Katusuunnitelma, Mellunkylä, Ounasvaarantie ja Pallaksentie, numerot 31823/1 ja 31967/1

HEL 2023-015951
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 9

Ounasvaarantie, Pallaksentie, katusuunnitelmat, Mellunkylä

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä seuraavat liitteenä olevat katusuunnitelmat:

  • Ounasvaarantie suunnitelmapiirustus nro 31823/1 (liite 2)
  • Pallaksentie suunnitelmapiirustus nro 31967/1 (liite 4)

Päätöksen perustelut

Lähtökohdat ja tavoitteet

Ounasvaarantie on olemassa oleva asuntokatu, johon liittyvät tonttikadut Luostokuja sekä Ounasvaarankuja. Pallaksentie on olemassa oleva asuntokatu, joka liittyy eteläpäässään Mellunmäentiehen uuden kiertoliittymän kautta ja pohjoispäässään katu jatkuu Ounasvaarantienä.

Katusuunnitelmat pohjautuvat voimassa olevaan asemakaavaan nro 12421. Suunnittelussa on myös otettu huomioon asemakaavan liitteenä olleen liikennesuunnitelman nro 6521 mukaiset periaatteet. Katusuunnitelmissa on tarkennettu liikennesuunnitelmassa esitettyjä ratkaisuja kävelyn ja pyöräilyn osalta.

Katusuunnitelmilla mahdollistetaan asemakaavassa nro 12421 kaduiksi osoitettujen alueiden rakentaminen ja näin edesautetaan avoimen korttelirakenteen muuttamista kantakaupunkimaiseksi umpikortteliksi.

Samaan aikaan suunniteltu Mellunmäentie välillä Ounasvaarantie−Pallaksentie katusuunnitelma
päätetään kaupunkiympäristölautakunnan kokouksessa 30.1.2024.

Suunnitelma

Ounasvaarantie katusuunnitelman piirustus nro 31823/1 (liite 2)

Ounasvaarantiellä ajoradan leveys vaihtelee 5,0 metristä 5,9 metriin. Kadulle rakennetaan 2,0 metriä leveitä ajoratapysäköintipaikkoja sekä eteläreunaan 1,0 metrin leveä erotuskaista. Ounasvaarantien itä-länsisuuntaisella osuudella kadun eteläreunalle rakennetaan jalkakäytävä. Pyöräily on toteutettu sekaliikennejärjestelynä. Ounasvaarantieltä poistetaan puita asemakaavan mukaiselta katualueelta ja pysäköintipaikkojen väleihin istutetaan matalia pensaita.

Merkittävimmät muutokset ovat kadun suojateiden vaihtaminen ylityspaikoiksi Helsingin kaupungin uusien suunnitteluperiaatteiden mukaisesti sekä samassa yhteydessä Luostokujan ja Ounasvaarankujan ajoratojen kaventaminen Ounasvaarantien liittymissä.

Pallaksentie katusuunnitelman piirustus nro 31967/1 (liite 4)

Pallaksentiellä ajoradan leveys vaihtelee 6,0 metristä 8,0 metriin. Kadulle rakennetaan 6,0 metriä leveälle osuudelle 2,0 metriä leveitä ajoratapysäköintipaikkoja. Pyöräily on toteutettu sekaliikennejärjestelynä.

Merkittävimmät muutokset ovat kadun suojateiden vaihtaminen ylityspaikoiksi Helsingin kaupungin uusien suunnitteluperiaatteiden mukaisesti, ajoratapysäköintipaikkojen lisääminen sekä kiertoliittymässä pyöräliikenteen kiertotilan linjauksen muuttaminen sujuvammaksi.

Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevaista suunnitelmaselostuksista nrot 31823/1 (liite 1) ja nro 31967 /1(liite 3). Koostepiirustus on liitteenä 5.

Kadut on suunniteltu niin, että ne sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus

Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, GlobalConnect Oy, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.

Katusuunnitelmaluonnokset ovat olleet sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 2.11.−15.11.2022 välisen ajan. Suunnitelmaluonnosten esittelytilaisuus asukkaille pidettiin 8.2.2023 ”uutta Itä-Helsinkiä”- verkkotilaisuudessa. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä 8.2.2023 sanomalehdessä.

Suunnitelmaluonnoksiin ei tullut palautteita.

Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 22.2.−7.3.2023 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.

Suunnitelmista ei ole jätetty muistutuksia.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelmien rakennuskustannukset ovat noin 530 000 euroa, 168 euroa/m² (alv. 0 %). Kustannukset jakautuvat kaduittain seuraavasti:

 
 
yht. euroa (alv. 0 %)
euroa/m² (alv. 0 %)
Ounasvaarantie
400 000
103
Pallaksentie
130 000
65

Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 28 250 euroa (alv 0 %). Ylläpitokustannukset ovat noin 5 000 euroa kalliimmat kuin nykyisin.

Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuosina 2026-2028.

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 09 03 02 Mellunkylä/ Kadut.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 5 § 1 mom. kohdan 1 mukaan maankäyttöjohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, 1 taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisten katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelmien hyväksymisestä

Lisätietojen antaja

Janika Niemi, projektipäällikkö, puhelin: 09 52525

janika.niemi@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja