Hankinta, lisä- ja muutostyövarauksen korotus, vesikattotyöt, Pasilan kirjasto

HEL 2023-011557
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 58

Päätös lisä- ja muutostyövarauksen korotuksesta, Pasilan kirjasto, vesikattotyöt

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti korottaa Pasilan kirjaston vesikattotöiden 14.10.2022 § 70 tehdyn päätöksen mukaista lisä- ja muutostyövarausta 27 322,25 eurolla. Lisä- ja muutostyövaraus nousee päätöksen myötä 52 677,75 eurosta 80 000,00 euroon.

Hankinnan ennakoitu arvo korottuu lisä- ja muutostyövaraukset mukaan lukien 403 862,75 eurosta 431 185,00 euroon (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin tehtävällä erillisellä tilauksella.

Päätöksen perustelut

Toimitusjohtaja on tehnyt hankintapäätöksen 14.10.2022 § 70 Pasilan kirjaston vesikattotöiden rakennusurakasta. Urakoitsijaksi valittiin Helsingin Kattopalvelu Oy ja hankinnan ennakoitu arvo oli 403 862,75 euroa (alv 0 %). Hankinnan kilpailutus toteutettiin vesi- ja kosteuseristystöiden puitejärjestelyn sisäisellä minikilpailutuksella.

Suunnitelmamuutosten takia urakkaan liittyvä työmäärä on lisääntynyt merkittävästi. Lisätyönä on tehty ylimääräisiä seinärakenteiden korjauksia vesikatolla, liikuntasaumojen tiivistyksiä, paloeristyksiä ja tolppien maalauksia vesikatolla. Kohteen purkutyöt ovat myös aiheuttaneet huomattavasti lisätöitä ja -kustannuksia, kun jätteiden siirto ei ole onnistunut nostimella kuten oli suunniteltu, vaan ne on jouduttu siirtämään käsin purkualueelta materiaalihissille.

Sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista ja teknisistä syistä kesken rakennusurakan, sillä alkuperäisellä urakoitsijalla on lisätilaustarpeen tullessa ilmi ollut aiemmat urakkaan liittyvät työt käynnissä työmaalla. Urakan kilpailuttaminen sekä urakoitsijan vaihtaminen töiden ollessa kesken aiheuttaisi huomattavia lisäkustannuksia, aikatauluviivettä sekä vaikuttaisi urakan vastuukysymyksiin tilaajan kannalta epäedullisesti. Nyt tehtävän sopimusmuutoksen arvo on hankintalain 136.3 §:n mukaisesti alle 50 % alkuperäisen hankintasopimuksen arvosta.

Hankintayksikkö on katsonut kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi tilata urakan edellä mainitut lisätyöt Helsingin Kattopalvelu Oy:ltä, joka on sitoutunut toteuttamaan urakan mukaiset työt urakkasuunnitelmien mukaisesti.

Hankintayksikkö on tarkastanut Helsingin Kattopalvelu Oy:n tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä tarkoitetut selvitykset sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.

Lisätietojen antaja

Tommi Nuutinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 78763

tommi.nuutinen@hel.fi

Päättäjä

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja