Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, lisä- ja muutostyövarauksen korotus, sääsuoja ja räystästelineet, Pasilan kirjasto

HEL 2023-015341
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 78

Pasilan kirjaston sääsuojan ja räystästelineiden lisä- ja muutostyövarauksen korotus

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti korottaa Pasilan kirjaston sääsuojan ja räystästelineiden 15.8.2023 § 54 tehdyn päätöksen mukaista lisä- ja muutostyövarausta 9 000,00 eurolla. Lisä- ja muutostyövaraus nousee päätöksen myötä 192 240,00 eurosta 201 240,00 euroon.

Hankinnan ennakoitu arvo korottuu lisä- ja muutostyövaraukset mukaan lukien 362 510,50 eurosta 371 510,5 euroon (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin tehtävällä erillisellä tilauksella.

Päätöksen perustelut

Yksikönjohtaja on tehnyt hankintapäätöksen 4.10.2022 § 24 Pasilan kirjaston sääsuojan ja räystästelineiden rakennusurakasta. Urakoitsijaksi valittiin Krag Oy ja hankinnan ennakoitu arvo oli 195 810,50 euroa (alv 0 %). Hankinnan kilpailutus toteutettiin rakennustelinetöiden puitejärjestelyn sisäisellä minikilpailutuksella. Lisäksi toimitusjohtaja on tehnyt hankintapäätökset 27.6.2023 § 46 sekä 15.8.2023 § 54 kyseisen rakennusurakan lisä- ja muutostyövarauksen korotuksesta. Kyseisissä päätöksissä lisä- ja muutostyövarausta korotettiin yhteensä 25 540,00 eurosta 192 240,00 euroon, jonka jälkeen urakan ennakoitu kokonaisarvo oli 362 510,50 euroa (alv 0 %).

Rakennuskohteen arvioitu urakka-aika on pidentynyt rakennusteknisten muutostöiden osalta entisestään. Sääsuoja ja räystästelineet ovat välttämättömiä suunnitelmien mukaisten rakennusteknisten töiden suorittamiseksi, joten rakennustöiden aikatauluviivästysten takia myös sääsuojan ja räystästelineiden vuokra-aikaa on vastaavasti jatkettava.

Sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista ja teknisistä syistä kesken rakennusurakan, sillä alkuperäisellä urakoitsijalla on lisätilaustarpeen tullessa ilmi ollut aiemmat urakkaan liittyvät työt käynnissä työmaalla. Urakan kilpailuttaminen sekä urakoitsijan vaihtaminen töiden ollessa kesken aiheuttaisi huomattavia lisäkustannuksia, aikatauluviivettä sekä vaikuttaisi urakan vastuukysymyksiin tilaajan kannalta epäedullisesti. Nyt tehtävän sopimusmuutoksen arvo on hankintalain 136.3 §:n mukaisesti alle 50 % alkuperäisen hankintasopimuksen arvosta.

Hankintayksikkö on katsonut kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi tilata urakan edellä mainitut lisätyöt Krag Oy:ltä, joka on sitoutunut toteuttamaan urakan mukaiset työt urakkasuunnitelmien mukaisesti.

Hankintayksikkö on tarkastanut Krag Oy:n tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä tarkoitetut selvitykset sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.

Lisätietojen antaja

Tommi Nuutinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 78763

tommi.nuutinen@hel.fi

Päättäjä

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja