockholm Whiten tavaramerkin kylttiin ei ole puututtu.

Vastineen mukaan toiminta loppuu kyseisissä tiloissa 31.8.2024.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli ympäristötarkastaja Anna Petäjäniemi. Asiantuntija poistui kuulumisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä

yksikön päällikkö
Heidi Öjst

Lisätietojen antaja

Anna Petäjäniemi, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32059

anna.petajaniemi@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Tarkastuskertomus_Pouch-Embassy_1611074
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Tarkastuskertomus_Pouch-Embassy_1611491
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Tarkastuskertomus_Pouch-Embassy_1678121
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Kuuleminen 4.12.2023
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Vastine 18.12.2023
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Vastine 18.12.2023, liite, Hallinto-Oikeus todisteet
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.