Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Tupakointikielto, Kauppiaankatu 13, Työväen Asunto-Oy Tuki

HEL 2023-011706
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 39

Päätös Työväen Asunto-Oy Tuen tupakointikieltohakemukseen

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti hylätä Työväen Asunto-Oy Tuen tupakointikieltohakemuksen sekä tuuletusparvekkeiden
että sisätilojen osalta.

Päätöksen voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Hakemus

Hakemus on saapunut viranomaiselle 13.9.2023. Hakemusta on täydennetty 15.4.2024.

Hakemuksen tekijä

Työväen Asunto-Oy Tuki
Y-tunnus 0200369-4

Hakemuksen sisältö

Työväen Asunto-Oy Tuki on hakenut tupakointikieltoa yhtiön tuuletusparvekkeille sekä kaikille sisätiloille, mukaan lukien asuinhuoneistot ja liikehuoneistot osoitteissa Kauppiaankatu 13 ja Vyökatu 6, 00160 Helsinki.

Kuuleminen

Työväen Asunto-Oy Tuki on kuullut huoneistojen haltijoita tupakkalain 79 §:n mukaisesti.

Ympäristöpalvelut on kuullut hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti kaikkia tilojen haltijoita (omistaja/vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteella tiloja hallitseva) ja hakijaa. Kuulemisesta on ilmoitettu viranomaisen verkkosivuilla 28.6.2024. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska kuultavia oli yli 30. Ympäristöpalveluiden kuulemiseen ei saapunut määräaikaan mennessä yhtään vastinetta.

Päätöksen perustelut

Tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaan asuntoyhteisö voi hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin.

Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan on määrättävä tupakointikielto huoneistojen ulkotiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.

Tupakointikielto saadaan määrätä asuinhuoneiston asuintilaan vain, jos savun kulkeutumista ei ole mahdollista rakenteiden korjaamisella tai muuttamisella kohtuudella ehkäistä ja asuintilan haltijalle on ennen kiellon määräämistä varattu mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään.

Valtioneuvoston tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön antaman asetuksen (601/2016) 4 a §:ssä on säädetty siitä, mitä selvityksiä ja liitteitä asuntoyhteisön tupakointikieltoa koskevassa hakemuksessa on oltava.

Työväen Asunto-Oy Tuki ei ole hakemuksessa osoittanut toteuttaneensa edellä mainittuja vaatimuksia riittävästi.

Asuntoyhteisön esittämä tekninen näyttö on merkittävässä roolissa sisätilojen kieltoa harkittaessa. Työväen Asunto-Oy Tuen 1900-luvun alussa valmistuneen kiinteistön ullakolle 2000-luvun vaihteessa rakennettu asuinkerros on sekä ilmanvaihdon, että rakenteiden tiiviyden osalta erilainen alkuperäisiin kerroksiin verrattuna. Työväen Asunto-Oy Tuen tupakointikieltohakemus ei sisältänyt selvitystä ullakon asuinkerroksen ilmanvaihdosta tai muusta rakenteellisesta tutkimuksesta. Työväen Asunto-Oy Tuen omistaman kiinteistön alkuperäisten kerrosten osalta tiiviysmittauksia ja tiiviyskorjauksia oli tehty yhden huoneiston ympäriltä. Tiivistykset olivat toimineet.

Yhtiö ei ole osoittanut, että asuintilan haltijoille olisi ennen kiellon määräämistä varattu mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään. Edellä mainitulla tarkoitetaan, että asuintilan haltijalle on varattava mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omasta asunnostaan muihin asuntoihin omilla toimenpiteillään. Yhtiön ilmoituksen mukaan asuintilojen haltijoille on savun leviämistä estävinä toimenpiteinä ohjattu vaihtamaan korvausilmaventtiilien Velco-suodattimet kaksi kertaa vuodessa sekä tiivistämään sisäikkunoita.

Yhtiön tuuletusparvekkeet eivät lukeudu tupakkalain 79 § tarkoittamiin huoneistojen ulkotiloihin, vaan yhtiö voi itse päättää tupakointikiellosta näiden osalta tupakkalain 78 §:n mukaan. Viranomaiselta ei myöskään voi hakea tupakointikieltoa yhtiön yhteisille sisätiloille. Asuntoyhteisön yhteisissä ja yleisissä sisätiloissa tupakointi on kielletty tupakkalain 78 §:n mukaan. Liiketiloja koskee tupakkalain 74 §, jonka mukaan tupakoida ei saa rakennuksen, kulkuneuvon tai muun vastaavan paikan sisätiloissa, jotka ovat yleisön tai työntekijöiden käytettävissä taikka elinkeinotoiminnassa tuotettujen tai julkisten palvelujen tarjoamista varten asiakkaiden käytettävissä. Liiketilojen osalta yhtiö ei esittänyt mitään selvitystä tiloista, joita tupakkalain 74 § ei koskisi.

Ympäristöpalveluiden saaman tiedon mukaan Työväen Asunto-Oy Tuen omistaman kiinteistön ylimmässä kerroksessa on huoneistoparvekkeita tai terasseja, mutta näitä ei ole mainittu yhtiön asiaan liittyvässä kuulemismenettelyssä, yhtiökokouksen päätöksessä eikä tupakointikieltohakemuksessa, eikä niitä tämän vuoksi voida ottaa huomioon tupakointikieltopäätöstä tehtäessä.

Hakemuksen käsittelyynoton yhteydessä hakijalle kerrottiin hakemuksen puutteista sekä tarjottiin mahdollisuus perua hakemus ilman kuluja. Hakija kuitenkin pyysi, että hakemus käsitellään.

Sovelletut säännökset

Tupakkalaki (549/2016) 79, 90 ja 106 §

Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §

Hallintolaki (434/2003) 34 ja 62 §

Toimivaltaperuste

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt toimivaltansa tupakkalain 79 §:n mukaisten päätösten antamisesta ympäristöterveysyksikön päällikölle.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Tupakointikieltohakemus, pöytäkirjan ote yhtiökokouksesta, lainvoimaisuustodistus, asukas- ja osakeluettelot, yhtiön kuulemismenettely, piirustukset, selvitys tehdyistä toimenpiteistä, tutkimusraportti 010321, tutkimusraportti 240521 ja tutkimusraportti 020323, lisäaikapyyntö 11.3.2024, Täydennyspyyntö tupakointikieltohakemuksen käsittelyä varten, Työväen Asunto-Oy Tuen vastine täydennyspyyntöön 15.4.2024, kuulemiskirje.

Hakemuksen käsittelymaksu

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan vahvistaman taksan (ympäristö- ja lupajaosto ympäristö- ja lupajaosto 15.02.2024 § 32) perusteella hakemuksen käsittelystä peritään 980 euron maksu. Lasku toimitetaan hakijalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi hakijalle ja tilojen haltijoille hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona viranomaisen verkkosivuilla, koska vastaanottajia on yli 30.

Lisätietojen antaja

Hanna Vatanen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32090

hanna.vatanen@hel.fi

Päättäjä

Heidi Öjst
yksikön päällikkö