Hankinta, Rautatientorin paloturvallisuuden parantaminen, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2023-016271
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 52

Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamisen rakennusurakan lisä- ja muutostyöt

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja tilasi Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamisurakan lisä- ja muutostyöt VM Suomalainen Oy:ltä lisä-/muutostyötarjousten LT10A, MT13, MT14, MT41, LT61, MT79, MT83, MT84, MT86 ja MT87 mukaisesti yhteensä 631.875,62 euron arvonlisäverottomaan hintaan.

Päätöksen perustelut

Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantaminen on välttämätöntä aseman käyttäjien turvallisuuden ja viranomaisten asettamien paloturvallisuusvaatimusten vuoksi.

Metron laiturialueen sähkönjakelu-, valaistus-, tele- ja turvajärjestelmät saatetaan vastaamaan nykyisiä vaatimuksia, määräyksiä ja standardeja.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 23.10.2024, 216 §, Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamisen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamisen siten, että hankkeen korotettu arvonlisäveroton enimmäishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, rakennustyöt sekä hankkeen aikaiset lisä- ja muutostyöt ja erillishankinnat on 16.400.000 euroa kustannustasossa heinäkuu 2024.

Liikenneliikelaitoksen (HKL) johtokunta valitsi 18.1.2024, 4 §, Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamista koskevan urakan tarjouskilpailun voittajaksi VM Suomalainen Oy:n yhteensä enintään 9.927.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Urakan yhteydessä tehtävien töiden määrä on osoittautunut arvioitua laajemmaksi ja siten niitä ei kaikkia ole ollut tiedossa hankinnan tarjouspyyntöä laadittaessa. Lisätöiden tarvetta ei ole pystytty kilpailutusvaiheessa ennakoimaan, joten hankinnasta päätettäessä niitä ei ollut vielä tiedossa.

Nyt päätettävänä ovat seuraavat rakennusurakan lisä- ja muutostyöt VM Suomalainen Oy:ltä saatujen tarjousten mukaisesti:

LT10AKampin kuljettajien työnjohdon väistötilat
121.703,41 eur
MT13Tekniikkaläpiviennit
83.466,90 eur
MT14Kierretankotartuntojen vesivuotojen injektointi
173.995,24 eur
MT41Sähköselvitykset
12.992,75 eur
LT61Opasteet  
163.110,10 eur
MT79
Vanhan valvomon seinän jatkaminen 
4.209,00 eur
MT83
Pienet lisä- ja muutostyöt 
35.113,61 eur
MT84
Sähkön pienet lisä- ja muutostyöt 2 
25.459,87 eur
MT86
Johdonsuojakatkaisijoiden vaihto 
769,15 eur
MT87
Veko valaisimien lisäykset 
11.055,59 eur

Päätettävänä olevien rakennusuran lisä- ja muutostöiden yhteenlaskettu arvo on siten 631.875,62 euroa.

Rakennusurakan lopullisessa kokonaishinnassa huomioidaan myös hyvitykset MT33 ja MT80 (yhteensä 108.520,26 euroa) sekä aiempien lisä- ja muutostyötilausten MT6A, MT12C, MT20A, MT21A ja MT51 alkuperäisen työmääräarvion täsmennykset toteutuneiden suoritteiden mukaisesti (yhteensä 27.248,69 euroa). Hyvitysten ja täsmennysten yhteenlaskettu vaikutus on siten 135.768,95 euroa.

Urakkaan on tehty tämän päätöksen jälkeen lisä- ja muutostöiden tilaamista koskevia päätöksiä yhteensä 1.891.391,17 eurolla.

Paloturvallisuuden parantamisurakkaa koskevien päätöksien yhteenlaskettu summa on siten 11.818.391,17 euroa.

Kaikki hinnat alv 0 %.

Sovellettavat säännökset

Erityisalojen hankintalain (1398/2016) 124 § 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintasopimukseen voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen hankintasopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.

Erityisalojen hankintalain 124 § 3 momentin mukaan 2 momentin 2 kohdassa tarkoitetun muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. Jos 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettuja muutoksia tehdään peräkkäin useampia, arvioidaan jokaista muutosta itsenäisenä. Tällaisten muutosten tavoitteena ei saa olla tämän lain säännösten kiertäminen.

Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamisurakan lisä- ja muutostöiden kokonaismäärä on tämän päätöksen jälkeen n. 19,1 % alkuperäisestä urakkahinnasta.

Urakan kohteena oli yhdellä Helsingin joukkoliikenteen keskeisimmistä solmukohdista sijaitseva metroasema ja urakan toteuttaminen edellytti metroliikenteen keskeyttämistä ko. aseman osalta kolmen kuukauden ajaksi. Metroliikenteen keskeyttämisestä aiheutui merkittäviä vaikutuksia kaupungin joukkoliikenteelle, mukaan lukien merkittävät kustannusvaikutukset, minkä vuoksi metroliikenteen katko oli välttämätöntä pitää mahdollisimman lyhyenä.

Kyse oli erittäin haastavasta ja tiukassa aikataulussa toteutettavasta projektista, ja urakkaa kilpailutettaessa käytettävissä olleiden lähtötietojen perusteella ei pystytty ennakoimaan kaikkia onnistunutta urakkaa varten tarvittavia töitä. Suurin osa urakasta toteutettiin kolmen kuukauden metroliikennekatkon aikana, jonka aikana vasta ilmeni myös urakan lisä- ja muutostyötarpeet. Niiden kilpailuttaminen ja urakoitsijan vaihtaminen kesken hankkeen olisi tarkoittanut metroliikenteen katkon pitkittymistä olennaisesti ja siten hankkeelle merkittävää viivästymistä ja lisäkustannuksia. Urakoitsijan vaihtamisesta aiheutuva hankkeen viivästyminen olisi aiheuttanut myös huomattavaa haittaa joukkoliikenteen käyttäjille Helsingin keskustassa. Lisäksi urakoitsijan vaihtaminen kesken urakan ja metron liikennekatkon olisi aiheuttanut laaturiskejä hankkeen onnistuneelle toteuttamiselle sekä osaltaan lisännyt urakoitsijan vaihtamisesta aiheutuvia taloudellisia vaikutuksia. Tilaamalla tarvittavat lisä- ja muutostyöt alkuperäiseltä sopimuskumppanilta varmistettiin siten hankkeen valmistuminen aikataulussa ja vältettiin urakoitsijan vaihtamisesta aiheutuvat merkittävät lisäkustannukset.

Sopimusmuutoksesta tehdään erityisalojen hankintalain 62 §:n 1 momentin 10 kohdassa tarkoitettu ilmoitus.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Johtokunta valtuutti 5.9.2024, 77 §, toimitusjohtajan päättämään Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamisurakkaan liittyvistä mahdollisista lisä- ja muutostöistä yhteensä enintään 1.920.000,00 eurolla.

Päätös tullut nähtäväksi 17.04.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Päättäjä

Saara Kanto
toimitusjohtaja