Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, sopimusmuutos, Yleisten alueiden ympäristösuunnittelun asiantuntijapalvelut, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-000719
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 10

Hankinta, vähäarvoinen sopimusmuutos, yleisten alueiden ympäristösuunnittelun asiantuntijapalveluiden puitejärjestely, osa-alueet 1 ja 2

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti korottaa yleisten alueiden ympäristösuunnittelun asiantuntijapalveluiden puitejärjestelyn osa-alueiden 1 ja 2 arvioituja arvoja seuraavasti:

Osa-alueen 1 Monialaiset ympäristösuunnittelun toimeksiannot, yleis- ja rakennussuunnittelu alkuperäistä arvioitua arvoa 6 400 000 euroa (alv. 0 %) korotetaan enintään 640 000 eurolla (alv. 0 %) 7 040 000 euroon (alv. 0 %).

Osa-alueen 2 Tavanomaiset viheralueiden suunnittelutoimeksiannot alkuperäistä arvioitua arvoa 2 400 000 euroa (alv. 0 %) korotetaan enintään 240 000 eurolla (alv. 0 %) 2 640 000 euroon (alv. 0 %).

Päätöksen perustelut

Puitejärjestelyllä hankitaan, sen ehtojen mukaisesti, yksilöimättömiä yleisten alueiden ympäristösuunnittelun asiantuntijapalveluita.

Puitejärjestely ja puitejärjestelysopimukset perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 8.5.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2020-000567, kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätökseen 1.10.2020 § 115 sekä maankäyttöjohtajan optiopäätökseen 19.4.2022 § 44.

Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksessä 1.10.2020 § 115 todetaan muun muassa, että puitejärjestelyn osa-alueiden 1 ja 2 arvioidut arvonlisäverottomat arvot koko sopimuskaudelle optiokausi mukaan lukien ovat seuraavat: Osa-alue 1: 6 400 000 euroa; Osa-alue 2: 2 400 000 euroa. Osa-alueiden tai puitejärjestelyn enimmäisarvoja ei ole määritelty, vain ennakoidut arvot.

Hankinta oli jaettu kahdeksaan (8) eri osa-alueeseen seuraavasti:

Osa-alue 1: Monialaiset ympäristösuunnittelun toimeksiannot, yleis- ja rakennussuunnittelu

Osa-alue 2: Tavanomaiset viheralueiden suunnittelutoimeksiannot

Osa-alue 3: Monialaiset strategisen tason ympäristösuunnitelmat ja selvitykset

Osa-alue 4: Yleis- ja ideasuunnittelu, kaavoitukseen liittyvät viitesuunnitelmat

Osa-alue 5: Kulttuuri- ja ympäristöhistorialliset selvitykset ja rakennetun ympäristön kasvillisuusinventoinnit

Osa-alue 6: Maankäytön ja yleisten alueiden suunnittelua palvelevat luontoselvitykset, lajistoinventoinnit ja luontovaikutusten arviointi

Osa-alue 7: Vesirakentamisen yleis- ja toteutussuunnittelu

Osa-alue 8: Urheilukenttien, ulkoliikuntapaikkojen ja uimarantojen toteutussuunnittelu

Valituksi tulleiden sopimuskonsulttien kanssa on tehty puitejärjestelyä koskevat sopimukset 30.6.2024 saakka. Uuden puitejärjestelyn kilpailutus on aloitettu aikataulussaan.

Puitejärjestelyllä hankittavien arvioitujen töiden määrä on kuitenkin lisääntynyt odotettua enemmän. Em. ennakoidut sopimusarvot ylittyvät ennen sopimuskauden päättymistä. Uuden puitejärjestelyn kilpailutus toteutetaan niin pian kuin mahdollista ja siten, että hankintailmoitus julkaistaan viimeistään helmikuussa 2024. Kilpailutuksen kestäessä sopimusten mukaisia töitä on jatkettava kilpailutuksen aikana. Nykyistä puitejärjestelyä jatketaan kuitenkin enintään siihen saakka, kunnes uudet sopimukset on saatu allekirjoitettua. Muutos voi olla enintään 10 prosenttia alkuperäisestä arvosta.

Hankintalain 136 § 1 momentin mukaan hankintasopimusta tai puitejärjestelyä ei saa EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa palveluhankinnoissa olennaisesti muuttaa sopimuskauden aikana ilman hankintalain mukaista uutta hankintamenettelyä. Puitejärjestelysopimusta ja siihen liittyvää arvoa voidaan muuttaa hankintalain 43 § 5 momentin ja 136 §:n perusteella. (C‑23/20 kohta 70)

Hankintalain mukaan olennaisena pidetään ainakin muutosta, joka laajentaa sopimuksen tai puitejärjestelyn soveltamisalaa huomattavasti. Laissa ei ole määritelty millainen puitejärjestelyn arvon ylittäminen em. kohdan perusteella on olennaista ja laajentaa soveltamisalaa huomattavasti. Lain esitöissä todetaan, että sellainen sopimusmuutos, joka sen arvosta riippumatta ei täyttäisi 1 momentissa tarkoitettuja olennaisuuden tunnusmerkkejä, ei johtaisi uuden hankintamenettelyn toteuttamisvelvollisuuteen.

Uudelleenkilpailuttaminen on tehtävä, mikäli kyseessä on sellainen 1 momentissa tarkoitettu olennainen sopimusmuutos, johon ei myöskään voida soveltaa mitään 2 momentissa tarkoitettua poikkeussäännöstä. Ensin on siten arvioitava, onko kysymys ollut 136 §:n 1 momentin mukaisesta olennaisesta sopimusmuutoksesta, ja tämän jälkeen on tarvittaessa arvioitava, onko sopimusmuutokseen kuitenkin sovellettava jotakin mainitun pykälän 2 momentin poikkeussäännöstä. (esim. MAO:65/19)

Hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle. Tällöin muutoksen arvo voi olla enintään 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Hankintalain 136 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos kyse on sellaisesta vähäarvoisesta sopimusmuutoksesta, joka alittaa liitteessä E tarkoitettuja palveluja koskevissa hankinnoissa sekä käyttöoikeussopimuksissa kansalliset kynnysarvot tai muissa hankinnoissa EU-kynnysarvot eikä vaikuta sopimuksen yleiseen luonteeseen. Lisäksi 136 §:n 4 momentin mukaan edellytetään, että 2 momentin 5 kohdan perusteella tehtävän sopimusmuutoksen arvo tulee olla pienempi kuin 10 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Puitejärjestelyn osa-alueiden 1 ja 2 arvojen korotukset alittavat osa- aluekohtaisesti 10 prosenttia osa-alueiden alkuperäisistä arvioiduista arvoista. Sopimusehtoihin ei tehdä muutosta, eivätkä puitejärjestelyjen mukaiset toimittajat vaihdu. Sopimuksista ei myöskään tule taloudellisesti edullisempi kenellekään sopimuskumppanille sellaisella tavalla, jota alkuperäisessä hankintasopimuksessa tai puitejärjestelyssä ei ollut määritetty. Ehdot pysyvät kaikkineen ennallaan. Muutoksen johdosta kilpailu tai sen tulos ei olisi myöskään toteutunut erilaisena, kuin millaisena se toteutui 2020.

Hankintayksikkö katsoo, että muutoksella ei voida katsoa olevan vaikutusta puitejärjestelyn yleiseen luonteeseen eikä se laajenna sopimuksen tai puitejärjestelyn soveltamisalaa huomattavasti. Kyseessä ei näin ollen ole hankintalain 136 § 1 momentin mukainen olennainen sopimusmuutos.

Muutoksen arvioimisen tueksi on tarkasteltu hankintalaissa, esitöissä ja oikeuskäytännössä mainittuja arvoja sekä hankintalain sääntelyn taustalla oleva hankintadirektiiviä. Hankintadirektiivin kohdan (107) mukaan:

”Hankintasopimuksen muutokset, joista seuraa hankintasopimuksen arvon vähäinen muutos, olisi tiettyyn arvoon asti voitava aina toteuttaa tarvitsematta turvautua uuteen hankintamenettelyyn. Sen vuoksi ja oikeusvarmuuden varmistamiseksi tässä direktiivissä olisi säädettävä vähimmäiskynnysarvoista, joiden alittuessa uusi hankintamenettely ei ole tarpeen. Hankintasopimuksia olisi voitava muuttaa näiden kynnysarvojen ylittyessä ilman uutta hankintamenettelyä, sikäli kuin muutokset noudattavat tässä direktiivissä säädettyjä asiaan liittyviä ehtoja.”

Edellä mainituin perustein kyse on siis hankintalain 136.1 §:n mukaisesta sopimusmuutoksesta, joka ei ole olennainen.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (19.12.2023 § 700) mukaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 41 §:n 1 momentin tarkoittamissa lisätilauksissa sekä 136 §:n mukaisissa sopimusmuutoksissa hankintavaltuus määräytyy lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella, eikä hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti (alkuperäinen hankinta ja siihen liittyvät tilaukset yhteensä). Maankäyttöjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään sopimusmuutoksesta.

Lisätietojen antaja

Alexandra Ora, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 23792

alexandra.ora@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja