Hankinta, rakennusjätteen vastaanottopalvelut, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2023-012499
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 77

Rakennusjätteen vastaanottopalvelujen hankinta

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tehdä puitesopimukset rakennusjätteen vastaanottopalveluista Destaclean Oy:n, Vaihtolavacom Oy:n ja Remeo Refining Oy:n kanssa ajaksi 1.1. – 31.12.2024.

Lisäksi toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikön tilaamaan rakennusjätteen vastaanottopalveluja valituilta palveluntuottajilta sopimuskauden aikana enintään 280 000 euron arvosta (alv 0 %), joka on hankinnan ennakoitu kokonaisarvo.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Päätöksen perustelut

EU-kynnysarvon ylittävästä hankinnasta on julkaistu HILMA ja TED verkkosivustoilla hankintailmoitus, ja tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalissa 10.10.2023. Hankinnan kohteena on kierrätyskelpoisen rakennusjätteen vastaanottopalvelujen hankinta Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikön käyttöön.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 3.11.2023 mennessä. Määräaikaan mennessä ei esitetty kysymyksiä. Tarjouspyyntöasiakirjat ovat päätöksen liitteenä (oheismateriaali).

Tarjousten määräaika oli 15.11.2023 klo 12. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seitsemän (7) tarjoajaa:
Destaclean Oy
Fortum Waste Solutions Oy
Kuljetusrinki Oy
Kuusakoski Oy
L&T Ympäristöpalvelut Oy
Remeo Refining Oy
Vaihtolavacom Oy

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella (ESPD). Saadut tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset.

EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.

Hankintaprosessin aikataulussa pysymisen vuoksi hankintayksikkö tarkastaa toimittajiksi valittujen pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimus tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei toimittajiksi valittuja rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.

Määräaikaan mennessä saadut tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjous oli tehtävä tarjouspyynnön liitteenä olevalla tarjouslomakkeella. Tarjoajan oli tarjottava kaikkia tarjouslomakkeessa hinnoiteltavaksi pyydettyjä rakennusjätelajeja. Tarjouspyyntöasiakirjoissa mainitut hankintamäärät ovat arvioita 12 kk kulutuksesta, eikä sopimus muodosta tilaajalle määräostovelvoitetta tai palveluntuottajalle yksinoikeutta tuottaa hankinnan kohteena olevia palveluja.

Päätöksenteon peruste on kokonaistaloudellinen edullisuus halvimman hinnan perusteella.

Hintavertailussa otetaan huomioon rakennusjätelajikohtaisten yksikköhintojen (€/t) lisäksi punnitusmaksu (€/kpl) sekä jätelavan puhdistusmaksu (€/kpl). Hinnat ovat ilman arvonlisäveroa (alv 0 %).

Hintavertailun halvin kokonaishinta saa 100 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suhteessa halvimpaan kokonaishintaan nähden (halvin hinta/vertailuhinta x 100 pistettä).

Tarjouspyynnössä on mainittu, että puitesopimustoimittajaksi valitaan kolme (3) kokonaishinnaltaan halvinta palveluntuottajaa, jotka ovat edullisuusjärjestyksessä Destaclean Oy, Vaihtolavacom Oy ja Remeo Refining Oy. Hintavertailu on tämän päätöksen liitteenä (liite 1).

Hankintayksikkö pitää itsellään oikeuden hankinnan jakamiseen useammalle palveluntuottajalle.

Staran työmaat sijaitsevat eri puolilla Helsinkiä, jonka takia rakennusjäte on kuljetuskustannukset huomioon ottaen pääsääntöisesti kokonaistaloudellisesti edullisinta kuljettaa työkohdetta lähinnä olevalle rakennusjätteen vastaanottopaikalle.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Lisätietojen antaja

Riitta Sirén, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 38930

riitta.siren@hel.fi

Päättäjä

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Hintavertailu
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.