Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Vahingonkorvaus, takautumisvaatimus, henkilövahinko, 26.2.2022, Laivakadun ja Hernesaarenrannan risteys, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia, Intrum Oy

HEL 2024-003228
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 138

Takautumisvaatimus, liukastuminen, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia / Intrum Oy

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan takautumisvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 29.2.2024 esittänyt toimeksiannolla 882931 Keskinäinen
Vakuutusyhtiö Fennian puolesta kaupungille määrältään 1 881,22 euron takautumisvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan vakuutusyhtiöllä on takautumisoikeus kaupunkia kohtaan Fennian maksamassa liukastumisvahingossa 1869886 vakuutussopimuslain 75 §:n perusteella. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä on liukastunut 26.2.2022 klo 16.45 Laivakadun ja Hernesaarenrannan risteyksessä jalkakäytävällä, "suojatien ja jalkakäytävän liittymän" kohdalla. Vaatimuksen mukaan vahinkopaikka oli jäinen. Vaatimuksen liitteenä on toimitettu kartta ja valokuva, joihin vahinkopaikka on merkitty tarkasti.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää lumen ja jään poistamisen, kadun pinnan pitämisen tasaisena sekä liukkauden torjumisen.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on kevyen liikenteen väylä, jota talvikunnossapidetään B-luokan mukaisesti.

B-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Kun lähtökynnys on ylittynyt, toimenpideaika auraukselle on neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17 ja klo 6 välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 10 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17 ja klo 6 välisenä aikana havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 10 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on hiekoitettu vahinkopäivänä 26.2.2022 klo 9.32 ja vahinkopäivää edeltävänä päivänä 25.2.2022 klo 9.34. Edellinen auraus ennen vahinkoa vahinkopaikalla on tehty 23.2.2022 klo 7.54. Tieto tehdyistä toimenpiteistä perustuu GPS-tietoon.

Urakoitsijan tietoon ei ole tullut helmikuun 2022 ajalta annettuja palautteita vahinkopaikan liukkaudentorjunnan tarpeesta. Kaupungille ei ole esitetty vahinkopaikalta muita liukastumisvahinkoja koskevia vahingonkorvausvaatimuksia helmikuun 2022 ajalta.

Forecan mukaan Kaisaniemen havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa vahinkopäivänä 26.2.2022 klo 17 lämpötila on ollut -0,3 °C ja lumen syvyys mittausaseman mittauksissa on ollut 28 cm. Lämpötila on ollut vahinkoa edeltäneen päivän plussan puolella. Vahinkopäivänä 26.2.2022 lämpötila on kääntynyt plussan puolelta pakkaselle klo 2 aikaan, ja takaisin plussan puolelle klo 11. Lämpötila on pysynyt plussan puolella vahinkohetkeen saakka kääntyen klo 17 aikaan pakkaselle. Päivän aikana lämpötila on vaihdellut -2,3 °C ja 1,8 °C välillä. Vahinkopäivänä ei ole esiintynyt sateita.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kulkuväylät eivät koskaan olisi liukkaat (esim. KKO:1998:147). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.)

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Vahinkopaikan liukkaudentorjunnasta on huolehdittu asianmukaisesti, koska vahinkopaikka on hiekoitettu vahinkopäivänä ja vahinkoa edeltävänä päivänä. Vaatimuksen mukana on ollut valokuva, johon vahingonkärsijä on merkinnyt tarkasti vahinkopaikan. Valokuvaan vahinkopaikaksi on merkitty jalkakäytävän reunakivetyksen kohta, josta mennään suojatielle. Kivetystä on loivennettu kevyen liikenteen sujuvoittamiseksi jalkakäytävän ja kevyen liikenteen väylän välillä. Kyseessä olevan kaltaisella reunakivetyksellä on mahdotonta saada pysymään hiekkaa sen muodon takia. Jalankulkijan on talvisissa olosuhteissa noudatettava erityistä huolellisuutta ja varovaisuutta, koska aina on jokin kohta, johon voi liukastua.

Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Vakuutussopimuslaki (543/1994) 75 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö