Vahingonkorvaus, autovaurio, 8.1.2024, Kellosilta 8

HEL 2024-002903
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 134

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet

Hakija on 22.2.2024 esittänyt kaupungille määrältään 200 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija oli 8.1.2024 klo 10 huoltoajossa osoitteen Kellosilta 8 takapihan kohdalla, kun ryhtyi kääntämään autoa ja törmäsi autolla lumen alle peittyneeseen noin 40 cm mittaiseen kiinteästi maassa olevaan pylvääseen tai kiveen. Auton pohja jäi kiinni esteeseen rikkoen auton pohjalevyn. Hakija on täydentänyt vaatimustaan 29.2.2024 toimittamalla kartan vahinkopaikasta. Kartan mukaan vahinko sattui osoitteessa Junailijankuja 9.

Sovellettavat säännökset

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katualueella olevien istutusten, kadun kalusteiden, korokkeiden, suojakaiteiden, liikennemerkkien ja muiden vastaavien laitteiden kunnossapidon.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on kevyelle liikenteelle tarkoitettu valaistu torialue. Vahinkopaikka ei ole asemakaavan mukaisesti tarkoitettu huoltoajoon, vaan se on ajoradan ulkopuolista aluetta, jossa moottoriajoneuvon käyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta. Torialueilla sijaitsevia graniittisia ajoesteitä ei ole edellytetty erikseen merkittäviksi. Selvityksen mukaan vahinkopaikalla on ollut ajoeste, joka ei ole aiheuttanut vaaraa, ja joka on sijainnut suunnitelman mukaisesti ajoneuvoliikenteeltä rajoitetuksi tarkoitetulla alueella. Kunnossapidon tietoon ei ole tullut palautteita ajoesteistä. Tapahtumapaikkaa on tarkkailtu 22.2.2024, 18.10.2023 ja 11.7.2023.

Kaupungille on tullut hakijan 1.2.2024 klo 16.11 antama palaute vahinkopaikan kunnossapidon puutteesta. Kaupungin palautejärjestelmään ei ole esitetty muita vastaavia palautteita, eikä kaupungille ole esitetty muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Ajoneuvojen kuljettajia sitovat tieliikennelain säännökset. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Vahinkopaikalla sijainneeseen ajoesteeseen osuminen on edellyttänyt ajamista kevyelle liikenteelle tarkoitetulla torialueella, jota ei ole tarkoitettu huoltoajoon.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Vahinko on sattunut kevyelle liikenteelle tarkoitetulla torialueella, joka on ajoradan ulkopuolista aluetta. Vahingon aiheuttanut kivi on ajoeste, eikä kevyelle liikenteelle tarkoitetulla torialueella oleva ajoestettä ole edellytetty merkittäväksi, eikä sitä ole katsottu vaaraa aiheuttavaksi.

Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo, ettei vahinko ole aiheutunut kaupungin tuottamuksesta. Näin ollen kaupunki ei ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Toimivalta päätöksenteossa

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Maria Ettilä, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 52770

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö