Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 27.12.2022, Aulangontie 3, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia, Intrum Oy

HEL 2023-011995
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 4
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Takautumisvaatimus, liukastuminen, Intrum Oy

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan takautumisvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 19.9.2023 esittänyt toimeksiannolla 880946 Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennian puolesta kaupungille määrältään 909,58 euron takautumisvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan vakuutusyhtiöllä on takautumisoikeus kaupunkia kohtaan Fennian maksamassa liukastumisvahingossa 2110148 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä on liukastunut 27.12.2022 klo 8.40 Aulangontie 3 kohdalla kävelytiellä. Vaatimuksen mukaan vahinkopaikka oli jäinen, luminen ja osittain hiekoittamaton. Vaatimuksen mukana on toimitettu kartta, johon on merkitty vahinkopaikka.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Vahinkopaikka on kevyen liikenteen väylä, jota kunnossapidetään B-luokan mukaisesti.

B-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on aurauksen osalta neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17 ja klo 6 välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 10 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17 ja klo 6 välisenä aikana havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 10 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on vahinkopäivänä 27.12.2022 hiekoitettu klo 9.44, ja aurattu sekä hiekoitettu klo 12.48. Edellinen auraus ennen vahinkoa on tehty 23.12.2022 klo 9.20, ja edellinen hiekoitus ennen vahinkoa on tehty 19.12.2022 klo 9.30. Tieto saaduista selvityksistä perustuu GPS-tietoon. Alueen aurauksessa on käytetty kulkuväylän pinnan karhentavaa verkkoterää, joka nostaa vanhan sepelin pintaan.

Urakoitsijan tietoon ei ole tullut palautteita vahinkopaikan liukkaudentorjunnasta talven 2022–2023 aikana. Kaupungille ei ole esitetty kyseisestä vahinkopaikasta muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia.

Ilmatieteen laitoksen Helsingin Kaisaniemen havaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan 19.12.2022 tehdyn hiekoituksen ajankohtana lumen syvyys on ollut 22 cm. Plussan puolelle kääntyneen lämpötilan ja esiintyneiden sateiden takia lumen syvyys oli laskenut 23.12.2022 mennessä kolmeen senttimetriin. Vahinkoalue on aurattu 23.12.2022 kulkuväylän pinnan karhentavalla verkkoterällä ennen lämpötilan kääntymistä pakkasen puolelle. Lämpötila on pysynyt tämän jälkeen tasaisesti pakkasen puolella vahinkopäivään saakka, ja talvikunnossapidon tarvetta aiheuttavia sateita ei ole esiintynyt. Vahinkopäivänä 27.12.2022 klo 4 on alkanut vähäinen lumisade. Lumisateen alkaessa lumen syvyys on ollut mittausaseman mittauksissa edelleen 3 cm. Vahingon tapahtumishetkellä 27.12.2022 klo 8.40 lumen syvyys on ollut 10 cm ja lämpötila on ollut -3,4 °C. Lämpötila on vaihdellut vahinkopäivänä ennen vahinkoa -5,3 °C ja -3,4 °C välillä.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kulkuväylät eivät koskaan olisi liukkaat (esim. KKO:1998:147). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.)

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikkaa on talvikunnossapidetty kaupungin normien mukaisesti. Kunnossapitoluokkaan B-kuuluva vahinkopaikka on hiekoitettu, sekä myöhemmin aurattu ja hiekoitettu vahinkopäivänä 27.12.2022 vahingon tapahtumisen jälkeen. Vahinkopaikka on aurattu edellisen kerran ennen vahinkoa 23.12.2022 kulkuväylän pinnan karhentavalla terällä, joka nostaa vanhan sepelin pintaan. Tämän jälkeen vallinneissa keliolosuhteissa ei ole tapahtunut talvikunnossapidon tarvetta aiheuttavia muutoksia.

Vallitseva oikeuskäytäntö, asiassa saadut selvitykset ja vallinneet sääolot huomioon ottaen kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö