Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Lausuntopyyntö, valtion väyläverkon investointiohjelma vuosille 2025-2032, Väylävirasto

HEL 2023-014639
Asialla on uudempia käsittelyjä
23. / 788 §

Lausunto Väylävirastolle luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2025–2032

Helsingin kaupunginhallitus

Päätös

Kaupunginhallitus antoi Väylävirastolle luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2025–2032 seuraavan lausunnon:

Lausunnon keskeisin sisältö

  • Investointiohjelmassa ei huomioida riittävästi kasvavan Helsingin seudun roolia valtakunnallisessa liikennejärjestelmässä
  • Helsingille on erittäin tärkeää, että Ilmasillan eritasoliittymä on investointiohjelmassa ja sitä edistetään aktiivisesti osana Vt 4 hankekokonaisuutta, johon sisältyy myös Viikin–Malmin pikaraitiotie
  • Investointiohjelmaan ja sen liitteisiin tulee päivittää hyväksytyn Helsingin seudun MAL 2023 -suunnitelman mukaiset hankkeet
  • Investointiohjelman laatimiseen tarvitaan uudenlaista lähestymistapaa, jotta saadaan luotua vaikuttavia liikenteen päästöjä vähentäviä toimenpiteitä 
  • Raideliikenteen asemat ja pyöräliikenteen kehittäminen saavat investointiohjelmassa liian vähän huomiota toimenpiteiden vaikuttavuuteen nähden

Alla olevat otsikot on muodostettu lausuntopyynnön mukaisesti.

1. Onko mielestänne investointiohjelmassa kokonaisuutena onnistuttu vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin ja muuttuneeseen toimintaympäristöön?

Investointiohjelman kokonaisuus on laadukkaasti ja perusteellisesti valmisteltu ja sille asetettuja tavoitteita on huomioitu hyvin. Ilmastonmuutoksen hillintään ja kestävyyteen liittyvien tavoitteiden riittävä huomioiminen sekä hankkeiden vaikuttavuuden täysimääräinen tunnistaminen ovat kuitenkin edelleen puutteita.

Valtion väyläverkko ja sen kehittäminen ovat Helsingin ja pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmän ja maankäytön kehittämisen kannalta tärkeässä asemassa. Helsingin ja Helsingin seudun liikennejärjestelmän kehittämisellä sekä kuntien ja valtion yhteisillä panostuksilla siihen, on suuri merkitys ja suuri vaikuttavuus valtakunnan tärkeimpien keskusten saavutettavuuden, työvoiman liikkuvuuden, taloudellisen toimeliaisuuden ja Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta. Helsingin seudun volyymit ovat suuret esimerkiksi työssäkäynnin ja asukasmäärän osalta. Ennusteen mukaan Helsingin seudulla on vuonna 2040 lähes 1,9 miljoonaa asukasta. Helsingin sijainti eri liikennemuotojen ja eurooppalaisen liikenneverkon solmukohdassa kytkee alueen vahvasti kansainväliseen ja kansalliseen liikennejärjestelmään. Investointiohjelma ei riittävästi huomioi tätä kasvavan Helsingin seudun roolia valtakunnallisessa liikennejärjestelmässä.

Helsingille on erittäin tärkeää, että maankäytön kehittämisen kannalta keskeinen Lahdenväylän Ilmasillan eritasoliittymä on investointiohjelmassa hankekorissa 1A ja sitä edistetään aktiivisesti. Hanke on myös MAL 2023 -suunnitelmassa mukana osana Vt4 hankekokonaisuutta, jonka toteutuminen on ajoitettu alkavaksi 2024–2027. MAL-suunnitelman hankekokonaisuuteen sisältyy myös Viikin-Malmin pikaraitiotie osana seudullista pikaraitiotieverkostoa. Asuntotuotantotavoitteiden näkökulmasta myös Koivusaaren eritasoliittymä Länsiväylällä on keskeinen hanke, joka sisältyy MAL 2023 -suunnitelman ensimmäiseen toteutuskoriin. Tämän hankkeen tulisi vähintään näkyä omana hankkeenaan liitteessä ”investointiohjelman ulkopuolella olevat hankkeet”. Nyt hanke on osa mukana osana "Helsingin seudun (MAL) keskisuuret hankkeet" -kokonaisuutta. Liite tulee päivittää hyväksytyn MAL 2023 -suunnitelman mukaisesti niillä hankkeilla, jotka sisältyvät suunnitelmaan.

2. Ovatko investointiohjelman perustelut vaikutusten kautta tasapuoliset ja selkeät?

Investointiohjelma sisältää kattavan vaikutusten arvioinnin. Silti ympäristö- ja ilmastovaikutusten arvioinnissa on puutteita. Vaikka numeeristen tarkasteluiden merkittävät puutteet ovat tiedossa, priorisointia tehdään kuitenkin ennen kaikkea numeeristen tarkasteluiden pohjalta. Johtopäätösten muodostamisen tulee ottaa huomioon myös ei-numeeriset arviot ja tämä tulee näkyä investointiohjelmassa.

Kasvihuonekaasupäästöjen numeerisiin laskentoihin ei ole pääosin sisällytetty autoliikenteen saavutettavuuden parantumisen aiheuttamaa kulkutapasiirtymää, yhdyskuntarakenteen hajautumista tai infrastruktuurin rakentumisesta aiheutuvia päästöjä. Tämä tekee hankkeiden vertailun tai kokonaisvaikutusten käsittelyn epäselväksi ja antaa virheellisen kuvan tiehankkeiden vaikutuksista. Ilmastovaikutusten arviointia tulee edelleen kehittää ja tulosten kuvaamista selkeyttää. Ottaen huomioon kuinka paljon puutteita hankkeiden euromääräisiin laskennallisiin CO2-hyötyihin liittyy, tulisi korostaa entistä enemmän myös muuta arviointia numeerisen arvioinnin rinnalla.

Rakentamisen aikaisten päästöjen tarkempi huomiointi on tarpeen. Rakentamisen päästöt voivat olla merkittävät suhteessa liikenteen päästöihin. Kaikilla toimialoilla vaaditaan nopeita ja voimakkaita kasvihuonekaasupäästöjen vähennyksiä. Myös valtion investointiohjelman laatimiseen tarvitaan uudenlaista lähestymistapaa, jotta saadaan vaikuttavia liikenteen päästöjä vähentäviä toimenpiteitä muodostettua.

3. Miten muuttaisitte investointiohjelmaa Liikenne 12 mukaisen liikennemuotokohtaisen talouskehyksen puitteissa ja miten perustelette muutosten paremmat vaikutukset?

Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteena on saavutettavuus, kestävyys ja tehokkuus. Näiden tavoitteiden toteutumiseen vaikuttavat eniten investoinnit, jotka kohdistuvat alueille, joissa liikennemäärät sekä vaikutukset ympäröivään maankäyttöön ja ihmisten päivittäiseen liikkumiseen ovat merkittäviä. Kestävyystavoitteen alla Liikenne 12 -suunnitelmassa todetaan, että ihmisten mahdollisuudet valita kestävämpiä liikennemuotoja paranevat erityisesti kaupunkiseuduilla. Investointiohjelmassa tavoitteen toteutuminen ei konkretisoidu riittävästi Helsingin seudun sisäisen liikenteen kehittämiseksi. Lisäksi toteutuminen jää yksinomaan MAL-seutujen rahoituksen varaan. Tämä ei ole tarkoituksenmukaista eikä näin saavuteta Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteita.

Valtion rooli on keskeinen kaupunkiseuduilla ja niiden liikennejärjestelmän kehittämisessä. Julkistalouden haastava tilanne ja vaikea suhdannetilanne huomioiden, kaupunkiseutuihin on välttämätöntä jatkossakin investoida, koska siellä infrainvestoinneilla saadaan suurimmalla varmuudella eniten vaikuttavuutta. Näin ollen tulisi pääministeri Orpon hallituksen ohjelman investointiohjelmassa mainitusta, kehittämismomentille ja MAL-hankkeisiin varatusta rahoituksesta (797 milj. euroa), valtaosa kohdistaa MAL-seuduille.

Pyöräliikenteen osuus investointiohjelmassa on erittäin pieni. Pyöräliikenteen investoinnit ovat kustannustehokkaita ja terveysvaikutukset huomioiden erittäin kannatettavia. Helsingin seudun pyöräilyn pääverkon toteuttamisen tulee näkyä valtion väylien osalta investointiohjelmassa. Helsingin seudulla kaupunki on suunnitellut Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa Vihdintien pyörätien kehittämistä ja hankkeen tulee sisältyä Väyläviraston investointiohjelmaan, jotta kaupunki voi osaltaan varautua sen toteuttamiseen.

Raideliikenteen asemat saavat investointiohjelmassa liian vähän huomiota toimenpiteiden vaikuttavuuteen nähden. Helsingissä matkustajamäärät ovat valtakunnallisesti omaa luokkaansa ja asemien parantamisella voidaan saada merkittäviä myönteisiä vaikutuksia juna- ja metroliikenteen houkuttelevuuteen. Asemien ja asemanseutujen parantaminen vaikuttaa turvallisuuden ja viihtyisyyden lisääntymisen kautta myös kaupunkiuudistusalueisiin kokonaisvaltaisesti. Helsingin päärautatieaseman vaihtoyhteyksien parantamistarve on tunnistettu mm. MAL-suunnitelmassa ja päärautatieaseman lähiliikenteen matkustajien palvelutason parantamiseen tulee varautua. MAL 2023 -suunnitelmassa on yhtenä toimenpiteenä juna- ja metroasemien perusparannus- ja kehittämistoimenpiteiden teemapaketti. Juna-asemien osalta MAL-suunnitelman kustannusarvio vuosille 2024–2027 on 45 miljoonaa euroa. Vuoden 2028 jälkeen parannettavien asemien kustannusarvio on 21 miljoonaa euroa.

Helsingissä yhdyskuntarakenteen tiivistyessä meluhaitoille altistuvien määrä kasvaa, jolloin asuntoalueiden meluntorjunnalle on suuri tarve. Valtion väylien meluntorjuntahankkeita tulee kiirehtiä meluhaittojen vähentämiseksi. Meluntorjuntakohteita Helsingin alueella ovat Kehä III:n meluntorjunta Ala-Tikkurilan kohdalla, Torpparinmäen melueste Tuusulanväylällä, Viikin melueste Lahdenväylällä, Pohjois-Haagan melueste Hämeenlinnanväylällä ja Kehä I:n meluntorjunta Vantaanjoen ja Itäväylän välillä.

Helsingin kaupungin talousarviossa 2024 on varauduttu seuraaviin kaupungin ja valtion yhteisiin liittymähankkeisiin:

  • Lahdenväylä, Ilmasillan eritasoliittymä
  • Länsiväylä, Koivusaaren eritasoliittymä
  • Hämeenlinnanväylä, Kuninkaantammen eritasoliittymä
  • Kehä I Myllypuron eritasoliittymä
  • Turunväylän ja Huopalahdentien liittymä

4. Miten kehittäisitte investointiohjelman laatimisen prosessia, sen päivittämistä ja seurantaa?

Investointiohjelmaa tulee jatkossa laatia selkeästi tiiviimmässä vuorovaikutuksessa kuntakentän kanssa. Näin lisättäisiin kuntien ymmärrystä työstä kokonaisuudessaan sekä käytetyistä arviointimenetelmistä. Lisäksi suunnitelman laatu paranisi ja valmistelussa pystyttäisiin tunnistamaan paremmin ajantasaiset tiedot kuntien hankkeista. Helsinki on keskeinen kumppani, jonka osallistuminen valmisteluun on tärkeää. Lisäksi investointiohjelman ja MAL-suunnitelman suhdetta on hyvä edelleen selkeyttää ja käsitellä yhdessä.

Investointiohjelmassa tuodaan useaan otteeseen esiin tieliikenteen ennustettu kasvu. Tämä näyttäytyy lähtökohtana investointiohjelman laatimiselle ja palvelutasopuutteiden tunnistamiselle. Tämä on ristiriidassa valtakunnallisten tavoitteiden kanssa. Fossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitteena on, että henkilöautoilla ajettujen kilometrien määrä ei enää kasva 2020-luvulla. Tiekartassa todetaan, että: "Jos ihmisten liikkumistarve edelleen kasvaa, tavoitteena on, että tämä kasvu kaupunkiseuduilla ja kaupunkien välisessä liikenteessä ohjataan kestäviin kulkutapoihin." Tieliikenteen kasvu ei toteudu automaattisesti, vaan mm. erilaisten päätösten seurauksena. Liikennejärjestelmän investoinnit ovat yksi selkeä tekijä, jolla voidaan vaikuttaa liikennemäärien kehitykseen, ja tämä tulee tunnistaa investointiohjelman laatimisessa aiempaa selvemmin.

On tärkeää, että investointiohjelmaa laaditaan Liikenne 12 tavoitteisiin sekä liikenneverkon strategiseen tilannekuvaan pohjautuen. Prosessin määrätietoista kehittämistä tulee jatkaa. Lausuntoajan tulee olla vähintään kuusi viikkoa. Lausunnonantajia palvelisi myös, jos investointiohjelmassa tuotaisiin selkeästi esiin muutokset edelliseen ohjelmaan verrattuna.

5. Minkä investointiohjelman ulkopuolisten kohteiden suunnittelua tulisi vaikuttavuuden perusteella edistää lähivuosina?

Kestävän liikkumisen laatukäytävien tunnistaminen ja niihin linkittyvien toimenpiteiden edistäminen on vaikuttava tapa lisätä systemaattisesti kestävien kulkumuotojen kilpailukykyä ja tämä tulee huomioida investointiohjelmassa. Yksi tällainen Helsingin seudulla tunnistettu laatukäytävä on Pääradan käytävä. Tähän kytkeytyy baanayhteyksien toteuttamista, asemanseutujen kehittämistä ja liityntäpysäköintiä. Nämä asiat kytkeytyvät toiminnallisesti ja hallinnollisesti myös valtion väyläverkkoon, vaikka kaikki investointitarpeet eivät olisikaan valtion verkolla.

Helsingissä on valtion väyliin linkittyviä maankäytön kehittämistavoitteita usealla sisääntuloväylällä. Suunnitelmien yhteydessä on välttämätöntä tarkastella väylien nopeusrajoituksia uudelleen. Yksi tällainen hanke on Lahdenväylän kehittäminen Koskelantien ja Kehä I:n välillä. Hanke kytkeytyy myös Viikin-Malmin pikaraitiotien toteuttamiseen sekä merkittävään asukas- ja työpaikkamäärän lisäykseen. Lahdenväylän vyöhyke on erittäin keskeinen kasvusuunta Helsingin maankäyttöstrategioissa kytkeytyen Malmin entisen lentokentän kokonaisuuteen, jonka asuntorakentaminen alkaa 2024.

6. Miten muuten haluatte kommentoida investointiohjelmaa?

Helsingin kaupunki korostaa, että se ei hyväksy Liikenne 12 -suunnitelmassa esitettyä kustannusjakomallia, jonka mukaan valtion verkolle sopimuksellisella yhteisrahoitusmallilla toteutettavan kaupunkiseudun hankkeen valtion kustannusosuus on 50 %. Sen sijaan lähtökohtana myös yhteisrahoitteisissa hankkeissa tulee olla, että sen osapuolen, jonka taseeseen väyläinvestointi kirjataan, tulee olla päävastuussa investoinnista ja sen rahoituksesta.

Investointiohjelmassa todetaan, että hankeyhtiöiden kautta rahoitettavat hankkeet eivät sisälly investointiohjelmaan. Kun kuitenkin on kyse hallitusohjelmassa mainituista merkittävistä valtion väyläverkon ja TEN-T-ydinverkon hankkeista (esim. Lentorata), olisi ne hyvä mainita investointiohjelmassa ja kuvata, miten investointiohjelma kytkeytyy niihin.

Väyläverkon kehittämiseen ja palvelutasotavoitteisiin vaikuttaa merkittävästi eurooppalaisen liikenneverkon (Trans-European Transport Network, TEN-T) kehittämistä säätelevä asetus. Investointisuunnitelman laatiminen olisi pitänyt ajoittaa vuodelle 2024 niin, että ohjelmassa olisi voitu tuoda esille uudistetun asetuksen vaatimukset. Investointiohjelma ei myöskään tuo esille sitä, miten ohjelma vastaa heinäkuussa 2023 hyväksytyn vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin AFIR-asetuksen vaatimuksiin. AFIR-asetus edistää vaihtoehtoisiin käyttövoimiin siirtymistä asettamalla jäsenvaltioille sitovia tavoitteita riittävän kattavan vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin rakentumisesta TEN-T-ydinverkolla.

Käsittely

Vastaehdotus:
Daniel Sazonov: Poistetaan kappaleesta 19 virke: "Suunnitelmien yhteydessä on välttämätöntä tarkastella väylien nopeusrajoituksia uudelleen"

Kannattaja: Maarit Vierunen

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Daniel Sazonovin vastaehdotuksen mukaan

Jaa-äänet: 8
Paavo Arhinmäki, Elisa Gebhard, Shawn Huff, Minja Koskela, Johanna Laisaari, Minna Lindgren, Tuomas Rantanen, Anni Sinnemäki

Ei-äänet: 5
Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Daniel Sazonov, Juhana Vartiainen, Maarit Vierunen

Tyhjä: 2
Anniina Iskanius, Sari Sarkomaa

Kaupunginhallitus päätti hylätä ehdotuksen äänin 8 - 5 (2 tyhjää).

Katso äänestystulos taulukkona

Esittelijä

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Lisätietojen antaja

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Lausuntopyyntö 17.11.2023, fi
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Lausuntopyyntö 17.11.2023, liite, väyläverkon investointiohjelma vuosille 2025-2032, fi
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Lausuntopyyntö 17.11.2023, liite, ratahankkeet, fi
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Lausuntopyyntö 17.11.2023, liite, maantiehankkeet, fi
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Lausuntopyyntö 17.11.2023, liite, investointiohjelman ulkopuolella olevat hankkeet, fi
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Lausuntopyyntö 17.11.2023, liite, vesiväylähankkeet, fi
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Lausuntopyyntö 17.11.2023, liite, taustaraportti, fi
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Lausuntopyyntö 17.11.2023, liite, seuranta, fi
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.