Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, sähköinen kemikaalirekisteri, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-013908
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 98

Sähköisen kemikaalirekisterin hankinta

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

A. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä EcoOnline Oy:n toimittajaksi sähköisen kemikaalirekisterin käyttöönottoprojektin ja jatkuvan palvelun hankinnassa.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on sopimuskaudella (24 kk) enintään 38 934,48 euroa. Tarjouspyynnön mukaisesti Toimittaja voi aloittaa jatkuvan palvelun veloituksen, kun palvelu on hyväksytysti käyttöönotettu.

B. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti oikeuttaa tilapalvelupäällikön tekemään sopimuksen hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 3 momentin mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa, osoitteessa hankintailmoitukset.fi 12.12.2023 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin vähimmäisvaatimukset tarjoajien soveltuvuudelle ja määriteltiin hankittava palvelu, palvelun laadun ja ominaisuuksien vähimmäisvaatimukset sekä sopimusehdot. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajien oli mahdollista esittää tarjousaikana hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä 2.1.2024 klo 12:00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta.

Tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 31.1.2024 klo 12:00 mennessä saapui yhteensä kolme (3) tarjousta. Tarjouksen jättivät Ahertava Oy, Ecobio Oy ja EcoOnline Oy.

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 31.1.2024 sähköisestä järjestelmästä.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyyntöasiakirjoissa. Tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Ahertava Oy:lle, Ecobio Oy:lle ja EcoOnline Oy:lle lähetettiin täsmennyspyynnöt koskien kunkin tarjoajan tarjousta.

Hankintayksikön Ahertava Oy:lle esittämä täsmennyspyyntö koski seuraavaa tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusta:
- Ratkaisu toimitetaan SaaS-palveluna.
Hankintayksikkö kysyi, että toimitetaanko tarjoajan tarjoama ratkaisu SaaS-palveluna. Tarjoajan toimittama ratkaisu on SaaS-palvelu.

Hankintayksikön Ecobio Oy:lle esittämä täsmennyspyyntö koski seuraavia tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia:
- Toimittaja vastaa käyttöturvallisuustiedotteiden ajantasaisuudesta.
- Järjestelmätoimittaja huolehtii tilaajan toimittamien kemikaalitietojen suomenkielisten käyttöturvallisuustiedotteiden hankkimisesta ja tallentamisesta järjestelmään tietokantamuotoisena siltä osin kuin ne eivät jo ole tietokannassa.
Hankintayksikkö kysyi, vastaavatko tarjouksen liitteet Palvelukuvaus Ecobio Manager 2024 ja Projektisuunnitelma Ecobio Manager 2024 tarjouspyynnön vaatimuksia. Tarjoajan tarjous ja sen liitteet, Palvelukuvaus Ecobio Manager 2024 ja Projektisuunnitelma Ecobio Manager 2024, vastaavat tarjouspyynnön vaatimuksia.

Hankintayksikön EcoOnline Oy:lle esittämä täsmennyspyyntö koski jatkuvan palvelun veloituksen alkamisajankohtaa. Tarjouspyynnön mukaisesti toimittaja voi veloittaa jatkuvasta palvelusta, kun palvelu on hyväksytysti käyttöönotettu.
Hankintayksikkö kysyi, että alkaako jatkuvien palveluiden laskutus palvelun hyväksytystä käyttöönotosta. EcoOnline Oy:n mukaan jatkuvien palveluiden veloitus aloitetaan vasta sitten, kun palvelu on hyväksytty käyttöönotettavaksi.

Kaikki saapuneet tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain (1397/2016) 3 §:ssä. Tarjousten valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voi muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa. Hankintamenettelyn aikana on kohdeltu kaikkia hankintamenettelyyn osallistuneita ja muita toimittajia hankintalain mukaisesti tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittu suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Tarjouksen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 70 prosenttia ja laadun painoarvo 30 prosenttia.

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouksen saamien hinta- ja laatupisteiden muodostamien kokonaispisteiden perusteella. Tarjouksen valinta tehtiin tarjouksen saamien kokonaispisteiden perusteella. Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja toimittaja on valittu kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Toimittajan valinta on tehty tarjousvertailun (liite 1) mukaisesti.

Sopimus

Valitun toimittajan kanssa tehdään 24 kuukauden pituinen sopimus. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.5.2024 ja se päättyy 30.4.2026.

Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Tämän jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, kunnes jompikumpi irtisanoo sopimuksen noudattaen sopimuksessa mainittua irtisanomisaikaa.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan viranhaltijan päätöksen perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa se viranhaltija, joka on päättänyt sopimukseen sitoutumisesta, tai hänen määräämänsä henkilö.

Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun hankinnasta on tehty sopimus valitun toimittajan kanssa. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 12.12.2023 § 260.

Lisätietojen antaja

Virpi Vuori, johtava ympäristöasiantuntija, puhelin: 09 31043544

virpi.vuori@hel.fi

Anna Pyykkö, projektikoordinaattori, puhelin: 09 31031402

anna.pyykko@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Liitteet (pdf)

1. LIITE Vertailutaulukko
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.