Poikkeaminen, Pukinmäki, Karhusuontie 12, Asunto Oy Karhusuontie 18 c/o Rakennusliike Lapti Oy

HEL 2024-001981
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 50

Pukinmäki, Karhusuontie 12, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 37. kaupunginosan (Pukinmäki) korttelin 22 tonttia 8 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 12706 seuraavasti:

  • Tontilla saadaan poiketa asemakaavan mukaisesta käyttötarkoituksesta siten, että asuinkerrostalojen korttelialueelle (AK) toteutetaan ympärivuorokautista palveluasumista.
  • Rakennusala saadaan ylittää enintään 3 m asemakaavassa määritellyn rajan lounais/länsirajalla pysäköintialueen vieressä alustavien suunnitelmien mukaisesti.
  • Ns. perheasuntoja ei tarvitse toteuttaa, asemakaavan mukaan asuntojen huoneistoalasta vähintään 40 % tulee toteuttaa asuntoina, joissa on keittiön/keittotilan lisäksi vähintään kolme asuinhuoneitta. 
  • Maantason asuntojen erillisten oleskelupihojen tai terassien sijasta saa toteuttaa asukkaiden yhteinen terassialue kerhotilan yhteyteen, asemakaavan mukaan sisäpihan puolelle tulee jokaiseen asuntoon liittyä oleskelupiha tai terassi.
  • Autopaikkoja saadaan toteuttaa 1 ap/250 k-m², asemakaavan mukaan 1 ap/110 k-m².
  • Pyöräpaikkoja ei tarvitse toteuttaa, asemakaavan mukaan asuinkerrostalojen korttelialueella 1 pp/30 k-m².
  • Autosuojalle tarkoitetulle rakennusalalle saadaan toteuttaa suojaava rakenne tai muuri.

Maksu

2 910 euroa

Hakija

Asunto Oy Karhusuontie 18 c/o Rakennusliike Lapti Oy

Rakennuspaikka

37. kaupunginosa (Pukinmäki) kortteli 22 tontti 8.

Hakemus

Hakija hakee lupaa 4-kerroksisen palveluasuntorakennuksen rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 12706 siten, että poiketaan käyttötarkoituksesta, rakennusalasta, huoneistoalasta, autopaikkojen ja polkupyörien vähimmäismäärästä ja autosuojan rakennusalasta.

Hakija perustelee poikkeamisia seuraavasti:

1. Poikkeaminen käyttötarkoituksesta ympärivuorokautista palveluasumista sallivaksi.

Perustelu: Ympärivuorokautisella palveluasumisella on suuri tarve. Tontti ja laajuus soveltuvat hyvin ympärivuorokautiseen palveluasumiseen.

2. Poikkeaminen rakennusalasta rakennuksen lounais/länsirajalla.

Perustelu: Rakennusalan ylitys on noin 3 m. Rakennuksen massoittelu on kaavan mukainen. Ylityksellä saavutetaan hoikempi runkoratkaisu ja valoisammat hoivahuoneet.

3. Poikkeaminen asemakaavan määräyksestä, jonka mukaan asuntojen huoneistoalasta vähintään 40 % tulee toteuttaa asuntoina, joissa on vähintään kolme asuinhuonetta.

Perustelu: Ympärivuorokautinen palveluasumisen konsepti ei mahdollista ns. perheasuntojen toteuttamista.

4. Poikkeaminen asemakaavan määräyksestä, jonka mukaan korttelissa 37022 maantasokerroksessa sisäpihan puolella tulee jokaiseen asuntoon liittyä oleskelupiha tai terassi.

Perustelu: Maantasokerrokseen on tarkoitus toteuttaa yhteisöllistä asumista, joiden yhteyteen oleskelupihat eivät sovellu. Sen sijaan kohteeseen toteutetaan asukkaiden yhteinen terassialue kerhotilan yhteyteen.

5. Poikkeaminen autopaikkojen vähimmäismäärästä, joka asemakaavassa on korttelissa 37022 1ap/110 k-m².

Perustelu: Palveluasumisen autopaikkatarve on vähäisempi kuin asemakaavan mitoitus asuinkerrostaloille ja siten toteutetaan 1ap/250k-m², joka on mitoitusperusteena useissa Helsingin vastaavanlaisissa palveluasumisen hankkeissa. Väljempi autopaikkamitoitus mahdollistaa suuremman ja viihtyisämmän oleskelupihan rakentamisen tontille.

6. Poikkeaminen polkupyöräpaikkojen vähimmäismäärästä: Asuinkerrostalot 1pp/30 k-m².

Perustelu: Palveluasumisessa asukkailla ei ole polkupyörien säilytykselle tarvetta. Toteutetaan säilytystilat hoiva-asukkaille liikunta-apuvälineiden säilytykseen.

7. Poikkeaminen autosuojan rakennusalasta.

Perustelu: Autosuojan tilalle toteutetaan suojaava rakenne tai muuri, joka on toiminnallisesti parempi ratkaisu palveluasumisessa. Esitetyllä suojaavalla rakenteella tai muurilla saadaan estettyä autojen valoista aiheutuva haitta naapuritontille.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 27.9.2023 hyväksytty asemakaava nro 12706. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on asuinkerrostalojen korttelialuetta (AK). Tontin rakennusoikeus on 2 650 k-m². Rakennusten, rakennuksen tai sen osan suurin sallittu kerrosluku on neljä. Tontilla on rakennusala, jolle tulee sijoittaa autosuoja, sekä pysäköimispaikka, jonka sijainti on likimääräinen. Tontilla on leikki- tai oleskelualueeksi varattu likimääräinen alueen osa.

Asuntojen huoneistoalasta vähintään 40 % tulee toteuttaa asuntoina, joissa on keittiön/keittotilan lisäksi vähintään kolme asuinhuoneitta tai enemmän.

Korttelissa 37022 maantasokerroksessa sisäpihan puolella tulee jokaiseen asuntoon liittyä oleskelupiha tai terassi.

Autopaikkojen vähimmäismäärä korttelissa 37022 on 1ap/110 k-m² ja vieraspysäköinti 1 ap/1000 k-m². Polkupyöräpaikkojen vähimmäismäärä on 1pp/30 k-m².

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi (A3), jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa 0,4–1,2. Perustellusti korttelikohtainen tehokkuus voi olla tätä suurempikin. Alueen pinta-alasta keskimäärin 60 % tai enemmän on korttelimaata.

Tontilla on kaksi 1971 valmistunutta 1-kerroksista rivitaloa, jotka puretaan. Lähitonteilla on eri vuosikymmeninä, enimmäkseen 1970-luvulla rakennettuja omakotitaloja, rivitaloja tai muita kytkettyjä pientaloja (AOR-määräyksen mukaisesti). Läheisyydessä on kaksi koulua.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (27.3.3034). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia saatiin 1 kpl. Muistuttajan mielestä hakemuksesta ei tarkemmin käynyt ilmi, minkälaisesta palveluasumisesta on kysymys. Lisäksi muistuttaja huomauttaa, että hakemuksesta ei käy ilmi, minkälaisesta muurista on kysymys, tai miten rakennusala ylittyy, lisääntyykö liikennemäärät kapealla Kuismakujalla ja mitä riskejä sillä on jalankululle kouluille. Rakennuksen kerrosluku on neljä, kun alueen rakennusten kerrosluvut on 1-2 kerrosta.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetusta muistutuksesta. Hakija ilmoittaa vastineessaan, että hankkeesta on tulossa ikäihmisille tarkoitettu ympärivuorokautisen palveluasumisen salliva rakennus. Muistutuksen tehneen ja hakijan tonttien rajalle on suunnitteilla noin 1,2 m korkea suojamuuri tai aita. Asemakaavasta poikkeamalla siten, että autosuojaa ei rakenneta rajalle, vältetään tässä se, ettei rajalle ole jäämässä pimeää tilaa sekä vältetään eristäytymisen tuntua. Rakennusala ylittyy noin 3 m asemakaavassa määritellyn rajan lounaisrajalla pysäköintialueen vieressä. Hakija toteaa, että suunnitelmien jatkokehittämisen yhteydessä rakennusalan ylitys tulee olemaan vähäisempi.

Hakija toteaa, että autopaikkamäärä vähenee noin puoleen asemakaavan mukaisista paikoista: suunnitelmien mukaan toteutetaan 14 autopaikkaa (sis. vieraspaikat), asemakaavassa määrätään 24 ap + 3 vieraspaikkaa. Riski koululaisten ja lasten altistumiselle liikenneonnettomuuksille voidaan katsoa olevan vähäisempi kuin jos toteutettaisiin kaavan mukaisesti autopaikkoja. Kuismakuja ei tule hankkeen johdosta kaventumaan vaan tontinmuodostuksen yhteydessä asemakaavan mukainen tontti leventää Kuismakujaa noin 1 m.

Purettavien rakennusten kunnallistekniset liittymät tulevat nyt Karhusuontieltä, joten uudisrakennuksen liittymät on tarkoitus ottaa myös sieltä.

Poikkeamista haetaan voimassa olevasta asemakaavasta nro 12706 (hyväksytty 27.9.2023), josta ei poiketa rakennusoikeuden, kerrosluvun eikä viheralueiden määrän osalta.

Asemakaavoitus poistaa kuulemiskirjeen liitteenä olevasta hakemuksesta viimeisen sivun, jossa on listaus valtuutetuista henkilöistä sähköpostiosoitteineen. Poikkeamispäätöksen liiteasiakirjat voivat sisältää henkilötietoja tai muita arkaluontoisia tietoja, jotka ovat tietosuojalainsäädännön mukaan suojattava.

Muilla ei ole huomautettavaa.

Hakemuksesta ei pyydetty lausuntoja.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska tontin käyttötarkoituksen muutos ympärivuorokautiseen ikäihmisten palveluasumiseen soveltuu tälle asuinkerrostalotontille ja monipuolistaa asumisen mahdollisuuksia. Toiminta tuo myös uusia palveluja alueen asukkaille.

Ikäihmisten palvelutalo toteutetaan asemakaavan mukaisesti 4-kerroksisena rakennuksena. Massoittelu on kaavan mukainen, vähäisin rakennusalan ylityksin. Rakennusalan ylityksellä, enintään 3 m asemakaavassa määritellyn rajan lounais/länsirajalla pysäköintialueen vieressä, saavutetaan tarkoituksenmukaisempi runkoratkaisu. Kaupunkikuvallinen vaikutus on vähäinen.

Alustavien suunnitelmien mukaisesti ikäihmisten palvelutaloon tulee enimmäkseen yhden huoneen asuntoja yhteensä noin 84 asuntoa. 1. kerrokseen on suunniteltu yhteisölliseen asumiseen tarkoitettuja asuntoja ja yhteistiloja, 2–4. kerrokseen ympärivuorokautiseen asumiseen tarkoitettuja asuntoja. Yhteisöllinen ympärivuorokautinen palveluasuminen ei mahdollista ns. perheasuntojen toteuttamista asemakaavan mukaisesti. Asemakaavassa edellytetään ns. perheasuntoja (kolme huonetta ja keittiö/keittotila) 40 % huoneistoalasta.

Maantasokerroksen sisäpihan puolella ei tarvitse toteuttaa jokaiseen asuntoon liittyvää oleskelupihaa tai terassia, vaan voidaan toteuttaa asukkaiden yhteinen terassialue kerhotilan yhteyteen. Ratkaisu ei vaikuta piha-alueen viihtyisyyden tai vehreyden vähenemiseen, vaan on perusteltu palveluasumisen yhteydessä.

Palveluasumisen autopaikkatarve on vähäisempi kuin asemakaavan mitoitus asuinkerrostaloille ja siten toteutetaan 1ap/250k-m², joka on mitoitusperusteena nähty sopivaksi vastaavanlaisissa palveluasumisen hankkeissa. Väljempi autopaikkamitoitus mahdollistaa suuremman ja viihtyisämmän oleskelupihan rakentamisen tontille. Suunnitelmassa esitettyjen pysäköintipaikkojen määrä 14 on riittävä vähimmäismäärä. Tähän sisältyy myös vieraspaikat, joita toteutetaan asemakaavan mukaisesti 2,7 autopaikkaa (ap/1000 k-m²).

Polkupyörien pysäköintiin ei rakenneta erillisiä säilytystiloja tai rakennelmia. Palveluasumisessa asukkailla varataan säilytystilat liikunta-apuvälineille.

Poikkeaminen autosuojan rakennusalasta voidaan sallia, sillä tilalle rakennetaan suojaava rakenne/muuri naapuritontin häikäisyn ehkäisemiseksi. Asemakaavaan merkitty pensain istutettava alueen osa on mahdollista toteuttaa suojaavan rakenteen/muurin lisäksi naapurin vastaiselle tontin reunalle.

Poikkeamisen erityinen syy on alueelle tarpeellisen palvelutason parantaminen.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2024, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Lisätietojen antaja

Pirjo Ruotsalainen, suunnittelija, puhelin: 09 310 37277

pirjo.ruotsalainen@hel.fi

Joakim Kettunen, arkkitehti, puhelin: 09 310 37289

joakim.kettunen@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja