Hankinta, yksiköissä olevien sairaala- ja hoivasänkyjen määräaikaishuollot ja vian korjaukset, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-013911
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 28

Hankinnan keskeytys, yksiköissä olevien sairaala- ja hoivasänkyjen määräaikaishuoltojen ja viankorjausten hankinta

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti keskeyttää yksiköissä olevien sairaala- ja hoivasänkyjen määräaikaishuoltojen ja viankorjausten hankinnan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 125 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä yksiköissä olevien sairaala ja hoivasänkyjen määräaikaishuoltojen ja viankorjausten hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 6, 16.1.2024. Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavan sopimuksen sekä päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta. Hankinnan ennakoitu arvo on 2 000 000 euroa.

Hankintamenettely

Yksiköissä olevien sairaala- ja hoivasänkyjen määräaikaishuoltojen ja viankorjausten hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 32 §:n mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi 18.1.2024 julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjousten vastaanottamisen määräaika oli 22.2.2023 klo 15.00. Hankintayksikkö keskeytti hankinnan tarjousajan aikana 14.2.2024. Tarjouksia ei ollut saapunut ennen hankinnan keskeyttämistä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin vähimmäisvaatimukset tarjoajien soveltuvuudelle sekä määriteltiin hankittava palvelu sekä hankittavan palvelun ja palvelun laadun vähimmäisvaatimukset. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena oli halvin hinta. Tarjouspyynnön mukaisesti tarjouskilpailussa oli tarkoitus valita yksi palveluntuottaja.

Keskeyttämisen perusteet

Hankintalain 125 §:n mukaisesti hankinta voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Käsitellessään tarjousaikana saapuneita lisätietokysymyksiä hankintayksikkö havaitsi, että tarjouspyyntöasiakirjat olivat puutteellisia. Tarjouspyynnön ESPD-osiosta puuttui oleellinen referenssivaatimus, vaikka se oli mainittu tarjouspyynnön liitteenä olleella palvelukuvauksella.

Koska havaittu puute on oleellinen, se on tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi mahdollista korjata vain keskeyttämällä hankinta ja julkaisemalla uusi tarjouspyyntö. Lisäksi hankintayksikkö havaitsi, että tarjouspyyntöasiakirjoille on tarpeen tehdä teknisiä tarkennuksia.

Tarjouspyynnön puutteellisuus on vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hyväksyttävä syy keskeyttää hankinta. Hankintayksiköllä on siten todellinen ja perusteltu syy hankinnan keskeyttämiseen, eikä ratkaisu vaikuta syrjivästi tarjoajiin. Hankintayksikkö tulee kilpailuttamaan hankinnan uudelleen.

Lisätietojen antaja

Essi Kangastie, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37358

essi.kangastie@hel.fi

Jaana Alapulli, laitehallinnan asiantuntija, puhelin: 09 310 26135

jaana.alapulli@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja