Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 1.12.2023, Itäväylän ylittävä kävelysilta, LähiTapiola

HEL 2024-002693
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 171

Takautumisvaatimus, liukastuminen, LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan takautumisvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 19.2.2024 esittänyt kaupungille määrältään 4 299,05 euron takautumisvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan vakuutusyhtiöllä on takautumisoikeus kaupunkia kohtaan liukastumisvahingossa 3502359455 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä on liukastunut 1.12.2023 klo 16.15 Itäväylän ylittävällä kävelysillalla, Gotlanninkadun päässä. Vaatimuksen liitteenä on toimitettu kartta, johon on merkitty tarkka vahinkopaikka. Vaatimuksen mukaan kävelysillalla oli lunta ja liukkaita kohtia. Vahinkopaikka oli aurattu, mutta sitä ei ollut hiekoitettu. Vaatimuksen mukaan liukkaudentorjunta oli hoidettu vahinkopaikalla riittämättömällä tavalla.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää lumen ja jään poistamisen, kadun pinnan pitämisen tasaisena sekä liukkauden torjumisen.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on kevyen liikenteen väylä, jota kunnossapidetään A-luokan mukaisesti.

A-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 3 cm lunta. Kun lumikerroksen paksuus on ylittänyt lähtökynnyksen, toimenpideaika auraukselle on neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 19 ja klo 3 välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 7 mennessä. Jalankulku- ja pyöräväyliä hoidetaan pääosin hiekoittamalla tai muulla mekaanisella liukkaudentorjuntamenetelmällä, kuten käyttämällä pinnan karhentavaa aurausta. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on kolme tuntia, kuitenkin niin, että klo 18 ja klo 4 välisenä aikana havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 7 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on aurattu vahinkopäivänä 1.12.2023 klo 2.42 jälkeen. Lisäksi vahinkopaikalla on tehty tiestötarkastus 1.12.2023 noin klo 13.35. Tällöin vahinkopaikalla ei havaittu liukkautta. Edellisen kerran vahinkopaikka on aurattu 30.11.2023. Auraus on tehty kulkuväylän pinnan karhentavalla verkkoterällä. Vahinkoa edeltävästi vahinkopaikka on hiekoitettu 27.11.2023. Kunnossapidon tekemien säähavaintojen mukaan vahingon sattumisen aikaan vahinkopaikalla on ollut kuiva pakkaskeli. Selvitys toimenpiteistä perustuu päiväkirjamerkintöihin.

Kaupungin palautejärjestelmään on tullut palaute vahinkopaikan liukkaudesta vahinkopäivänä 1.12.2023 klo 16.12. Kaupungille ei ole esitetty muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia.

Forecan mukaan Kumpulan havaintoasemalla lämpötila on ollut vahinkopäivänä 1.12.2023 ennen vahinkoa -5,9 °C ja -3,7 °C välillä. Vahinkopäivänä on esiintynyt vähäistä lumisadetta. Lumen syvyys on ollut noin 13 cm koko vahinkopäivän ajan. Vahingon sattumisen aikaan lämpötila on ollut -5,9 °C.

Kumpulan havaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahinkoa edeltävinä päivinä on vallinnut tasainen pakkassää. Ajanjaksolla 27.11.2023–30.11.2023 lämpötila on vaihdellut -13,2 °C ja -1,1 °C välillä. Lumisateiden takia lumen syvyys on noussut 5 cm:stä 11 cm:iin tänä aikana.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kulkuväylät eivät koskaan olisi liukkaat (esim. KKO:1998:147). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.)

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Vahinkopaikan kunnossapidosta on huolehdittu asianmukaisesti, koska vahinkopaikka on aurattu vahinkoaamuna ennen vahinkoa sekä vahinkoa edeltävänä päivänä. Lisäksi vahinkopaikalla on tehty tiestötarkastus vahinkopäivänä ennen vahinkoa. Vahinkopaikalla ei tällöin ollut kunnossapidon tarvetta. Vahinkoaikaan on valinnut kuiva pakkaskeli.

Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Maria Ettilä, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 52770

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö