Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, digipainokoneet, Stadin ammatti- ja aikuisopisto, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-003230
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 147

Lukio- ja ammattillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtajan päätös digitaalisten painokoneiden hankinnan keskeyttämisestä.

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja

Päätös

Lukio- ja ammatillinen koulutus ja vapaa sivistystyön johtaja päätti keskeyttää HEL 2024-003230 / KASKO 10-24 / Digitaalisten painokoneiden hankinta (2kpl) Stadin ammattiopistolle 2024 hankinnan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 125 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Stadin ammattiopiston Digitaalisten painokoneiden (2kpl) hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 32 §:n mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi 20.09.2024 julkaistulla hankintailmoituksella.

Lisäkysymysten jättöaika oli 27.9.2024 klo 12. Kysymyksiä saapui yhteensä 8 kpl.

Tarjousten vastaanottamisen määräaika olisi ollut 9.10.2024 klo 12.

Hankinta keskeytettiin Cloudiassa 1.10.2024.

Keskeyttämisen perusteet

Hankintalain 125 §:n mukaisesti hankinta voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Tarkastellessaan tarjouspyyntöä esitettyjen lisätietokysymysten perusteella, hankintayksikkö havaitsi, että tarjouspyynnöllä on ollut virhe koskien huoltosopimushintojen pyytämistä. Vain hankittavien digitaalistenpainokoneiden (osa-alueet 1 ja 2) hinnat olivat otettu mukaan hintavertailuun, mutta huoltosopimusten hinnat eivät olleet mukana vertailussa.

Hintavertailuun olisi tullut ottaa mukaan myös huoltosopimus molempien hankittavien digipainokoneiden osalta. Hankinnan ennakoitu arvo (ALV 0%) oli 100 000 euroa.

Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit”, osa-alue 1, on mainittu seuraava: Tarjottava digitaalinen painokone A Hankittava määrä: 1 KPL (EUR / KPL) Kohteen hinta kysytään ja se vaikuttaa vertailuhintaan, sekä ”Huolto/klikkisopimus tarjottavalle digitaaliselle painokoneelle A Olkaa hyvä ja ilmoittakaa hinta 20 000 kpl tulosteille. Annetun hinnan tulee sisältää sekä mustavalkoiset, että väritulosteet. Huoltosopimus (klikkisopimus) on suunniteltu solmittavaksi 5 vuoden ajaksi. Hankittava määrä: 20000 KPL (EUR / KPL) Kohteen hinta kysytään mutta se ei vaikuta vertailuhintaan”.

Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit”, osa-alue 2, on mainittu seuraavaa:
Tarjottava digitaalinen painokone B Hankittava määrä: 1 KPL (EUR / KPL) Kohteen hinta kysytään ja se vaikuttaa vertailuhintaan, sekä
”Huolto/klikkisopimus tarjottavalle digitaaliselle painokoneelle B. Olkaa hyvä ja ilmoittakaa hinta 20 000 kpl tulosteille. Annetun hinnan tulee sisältää sekä mustavalkoiset, että väritulosteet. Huoltosopimus (klikkisopimus) on suunniteltu solmittavaksi 5 vuoden ajaksi. Hankittava määrä: 20000 KPL (EUR / KPL) Kohteen hinta kysytään mutta se ei vaikuta vertailuhintaan”.

Hankintayksikkö olisi saattanut saada näin ollen normaalia edullisemmat laitteet, joiden huoltokustannukset olisivat olleet suhteettoman suuret, koska huoltosopimushinta ei ollut mukana hintavertailussa, vaan se pyydettiin vain ilmoittamaan.

Hankintalain (1397/2016) 125§ mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä.

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä on, että keskeyttämisen syy on todellinen ja ettei keskeyttäminen merkitse ehdokkaisen tai tarjoajien syrjivää tai epätasapuolista kohtelua.

Koska virhe on ollut jo tarjouspyynnössä, se on tarjoajien tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi mahdollista korjata vain keskeyttämällä hankinta ja julkaisemalla uusi tarjouspyyntö.

Tarjouspyynnön virheellisyys on vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hyväksyttävä syy keskeyttää hankinta. Hankintayksiköllä on siten todellinen ja perusteltu syy hankinnan keskeyttämiseen, eikä ratkaisu vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

Toimiala katsoo, ettei tarjouspyynnön sisältä ole edellä mainituilta olisi omiaan varmistamaan hankintalain 3 § yleisten periaatteiden mukaista tasapuolista, syrjimätöntä, avointa sekä suhteellisuusperiaatteen mukaista hankintamenettelyä.

Hankintayksikkö tulee kilpailuttamaan hankinnan uudelleen, kun keskeytyspäätös on lainvoimainen.

Lisätietojen antaja

Heidi Perhoniemi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 0406434409

heidi.perhoniemi@hel.fi

Päättäjä

Harri Korhonen
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja