Hankinta, liikunnan pysäköintialueet, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2023-014513
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 29

Pysäköinninvalvonnan hankinta käyttöoikeussopimuksena

Liikuntajohtaja

Päätös

Kulttuurin ja vapaa-ajan liikuntajohtaja päätti hyväksyä pysäköinnin valvonnan hankinnan käyttöoikeussopimuksena Kumpulan maauimalan sekä Käpylän, Meilahden, Paloheinän ja Pirkkolan liikuntapuiston pysäköintialueista Parkki Pate Oy:ltä ajalle 1.9.2024 - 30.8.2029.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo käyttöoikeussopimuksena on noin 600 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan 18.3.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön 487475 HEL 2023-014513 Pysäköinninvalvonnan hankinta käyttöoikeussopimuksena, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala. Hankinta kilpailutettiin hankintalain (1397/2016), EU kynnysarvon ylittävänä palveluhankinta kaikille avoimena kilpailutuksena, jossa kaikki vähimmäisehdon täyttävät saivat jättää tarjouksen.

Hankinnasta on 18.03.2024 lähetetty julkaistavaksi EU-hankintailmoitus TED (Tenders Electronic Daily) -tietokannassa sekä kansallisessa HILMA-ilmoituskanavassa (www.hankintailmoitukset.fi).

Käyttöoikeussopimuksen arvoa määritettäessä otetaan huomioon käyttöoikeussopimuksen saajan kokonaisliikevaihto sopimuksen keston aikana ilman arvonlisäveroa vastineena käyttöoikeussopimuksen kohteena olevista palveluista.

Määräaika tarjousten jättämiselle oli 22.04.2024 kello 12:00. Tarjouspyynnössä pyydettiin viidestä (5) pysäköintialueesta, jossa
hankinta on jaettu seuraaviin osa-alueisiin:

1. Pirkkola

2. Paloheinä

3. Käpylä

4. Kumpula

5. Meilahti

Määräaikaan mennessä 22.04.2024 kello 12:00 tulivat tarjoukset osa-alueittain 1–5 seuraavasti: Aimo Park Finland Oy, EuroPark Finland Oy, NordicPark Oy, Palmia Oy ja ParkkiPate Oy.

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty tarjoajan soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset.

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on asetettu tarjoukselle, sen sisällölle ja tarjottavalle palvelulle vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin vähimmäisvaatimuksena mm. se, että palveluntuottaja asentaa kustannuksellaan pysäköintialueelle 1–2 pysäköintiautomaattia ja sen, että pysäköintialueella tulee olla käytössä vähintään yleisimmät pysäköintisovellukset, joita ovat tarjouspyyntövaiheessa EasyPark, ParkMan ja Moovy.

Hankintayksikkö lähetti 29.5.2024 lisäkysymyksen koskien vähimmäisehtojen täyttymistä liittyen pysäköintialueiden pysäköintiautomaatteihin ja yleisimpiin pysäköintisovelluksiin. Hankintayksikkö vastaanotti pyydetyt selvitykset määräajassa.

Tarjoukset täyttivät kaikki vaaditut vähimmäisvaatimukset ja olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Hankittavan palvelun valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hankintayksikön kannalta hinnaltaan halvin, laadulliset tekijät on huomioitu tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa. Halvin hinta tarkoittaa suurinta tarjottua prosenttiosuutta, jossa tarjoaja sitoutuu tilittämään maksettujen pysäköintimaksujen arvonlisäverottoman liikevaihdon hankintayksikölle.

Päätöksen liitteenä on tarjousvertailu, liite 1.

Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella valituksi tulee kaikkiin osa-alueisiin ParkkiPate Oy.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianomaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä.

Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa.

Vertailuhinta ei kuitenkaan koskaan voi olla salainen, mutta jos hankinnassa on kysytty yksikköhintoja, tieto näistä hinnoista voi sitä vastoin olla liike- ja ammattisalaisuus.

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Toimivalta

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 27.2.2024 § 27 oikeuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan liikuntajohtajan tekemään hankinnasta pysäköintialueiden valvonta käyttöoikeussopimuksena päätöksen ja allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavan sopimuksen.

Lisätietojen antaja

Piritta Forsell, yksikön päällikkö, puhelin: 09 31040825

piritta.forsell@hel.fi

Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 31020573

niina.lammi@hel.fi

Päättäjä

Tarja Loikkanen
liikuntajohtaja